Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik

”De allra flesta elever tycker att trådslöjd är väldigt roligt. Det låter inte så mycket så de får utrymme att vara sociala och prata med varandra också”, säger Leif Blomqvist. Här tillsammans med eleven Vera.
Lektionstipset Pilligt, tålamodskrävande men också roligt. Att göra en ljusstake i ståltråd är en utmaning för eleverna – men ett lätt sätt för läraren att få in metall i slöjden, menar läraren Leif Blomqvist.
Salarna är ofta gjorda för träarbete. Tiden att testa nya lektionsupplägg knapp. Därför är det kanske inte så konstigt om det blir slagsida mot smörknivar när trä- och metallslöjd står på schemat.
– Jag gissar att många lärare dessutom är som jag – träslöjdare i själen – och gärna undervisar i trä för att det känns lätt och roligt. Men jag tycker att vi ska använda alla material vi har, säger Leif Blomqvist, slöjdlärare på Särlaskolan i Borås.
”Vad säger ni om metallslöjd? Måste vi ha det? Det är så dyrt, bökigt och farligt.” Så lyder ett inlägg i en slöjdlärargrupp i sociala medier. Men Leif Blomqvist håller inte alls med.
– Det behöver inte vara krångligt. Jag säger som till eleverna: Våga pröva!
Leif Blomqvist
Namn: Leif Blomqvist
Ålder: 54 år.
Gör: Är nu i höst tillbaka som slöjdlärare på högstadiet på Särlaskolan i Borås. Har tidigare undervisat på låg- och mellanstadiet i många år.
Favoritverktyg: ”Täljkniven. När jag kan sitta och tälja små figurer så kan jag slappna av och bara vara i nuet och njuta.”
Fler tips: Vill du ser fler filmer där Leif visar slöjduppgifter? Titta på ”Leifs slöjdarsskola” på Youtube.
”Inte alla elevers starkaste sida”
Trådslöjd, eller luffarslöjd som det också kallas, är ett lätt och vanligt sätt att introducera metall på. Men arbetet behöver inte stanna vid att eleverna formar enkla figurer av ståltråd.
För att utmana dem mer, när de lärt känna materialet och verktygen, har Leif Blomqvist låtit sina mellanstadieklasser göra värmeljusstakar. Då tränas både teknik, finmotorik och uthållighet.
– Tålamod är inte alla elevers starkaste sida i dag. Därför är det viktigt att vi jobbar med det. Arbetet är pilligt men tråden går att räta ut och böja igen så de kan testa sig fram. När de är färdiga blir det en bekräftelse på att de verkligen kan och klarar detta.
Så kommer du igång med trådslöjd
- Låt eleverna göra figurer och en enkel krok av ståltråd så att de lär känna materialet och får träna på att använda sid-avbitare, spetstång och böjtång. Att få till skarpa vinklar och linda tråd tätt kräver övning, noggrannhet och tålamod. På Youtube har Leif Blomqvist lagt ut tips och trix i trådslöjd och steg för steg-filmer som ni kan titta på.
- Nästa lektion kan ni börja göra en mer avancerad värmeljushållare. Den tar cirka två lektioner att färdigställa. Vira en tunnare ståltråd tätt runt sex ståltrådsbitar. Den inlindande delen blir ljushållarens skaft. Vik sedan ut skaftets nedre ståltrådsändar vinkelrätt rakt ut. De här sex trådarna ska bli hållarens fot.
- Fortsätt vira den tunna ståltråden från skaftet några varv runt fottrådarna, så att det ser ut som ett spindelnät. Klipp sedan fottrådarna så att de blir lika långa. Böj öglor längst ut. Nu har hållaren en stabil och fin fot. Vik därefter skaftets topptrådar vinkelrätt rakt ut. Placera ljushållaren på topptrådarna, mitt på skaftet.
- Vik de sex topptrådarna vinkelrätt uppåt så att de formar en korg åt ljushållaren. Böj till öglor längst ut på trådarna. Här kan man hänga glaspärlor eller korkskruvar. Skruvarna görs genom att ståltråd viras kring en rund pinne. Ett annat sätt att dekorera korgen är att linda in den helt i ståltråd. Låt eleverna testa sig fram.
LÄS ÄVEN
Debatt: Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning
Söderberg: Jag fixar inte att utgå från elevernas intresse