När bildläraren Lova Palmér observerade sina elever under lektionerna gjorde hon snabba skisser som hon sedan gick tillbaka till för att förstå hur eleverna reagerade i olika undervisningssituationer.
Till startsidan
Lova Palmér försvarade nyligen sin licentiatuppsats ”Expanderande klassrum - en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning” vid Göteborgs universitet. Till höger: Omslagsbilden hon gjort till avhandlingen.
Forskning
Bild är det ämne i skolan där betygsgapet är störst mellan pojkar och flickor. Bildläraren Lova Palmér har i sin forskning studerat hur gapet skulle kunna minska.
– Killarnas intresse ökar när undervisningen sker utanför klassrummet. Och när de får syssla med film och annan digital teknik.
Betygsgapet i bild har varit ett problem i många år, enligt den senaste statistiken från Skolverket (2023/24) ligger tjejernas genomsnittliga betygspoäng på 16,2 mot killarnas 13,6.
Forskningsstudier har visat att eleverna beskriver bildämnet som “feminint kodat” vilket kan göra det känsligt för dem att visa engagemang i ämnet – vilket i sin tur kan leda till att de anstränger sig mindre på bildlektionerna än på andra lektioner.
Nyligen försvarade Lova Palmér sin licentiatuppsats ”Expanderande klassrum - en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning” vid Göteborgs universitet. Där försöker hon gå på djupet med frågan: Vad krävs för att få killar med engagerade i ämnet?
Hon undersökte saken genom att studera sina egna elever i årskurs 8 och 9, alltså agera både lärare och deltagande observatör samtidigt.
– Jag gjorde skisser och tog anteckningar för att dokumentera hur eleverna förhöll sig till olika undervisningssituationer.
När bildläraren Lova Palmér observerade sina elever under lektionerna gjorde hon snabba skisser som hon sedan gick tillbaka till för att förstå hur eleverna reagerade i olika undervisningssituationer.
Inom bildämnet finns, menar hon, lager av “historiska ämneskonceptioner” som fortfarande lever kvar i viss mån.
– Till exempel att det handlar om att teckna fint. Och då fastnar eleverna gärna i att tycka att de ”är dåliga” och att det inte ”blir fint”.
Men pandemin bidrog till en rörelse bort från det synsättet.
– När eleverna jobbade hemma på distans var det många som saknade papper att rita på, men alla hade tillgång till dator och mobiltelefon. På så sätt fick fotograferande och filmande ett större utrymme i undervisningen.
Hon märkte tydligt under sina observationer i klasserna att flera av killarna blommade när de fick arbeta med filmmediet.
– En kille gjorde en hel film om sig själv som blivande fotbollsstjärna i Champions league. Det blev ett bildberättande där många olika resurser för representation kunde användas.
Lova Palmér såg hur den ”anti-ansträngningskultur” som finns hos en del killar, att den mattades av när de fick göra annat än att teckna. Det märktes också när de fick arbeta mer tredimensionellt, till exempel med lera eller kartong.
Även själva platsen där arbetet utfördes hade alltså betydelse för pojkarnas engagemang, insikten bidrog till avhandlingens namn: ”Expanderande klassrum”.
– Det märktes när vi lämnade klassrummet och använde fler lokaler i skolan, när vi delade upp i mindre grupper. Det är svårt att skapa ett kreativt fokus i helklass, i nya konstellationer kan man bryta sociala hierarkier.
Men det märktes också när eleverna fick filma utomhus.
– I filmarbetet kunde de få inspiration till berättande genom till exempel fritidsintressen, visuell kultur och barndomsplatser.
När undervisningen sker i klassrummet är tjejer generellt sett bättre på att hjälpa och stötta varandra, medan killar tenderar att vara mer tävlingsinriktade.
– Men i filmarbetet skapades en mer hjälpsam kultur mellan killarna också efter att de arbetat med feedback under bildlektionerna.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Debatt: Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan
Siffror: Varannan praktisk-estetisk lärare är obehörig
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Bildlärarens gamla målningar visar att mycket är sig likt i skolans värld
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”