
128 lärare kom till årets upplaga av ”Slöjd is the shit” i Landskrona.
Karolin Wagner är slöjdlärare på Skönadalsskolan i Kävlinge och initiativtagare till den återkommande fortbildningsdagen ”Slöjd is the shit”.
Fortbildning
Slöjdlärare kan känna sig ensamma på sin skola. De saknar ofta kollegor att bolla med – och det är ont om möjligheter till fortbildning. Det ville slöjdläraren Karolin Wagner råda bot på. För tredje året i rad ordnade hon förra veckan en fortbildningsdag.
– 128 lärare kom, det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.
De var ännu fler än i fjol som bänkade sig på hotell Öresund i Landskrona i fredags för att lyssna till designern Bea Szenfeld, lärarutbildaren Jenny Frohagen, skribenten och möbelsnickaren Erik Eje Almqvist och företagaren Christian Caroli (som talade om slöjdsalssäkerhet).
– Utifrån föreläsningarna blev det väldigt bra diskussioner. Slöjdlärare är svältfödda på sånt här, de får sällan diskutera ämnets didaktik då de nästan aldrig ingår i ett större arbetslag.
Slöjdlärare ingår ju ibland i arbetslag med andra lärare i praktisk-estetiska ämnen. Det räcker inte, eller?
– Sådana arbetslag kan vara väldigt givande, men det handlar trots allt om fem olika ämnen. Jämför med till exempel ett arbetslag i svenska, där lärarna kan gå på djupet i sitt ämne på ett sätt som slöjdlärare sällan har möjligheter till.
Karolin Wagner arbetar på Skönadalsskolan (F–6) i skånska Kävlinge. Själv ingår hon i ett välfungerande nätverk av slöjdlärare i kommunen.
– Men i många kommuner saknar slöjdlärare egna nätverk, framför allt de som jobbar ute på vischan som ensam lärare på en liten skola. Därför är en sån här fortbildningsdag så viktig, det ger dem en möjlighet att just bygga nätverk.
Finns det inte fler än du som ordnar fortbildningsdagar?
– Det är färre än förut, inte minst sedan Slöjdbiennalen lade ner.
Visst finns alltjämt möjligheter till fortbildning, understryker hon, men främst i Stockholm, till exempel på Skolporten.
– Skolor här nere i södra Sverige drar sig för att skicka lärare dit eftersom de behöver betala både resa och ett par hotellnätter. Och därtill ordna vikarier. Nedskärningarna har bidragit till att göra sådana satsningar på personalen mer ovanliga.
Idag finns slöjdlärarutbildningar i Umeå, Stockholm, Linköping och Göteborg – att det saknas en sådan utbildning i Malmö/Lund bidrar också till färre möjligheter till fortbildning i Skåne.
– Den nybildade Slöjdlärarföreningen ordnar en del workshops och digitala föreläsningar, men det behövs fler möjligheter då vi får grotta ner oss i vårt ämne tillsammans, ge varandra inspiration, diskutera kursplanen och den senaste forskningen. Få prata slöjd en hel dag!
LÄS ÄVEN: Här få slöjdlärarna fortbilda både händer och hjärna
128 lärare kom till årets upplaga av ”Slöjd is the shit” i Landskrona.
Slöjdläraren Nette Carlsson från Emanuelskolan (F-6) i Sjöbo var en av deltagarna på fortbildningsdagen i fredags, hon var där för tredje året i rad:
– En sån lyx att få föreläsningar på hemmaplan! När de äger rum i Stockholm får jag aldrig åka.
Vad var mest givande?
– Jenny Frohagens genomgång av det senaste inom forskningsbaserad undervisning, vi får så lite av den varan med tanke på hur få läromedel som finns. Jag gör mina egna instruktionsfilmer.
Sedan lägger hon till:
– Vi är bara två slöjdlärare på vår skola, det känns så bra att få träffa fler kollegor. Och inse att vi alla står inför liknande utmaningar.
Karolin Wagner kallar sin fortbildningsdag för ”Slöjd is the shit” för att med ett modernt språkbruk betona hur häftigt och givande ämnet är.
– Jag gör det här också för att motarbeta alla okunniga påhopp på vårt ämne. Folk verkar tro att barnen inte får göra mer än att tälja smörknivar och sy lapptäcken.
Hon ser sig själv som en ”slöjdambassadör” i en tid när en del debattörer vill skära ytterligare i lektionstimmarna för slöjdämnet för att ge mer plats åt de teoretiska ämnena.
– De verkar inte förstå att det ingår enormt mycket lärande också i vårt ämne.
LÄS ÄVEN
Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan
Därför är estetiska uttryck viktiga i slöjden
Söderberg: De yngsta får en egen dator – men ingen slöjd
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.