
128 lärare kom till årets upplaga av ”Slöjd is the shit” i Landskrona.
Karolin Wagner är slöjdlärare på Skönadalsskolan i Kävlinge och initiativtagare till den återkommande fortbildningsdagen ”Slöjd is the shit”.
Fortbildning
Slöjdlärare kan känna sig ensamma på sin skola. De saknar ofta kollegor att bolla med – och det är ont om möjligheter till fortbildning. Det ville slöjdläraren Karolin Wagner råda bot på. För tredje året i rad ordnade hon förra veckan en fortbildningsdag.
– 128 lärare kom, det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.
De var ännu fler än i fjol som bänkade sig på hotell Öresund i Landskrona i fredags för att lyssna till designern Bea Szenfeld, lärarutbildaren Jenny Frohagen, skribenten och möbelsnickaren Erik Eje Almqvist och företagaren Christian Caroli (som talade om slöjdsalssäkerhet).
– Utifrån föreläsningarna blev det väldigt bra diskussioner. Slöjdlärare är svältfödda på sånt här, de får sällan diskutera ämnets didaktik då de nästan aldrig ingår i ett större arbetslag.
Slöjdlärare ingår ju ibland i arbetslag med andra lärare i praktisk-estetiska ämnen. Det räcker inte, eller?
– Sådana arbetslag kan vara väldigt givande, men det handlar trots allt om fem olika ämnen. Jämför med till exempel ett arbetslag i svenska, där lärarna kan gå på djupet i sitt ämne på ett sätt som slöjdlärare sällan har möjligheter till.
Karolin Wagner arbetar på Skönadalsskolan (F–6) i skånska Kävlinge. Själv ingår hon i ett välfungerande nätverk av slöjdlärare i kommunen.
– Men i många kommuner saknar slöjdlärare egna nätverk, framför allt de som jobbar ute på vischan som ensam lärare på en liten skola. Därför är en sån här fortbildningsdag så viktig, det ger dem en möjlighet att just bygga nätverk.
Finns det inte fler än du som ordnar fortbildningsdagar?
– Det är färre än förut, inte minst sedan Slöjdbiennalen lade ner.
Visst finns alltjämt möjligheter till fortbildning, understryker hon, men främst i Stockholm, till exempel på Skolporten.
– Skolor här nere i södra Sverige drar sig för att skicka lärare dit eftersom de behöver betala både resa och ett par hotellnätter. Och därtill ordna vikarier. Nedskärningarna har bidragit till att göra sådana satsningar på personalen mer ovanliga.
Idag finns slöjdlärarutbildningar i Umeå, Stockholm, Linköping och Göteborg – att det saknas en sådan utbildning i Malmö/Lund bidrar också till färre möjligheter till fortbildning i Skåne.
– Den nybildade Slöjdlärarföreningen ordnar en del workshops och digitala föreläsningar, men det behövs fler möjligheter då vi får grotta ner oss i vårt ämne tillsammans, ge varandra inspiration, diskutera kursplanen och den senaste forskningen. Få prata slöjd en hel dag!
LÄS ÄVEN: Här få slöjdlärarna fortbilda både händer och hjärna
128 lärare kom till årets upplaga av ”Slöjd is the shit” i Landskrona.
Slöjdläraren Nette Carlsson från Emanuelskolan (F-6) i Sjöbo var en av deltagarna på fortbildningsdagen i fredags, hon var där för tredje året i rad:
– En sån lyx att få föreläsningar på hemmaplan! När de äger rum i Stockholm får jag aldrig åka.
Vad var mest givande?
– Jenny Frohagens genomgång av det senaste inom forskningsbaserad undervisning, vi får så lite av den varan med tanke på hur få läromedel som finns. Jag gör mina egna instruktionsfilmer.
Sedan lägger hon till:
– Vi är bara två slöjdlärare på vår skola, det känns så bra att få träffa fler kollegor. Och inse att vi alla står inför liknande utmaningar.
Karolin Wagner kallar sin fortbildningsdag för ”Slöjd is the shit” för att med ett modernt språkbruk betona hur häftigt och givande ämnet är.
– Jag gör det här också för att motarbeta alla okunniga påhopp på vårt ämne. Folk verkar tro att barnen inte får göra mer än att tälja smörknivar och sy lapptäcken.
Hon ser sig själv som en ”slöjdambassadör” i en tid när en del debattörer vill skära ytterligare i lektionstimmarna för slöjdämnet för att ge mer plats åt de teoretiska ämnena.
– De verkar inte förstå att det ingår enormt mycket lärande också i vårt ämne.
LÄS ÄVEN
Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan
Därför är estetiska uttryck viktiga i slöjden
Söderberg: De yngsta får en egen dator – men ingen slöjd
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”