Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum
Henric Waehrens, Jimmy Askelius och Amanda Boierth.
Praktiska tips Vilka regler ger arbetsro, trygghet och trivsel i klassrummet? Och hur ser man till att de faktiskt följs? Vi frågade tre lärare i praktisk-estetiska ämnen.
Henric Waehrens
Lärare i bild och SO i årskurs 7–9 på Aroseniusskolan i Älvängen.
Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?
Kanske räcker en tydlig regel: när en vuxen säger till finns det ingen plats för frågor, ifrågasättande eller smart snack. Lyssna. Lär. Punkt. I klassrum blir reglerna sedan sunt förnuft. Koncentrera dig på uppgiften, visa respekt för varandra, lyssna när någon pratar, kom förberedd och delta aktivt.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Vi pratar vardagsregler, inte en lista på väggen som rektors pynt. Jag kommunicerar regler som att det är en fotbollsmatch: vi följer linjer, spelar nära varandra, testar nya passningar och vågar dribbla. Skolans regler är självklara och måste respekteras, annars blir det ingen match.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Att få elever att följa reglerna är lite som att jonglera med glass – det kräver tålamod. I vårt modiga klassrum jobbar jag förebyggande med tydliga rutiner och struktur så att alla vågar testa, säga vad de tänker och göra misstag utan rädsla. Bryts regler påminner jag lugnt och tar vid behov en pratstund.
Jimmy Askelius
Lärare i trä- och metallslöjd i årskurs 2–6 på Visättraskolan i Huddinge.
Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?
Att visa respekt och hänsyn är grunden för trygghet i slöjdsalen. Med fokus på säkerhet, lugn och ordning får alla möjlighet att arbeta koncentrerat och utvecklas – samtidigt som redskap och maskiner hanteras på ett säkert sätt.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Skolan har gemensamma regler om respekt och hänsyn som återkommer varje år. I slöjdsalen går vi igenom särskilda regler vid terminsstart, med stöd av en presentation där jag visar – och ibland dramatiserar – hur vi ska och inte ska göra för att skapa trygghet och tydlighet.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Jag lägger stort fokus på att skapa ett gott klimat och bygga relationer. Med repetition och påminnelser hålls reglerna levande och när någon regel bryts räcker det ofta med en lättsam blick eller kommentar för att påminna om vikten av respekt och gemenskap.
Amanda Boierth
Lärare i bild och textilslöjd i årskurs 7–9 på Neptuniskolan i Malmö.
Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?
Ett tryggt och vänligt klimat och grundläggande regler som att vara tyst vid genomgång, visa hänsyn när någon har ordet och bidra till god arbetsro är viktiga hos mig. I mina ämnen syns elevernas arbeten tydligt och därför är det viktigt att de är respektfulla mot varandra och varandras arbete.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Trivselreglerna bestämmer jag och jag berättar om dem för nya grupper när de kommer till mig för första gången. Vi brukar också prata om materialet i salarna. Ofta vet eleverna själva vad som är viktigt att tänka på i respektive ämne när det gäller verktyg och material och vi påminner varandra om det.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Känner eleverna att jag tycker om dem har de lättare att följa regler och bete sig väl. Pratar gruppen vid genomgång uppmärksammar jag det och inväntar tystnad. Beter sig elever respektlöst mot varandra tar jag samtalet direkt med de berörda och följer vid behov upp med mentor och vårdnadshavare.
LÄS ÄVEN
Tre praktisk-estetiska lärare om uteundervisning
Tre lärare om elever som blir klara snabbt
Tre lärare om verktygen de inte klarar sig utan
Tre praktisk-estetiska lärare om sin utbildning