Debatt: F eller streck i idrott – vad gäller egentligen?
Idrottsläraren Anders Jonasson reder ut de vanligaste missuppfattningarna kring när man ska sätta F och när man ska sätta streck.
Debatt Jag hör återkommande rektorer som hävdar att om en elev varit närvarande på en lektion så får inte streck sättas. Detta är fel, skriver idrottsläraren.
Nu är det åter dags för betygsättning och frågan om F eller streck är uppe för diskussion i idrottslärargrupper på Facebook igen. Skolverket är tyvärr inte alltid tydliga med vad som gäller. Problemet härstammar troligen från Skollagen (kap 10 §18) där det står: ”Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet.” Denna ordalydelse går också att läsa på flera ställen på Skolverkets hemsida och i utgivet material. Detta är dock inte hela sanningen och det misstolkas gärna som att streck endast kan sättas om eleven varit helt frånvarande i ett ämne. Jag hör återkommande rektorer som hävdar att om en elev varit närvarande på en lektion så får inte streck sättas. Detta är fel!
Det här gäller:
- F är ett betyg. Streck är inget betyg. Finns det relevant underlag att bedöma ska betyg (A–F) sättas. Saknas tillräckligt underlag för att sätta ett rättssäkert betyg (A–F) sätter man streck.
- Streck sätts när underlag saknas på alla delar av betygskriterierna eller om underlaget är så bristfälligt att ingen bedömning mot betygskriterierna alls kan göras utifrån det ofullständiga underlaget. Det här kan vara bra att förtydliga. Det är alltså inte närvaron på lektionerna i sig som avgör om det blir F eller streck utan om själva underlaget går att använda för bedömning. Detta har Skolverket förtydligat flertalet gånger, bland annat i ”Allmänna råd för betyg och betygsättning” där det står ”Exakt var gränsen går för om underlaget räcker till för att bedöma elevens kunskaper eller inte kan bara läraren avgöra”.
- Eleven måste ha presterat någon form av underlag som duger för bedömning annars kan inte betyg (A–F) sättas för då har vi inget att bedöma mot betygskriterierna. Eleven kan ju varit närvarande men inte deltagit eller presterat något underlag. Vad ska vi då bedöma? Det kan också vara så att eleven deltagit aktivt på någon lektion, men att läraren bedömer att det underlaget är otillräckligt och inte tillförlitligt att använda för bedömning. Då kan man ändå sätta streck. Har eleven inte deltagit och presterat underlag på de flesta arbetsområden men exempelvis genomfört en bedömning i dans. Ja, då har du ett underlag att bedöma och kan sätta ett betyg (A–F). Men det blir ju då ett F eftersom du saknar underlag i övrigt.
- Det kan också vara så att underlaget är så gammalt att det inte längre kan anses vara aktuellt. Skolverket säger att underlaget ska vara aktuellt vid tidpunkten för betygsättning. Vad som ska anses vara aktuellt underlag har jag försökt få dem att förtydliga, utan framgång. Svaret är att det är upp till läraren att avgöra. Jag har dock utifrån deras svar tolkat detta som att man varje läsår bör arbeta med alla delar av centrala innehållet. Då är underlaget aldrig äldre än förra terminen och kan fortfarande anses vara aktuellt. Skolverket har dock förtydligat att i simning så är underlag från årskurs 7 inte aktuella vid betygsättning i årskurs 9. Så anser du att underlagen är för gamla för att du ska kunna göra en rättssäker bedömning så sätter du streck.
”Vad rektor säger spelar ingen roll”
Det är alltså du själv som undervisande lärare som avgör om det finns relevant underlag som räcker till för en rättssäker bedömning och om detta underlag kan anses vara aktuellt så att betyg kan sättas. Ingen annan. Det gäller här att lita på din egen professionalitet. Kom ihåg att det är enbart du som undervisande och legitimerad lärare som får sätta betyg. Vad rektor säger spelar ingen roll och ditt betyg kan inte överklagas.
Sedan så är det ju så att ifall eleven har eller riskerar att få F eller streck så finns det en gång att följa med extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen och särskilt stöd och åtgärdsprogram enligt skollagen (kap 3 §5 - 12). Men det får bli en annan artikel.
Anders Jonasson, idrottslärare
LÄS ÄVEN
Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen
Debatt: Otydliga kursplaner slår hårt mot idrotten i skolan