Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
Till startsidan
”Jag i 30-årsåldern, då jag arbetade som bildlärare på en grundskola”, skriver den numera pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Debatt Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta, skriver den pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Det började med att jag gjorde lite humoristiska tavlor av olika företeelser i skolan under senare delen av 1980-talet, tavlor som vi hängde i vårt arbetslagsrum, det var bilder av lärarnas vardag.
En del fenomen är desamma än idag, men en del ser ju helt annorlunda ut.
Före sommarlovet var det ett sjå att hinna med. Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta.
Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
Sätta betyg var analogt, man satt alltså med en papperskatalog och skrev in betygen för hand. Expeditionspersonalen var ledig för att kunna sitta i lugn och ro hemma för att skriva in betygen rätt så att betygen kunde signeras.
Samvetsfråga?
Planeringen havererade alltid i slutet av terminen. Det slog aldrig fel! Likaså slog det aldrig fel att det alltid kom någon elev sista dagen av terminen och undrade vad de skulle göra för att bli godkända.
Plötsligt var det massor av andra aktiviteter och utflykter, studiebesök och så vidare som var ett måste, massor av lektioner gick bort, och plötsligt skulle man sätta betyg. Att sätta betyg är delvis en samvetsfråga, och slutmålet, sedan är det lugnt. Men innan man kommer dit ska alla uppgifter ha gåtts igenom. Alla ska ha fått samma chans att redovisa klara uppgifter. För att det ska bli så bra som möjligt gör man sitt yttersta för eleverna så att de ska ha allt material som de behöver, ibland låna hem eller arbeta på håltimmar. Som lärare ställer man upp på lediga stunder. Ibland ska plats och material skaffas fast man har en lektion med andra samtidigt.
Örnkoll?
Att kopiera tycks alltid ske i sista minut och kopiatorn bryter alltid ihop när man som bäst behöver den.
Hur många gånger har man inte med livet som insats med fingrarna inne i kopiatorn rullat valsar, petat ut papper som fastnat, fyllt på papper? Hittat kvarglömda original, och högar av kopior osv, osv.
Kö vid kopiatorn.
Louise Lindehoff, legitimerad Bild/medialärare
Ps. Jag har både skrivit texten och målat bilderna. De hängde på en grundskola i Helsingborg, cirka 30X40 cm stora. Några av bilderna fick kollegor, de andra bilderna står inramade på vinden.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Bildlärarnas ilska ledde till en helt ny förening
Bildläraren Paula har 518 elever: ”Jag kan inte ens namnen på alla”
Debatt ”Beige kritan får bära hela mänsklighetens spektrum av hudtoner.”
Debatt Idrottsläraren reder ut de vanligaste missuppfattningarna.
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Krönika Slöjdläraren har tröttnat på att vara hjälpämneslärare: ”Lita på professionen i varje ämne”.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”