
Rasmus går på Dackeskolan i Mjölby. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, tycker läraren Maria Dahl.
Den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan i Mjölby rockar loss med Östgötamusikens orkester Brasskvintetten.
Anpassad grundskola
Eleverna var involverade i alla steg i det lyckade samarbetet mellan Östgötamusikens brasskvintett och två anpassade skolor i Mjölby.
– Det här har varit så roligt, gör det bara!, säger kulturskolläraren Mia Dahl till lärare på andra skolor i landet.
”Vad vore livet utan dig, vad vore livet utan mig. Iiiiingeting, iiiiingeting!”
Så lät det när anpassad grundskola och gymnasium, tillsammans med Östgöta
Brasskvintett på Östgötamusiken avslutade musikalen ”Musikraketen”. Och de 33 eleverna på scenen mötts av stora applåder och jubel.
Det här musikalprojektet började med att Micke Mittvång, trumpetare i Östgötamusiken, kontaktade Mia Dahl som jobbar på Kulturskolan i Mjölby.
Rasmus går på Dackeskolan i Mjölby. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, tycker läraren Maria Dahl.
Han ville dra igång ett samarbete med den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan. Och Mia Dahl svarade givetvis ja.
– Jag och de andra lärarna skrev manuset själva tillsammans med några av eleverna och sedan valde Östgötamusiken ut några låtar som passade både orkestern Brasskvintetten och eleverna.
All musik var livemusik, med instrument som trumpet, trombon, valthorn och tuba som ackompanjemang, berättar trumpetaren Micke Mittvång.
– Vi på Östgötamusiken är mycket ute och spelar på skolor och det betyder väldigt mycket för oss och för de elever vi träffar, säger han och tillägger att eleverna alltid får se och lyssna på instrumenten när de träffar musikerna under repetitionerna.
– Då känner man musiken i hela kroppen på ett helt annat sätt när det är live.
Det här har varit en stor upplevelse för eleverna.
Mia Dahl fortsätter:
– Vi har ”övat, övat och övat” hela våren så att alla eleverna kan känna sig trygga på scenen. Det är inte bara uppspelet och slutresultatet som är det viktiga, det är även hela vägen fram till premiären.
Arbetsprocessen har varit ämnesövergripande. Eleverna fick själva göra vissa kostymer och rekvisita på sin estetiska verksamhet. Alla har kämpat för att komma i mål, konstaterar Mia Dahl och hyllar lärarna och assistenterna för deras fantastiska arbete.
– Det hade inte gått utan dem. De har arbetat med stor glädje och inlevelse hela vägen. Hatten av för dem, säger hon och nämner bland annat på Bonnie Eckestam Axén, lärare på Egebyskolan och Sara Hyllerud-Lidbrandt, lärare på Dackeskolan.
Alla lärare har kämpat hårt för att genomföra det här projektet, med glädje.
Mia Dahl ser musiken som ett pedagogiskt verktyg. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, kunskaperna fastnar på ett helt annat sätt och blir något man får med sig hela livet, anser hon.
– Har man inte talet så har man kanske andra krafter som man kan visa, exempelvis. Syftet är att alla ska få synas och höras på sitt sätt. Jag vill uppmuntra alla lärare i skolan att genomföra sådana här projekt, stora som små. Det är så roligt, så gör det bara!
– Östgötamusiken har i uppdrag att arbeta med skola, bland mycket annat.
– Lärare och elever övar inledningsvis på egen hand med hjälp av inspelade låtar och manus.
– Strukturen och upplägget är ofta densamma: Planeringsmöte, introduktion, repetition, genrep och föreställning. Men det går också att lägga upp det förberedelserna på andra sätt, i samråd med Östgötamusiken.
– Den här typen av verksamhet finns på flera platser i landet.
LÄS ÄVEN
Så vill han blåsa nytt liv i orkestrarna
Musikalen som tar eleverna till högre höjder
Gamla musikläraren stolt över hyllade världsstjärnan
Debatt: 10 anledningar att inte tillämpa semestertjänst i kulturskola
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.