Heldag om vägledningens högre uppdrag

Syv-forskaren Elisabeth Berg med moderatorn Kristina Salenstedt Linder.
Studie- och yrkesvägledare Forskare och vägledare, akademi och arbetsliv, samlades för att diskutera breddad rekrytering, karriärlärande och ungas möjligheter i utbildningssystemet – missade du terminens första syv-konferens kan du se den här.
LÄS MER Så måste SYV förändras med vår tid
Elisabeth Berg, studie- och yrkesvägledare och doktorand vid Göteborgs universitet, presenterade sin forskning om hur vägledningen organiseras i olika skolkontexter. Hennes studie av nio skolor i socioekonomiskt utsatta områden visar att uppdraget ofta blir personbundet snarare än professionellt.
– Studie och yrkesvägledning är ofta kopplad till person, inte profession, konstaterade hon.
Samtidigt betonade Berg att vägledningen har en bredare funktion än att enbart möta arbetsmarknadens behov.
– Lösningen är ju inte bara för att matcha arbetsmarknadens behov utan även för att utjämna en social orättvisa, sa hon.
Om vi tittar på innerstan i Stockholm har ungefär 74 procent en högre utbildning. Åker man en kvart med tunnelbanan till Järvastaden sjunker siffran till 24.
Sabinor Haas Lönnroth, verksamhetschef för stiftelsen First, berättade om hur organisationen arbetar för att sänka trösklarna till högre utbildning. First, som grundades av Handelshögskolan i Stockholm, har på bara fyra år vuxit till över 2000 medlemmar.
– Vi sänker trösklarna till högre utbildning. Vi vill ge underrepresenterade talanger bättre möjligheter och förutsättningar att välja sitt liv.
Sabinor Haas Lönnroth pekade också på de tydliga skillnaderna i utbildningsnivå mellan olika stadsdelar:
– Om vi tittar på innerstan i Stockholm har ungefär 74 procent en högre utbildning. Åker man en kvart med tunnelbanan till Järvastaden sjunker siffran till 24.
Anna Ekström, central studievägledare vid KTH, beskrev lärosätets arbete med breddat deltagande och stödjande aktiviteter. Med omkring 15 200 programstudenter, varav 3 700 internationella, är mångfald en viktig fråga. Introduktionsdagar, stöd till studenter med funktionsnedsättning och samarbeten med kommunala lärcentrum är några av de insatser som görs.
– Syftet med mottagningen på KTH är att de ska känna sig välkomna som ny student i högskolevärlden, betonade hon.
– Målet är att ha en tillgänglig undervisning på KTH och tillgänglig undervisning innebär att ta hänsyn till studenternas olika behov, fortsatte Ekström.
Utöver dessa programpunkter deltog även Joacim Cao från Lunds universitet, Johan Olsson från Svenskt Näringsliv, Elin Fellers från Energiföretagen Sverige och entreprenören Deqa Abukar. Tillsammans gav de en bred bild av utmaningar och möjligheter för att skapa fler vägar till högre utbildning och ett mer inkluderande arbetsliv.
LÄS ÄVEN
Unga med funktionsnedsättning – engagerad konferens