Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!

Karin Hassle är musiklärare, specialpedagog och lärarutbildare vid Kungl. Musikhögskolan.
Debatt Som musiklärare och speciallärare har jag sett vad som händer när skola och kulturskola samarbetar: elever som annars riskerar att halka efter hittar helt nya sätt att uttrycka sig, växa och lyckas, skriver Karin Hassle.
Alla barn förtjänar att känna stolthet, glädje och mening i sitt lärande. Oavsett om det sker med penna, pensel, puck eller piano. När kultur, idrott och skola går hand i hand stärks elevens hela lärande.
I Stockholm, där över 110 000 barn går i grundskolan, är det i dag bara en bråkdel som får ta del av kulturskolans verksamhet. Många står i kö och ännu fler når aldrig fram.
Som musiklärare och speciallärare har jag sett vad som händer när skola och kulturskola samarbetar: elever som annars riskerar att halka efter hittar helt nya sätt att uttrycka sig, växa och lyckas. Det ena utesluter inte det andra, tvärtom. När kulturskolan blir en självklar del av skolans uppdrag får fler barn möjlighet att lyckas, på sina egna villkor.
”Har inte råd att låta bli”
Här måste Stockholm, Sveriges största stad och en självklar förebild, ta ansvar och visa vägen. Det innebär att kulturskolan måste vara tillgänglig för alla barn, oavsett bakgrund eller funktionsvariation. Det innebär att kulturskolan ska ses som en del av stadens utbildningsuppdrag, inte som ett frivilligt sidospår. Och det innebär att skolor och kulturskolan måste bygga långsiktiga samarbeten där elevens rätt till kultur står i centrum.
För frågan är inte om vi har råd att satsa på kultur för alla barn.
Frågan är om vi har råd att låta bli.
Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap, psykisk ohälsa och skolmisslyckanden. Och vi förlorar samtidigt kreativitet, talang och livsglädje. Det är en räkning som blir långt dyrare – för barnet, för skolan och för samhället.
Karin Hassle är musiklärare, specialpedagog och lärarutbildare vid Kungl. Musikhögskolan.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden
Debatt: Musik är en outnyttjad skattkista för elever med NPF
Debatt: Musik i helklass stympar undervisningen