
Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
”Jag i 30-årsåldern, då jag arbetade som bildlärare på en grundskola”, skriver den numera pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Debatt Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta, skriver den pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Det började med att jag gjorde lite humoristiska tavlor av olika företeelser i skolan under senare delen av 1980-talet, tavlor som vi hängde i vårt arbetslagsrum, det var bilder av lärarnas vardag.
En del fenomen är desamma än idag, men en del ser ju helt annorlunda ut.
Före sommarlovet var det ett sjå att hinna med. Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta.
Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
Sätta betyg var analogt, man satt alltså med en papperskatalog och skrev in betygen för hand. Expeditionspersonalen var ledig för att kunna sitta i lugn och ro hemma för att skriva in betygen rätt så att betygen kunde signeras.
Samvetsfråga?
Planeringen havererade alltid i slutet av terminen. Det slog aldrig fel! Likaså slog det aldrig fel att det alltid kom någon elev sista dagen av terminen och undrade vad de skulle göra för att bli godkända.
Plötsligt var det massor av andra aktiviteter och utflykter, studiebesök och så vidare som var ett måste, massor av lektioner gick bort, och plötsligt skulle man sätta betyg. Att sätta betyg är delvis en samvetsfråga, och slutmålet, sedan är det lugnt. Men innan man kommer dit ska alla uppgifter ha gåtts igenom. Alla ska ha fått samma chans att redovisa klara uppgifter. För att det ska bli så bra som möjligt gör man sitt yttersta för eleverna så att de ska ha allt material som de behöver, ibland låna hem eller arbeta på håltimmar. Som lärare ställer man upp på lediga stunder. Ibland ska plats och material skaffas fast man har en lektion med andra samtidigt.
Örnkoll?
Att kopiera tycks alltid ske i sista minut och kopiatorn bryter alltid ihop när man som bäst behöver den.
Hur många gånger har man inte med livet som insats med fingrarna inne i kopiatorn rullat valsar, petat ut papper som fastnat, fyllt på papper? Hittat kvarglömda original, och högar av kopior osv, osv.
Kö vid kopiatorn.
Louise Lindehoff, legitimerad Bild/medialärare
Ps. Jag har både skrivit texten och målat bilderna. De hängde på en grundskola i Helsingborg, cirka 30X40 cm stora. Några av bilderna fick kollegor, de andra bilderna står inramade på vinden.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Bildlärarnas ilska ledde till en helt ny förening
Bildläraren Paula har 518 elever: ”Jag kan inte ens namnen på alla”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.