Debatt: Gör drama till ett obligatoriskt ämne i grundskolan

Miriam Echeverria, auktoriserad dramapedagog, representerar RAD – riksorganisationen auktoriserade dramapedagoger.

Forskning visar att integrering av drama i undervisningen kan leda till förbättrade läranderesultat och en mer inkluderande lärmiljö, skriver debattörerna.

Dramapedagogik har länge erkänts som ett värdefullt verktyg inom utbildning för att främja elevers språkutveckling, sociala färdigheter och kreativa uttryck. Trots detta är drama inte en obligatorisk del av grundskolans läroplan i Sverige. Forskning visar att integrering av drama i undervisningen kan leda till förbättrade läranderesultat och en mer inkluderande lärmiljö.

Vi föreslår att dramapedagogik integreras i grundskolans läroplan som ett obligatoriskt ämne. Detta skulle innebära att elever regelbundet får möjlighet att delta i dramabaserade aktiviteter som en del av sin utbildningsutveckling.

Fyra tydliga vinster

Dramapedagogik i undervisningen ger bland annat följande vinster:

1. Stödjer värdegrund och social utveckling.

Drama erbjuder eleverna möjlighet att utforska olika perspektiv och känslor, vilket främjar empati och förståelse för andra. Genom rollspel och scenarier kan eleverna bearbeta moraliska dilemman och sociala situationer, vilket stärker skolans värdegrundsarbete. Studier visar att drama bidrar till ökad social interaktion och självförtroende hos eleverna.

2. Främjar välfungerande och inkluderande grupper.

Dramapedagogik uppmuntrar samarbete och kommunikation mellan elever. Genom gemensamma övningar och projekt lär sig eleverna att lita på varandra och arbeta tillsammans mot gemensamma mål. Detta skapar en positiv gruppdynamik och stärker sammanhållningen i klassen. Forskning indikerar att drama är inkluderande och gynnar elever med olika bakgrunder genom att göra dem mer jämbördiga. 

3. Berikar lärandet genom estetiska läroprocesser.

Estetiska uttrycksformer, såsom drama, erbjuder alternativa sätt att förstå och bearbeta information. Genom att gestalta texter och berättelser kan eleverna fördjupa sin läsförståelse och verbala förmåga. OECD-rapporten ”Art for Art’s Sake?” konstaterar att drama i klassrummet stärker elevers språkutveckling, särskilt när det gäller verbal förmåga och textförståelse. 

4. Anpassar undervisningen efter elevers individuella behov.

Alla elever lär på olika sätt, och dramapedagogik erbjuder en mångfald av inlärningsmetoder som kan anpassas efter individuella behov. Genom att inkludera drama i undervisningen kan lärare möta olika lärostilar och skapa tillgängliga lärmiljöer för alla elever. Studier visar att drama är inkluderande och gynnar elevers lärande utifrån individuella förutsättningar. 

Genom att integrera dramapedagogik i läroplanen kan vi erbjuda eleverna en rikare och mer varierad lärandeupplevelse. Detta främjar inte bara deras språkliga färdigheter utan också deras sociala och emotionella utveckling, vilket är i linje med skolans övergripande mål om att fostra empatiska och kompetenta individer.

RAD – riksorganisationen auktoriserade dramapedagoger genom Miriam Echeverria, auktoriserad dramapedagog

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Debatt: Musikämnet förtvinar – steg för steg

Debatt: Nu trängs konsten ut ur klassrummet

Debatt: Musik är en outnyttjad skattkista för elever med NPF

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet