
Trä- och metallslöjdläraren Andreas Krüger var med och fulländande Slöjdlexikon. Inledningsvis bestod Slöjdlexikon enbart av instruktioner om textilundervisning. I dag omfattar den hela slöjdämnet. Foto: André de Loisted
Digitala verktyg Inger M Degerfält har blivit lite av en kändis bland slöjdlärare, tack vare sina pedagogiska instruktionsfilmer på webbplattformen Slöjdlexikon. Häng med på en tur i hennes hem och studio och träffa de lärare som har hjälpt till att förverkliga hennes dröm.
Inger M Degerfält önskar att det skapades en nationell förening för slöjdlärare som säkrar kvalitativ fortbildning. Foto: André de Loisted
Vi befinner oss i ett villakvarter med tegelröda hus i norra Lund. Här bor slöjdkändisen Inger M Degerfält, grundare av och spindeln i nätet bakom det digitala läromedlet Slöjdlexikon. Det är fredag och den veckodag då arbetsgänget som utgör slöjd.nu samlas för att planera och spela in instruktionsfilmer till den pedagogiska plattformen Slöjdlexikon. Ambitionen är att avlasta både slöjdlärare och elever med hjälp av film, bild och text, där användaren kan följa de olika framställningsstegen i olika arbetsprojekt.
Det hörs röster från olika rum, någon slipar och hamrar. Här finns all utrustning och kompetens som krävs för att skapa plattformens pedagogiska material. Inger M Degerfält är lugn som en filbunke, trots allt som ska klaffa under dagen; det ska spelas in två filmer, förberedas inför nästa veckas inspelning, hållas möten och programmeras.
Man kan inte göra läromedel utan att ha ena foten fast förankrad i skolans värld.
Hon känner sig väldigt lyckligt lottad, berättar hon, omgiven av alla fantastiska människor som vill dela hennes passion för att sprida kunskap om slöjdundervisning.
– Alla vi som skapar filmerna är yrkesverksamma slöjdlärare. Det är jätteviktigt. Man kan inte göra läromedel utan att ha ena foten fast förankrad i skolans värld, säger Inger M Degerfält på mjuk skånska.
Hon är en passionerad visionär och entreprenör med tre mantran:
Men för att sprida den typen av medvetenhet och glädje inför slöjdämnet krävs det bra läromedel, enligt Inger M Degerfält.
– I många fall finns all kunskap i slöjdlärarens huvud. Och den kunskapen är väldigt svår att dela med sig av i en slöjdsal fylld av elever. Särskilt eftersom många av momenten i slöjd kräver att man lär ut en och en.
Trä- och metallslöjdläraren Andreas Krüger var med och fulländande Slöjdlexikon. Inledningsvis bestod Slöjdlexikon enbart av instruktioner om textilundervisning. I dag omfattar den hela slöjdämnet. Foto: André de Loisted
”Det digitala ska ge tid, inte ta tid”, står det på hemsidan.
– Med hjälp av filmerna i Slöjdlexikon kan läraren styra upp sin undervisning. På så vis kan eleverna tänka mer på hur deras krympburk ska se ut, i stället för att fastna i tillverkningsprocessen, säger hon och konstaterar att det innebär att läraren får mer tid för samtal om det utforskande arbetet.
På ovanvåningen sitter programmeraren Håkan Caesar och knackar kod. Bredvid står en säng ifall någon i slöjdgänget behöver övernatta, de dagar arbetet drar ut på tiden.
Alla redskap måste vara i nyskick, ingenting ska störa betraktaren.
– Jag ansvarar för de miljontals alster som finns i Bild- och slöjdportfolio, bland annat, så det gäller att ha hyfsad koll på servern, säger Håkan Caesar med ett leende.
I Inger M Degerfälts egen ateljé är hyllorna fulla med färgsprakande material som används i filmerna.
– Alla redskap måste vara i nyskick, ingenting ska störa betraktaren. Den som tittar ska känna att det är deras egna händer, att kameran är deras ögon, säger hon och börjar gå ner för trappan där hon möts av Greger Trobäck och Christian Svensson. De är mitt uppe i ett möte i köket, rymligt med gula köksluckor i originalskick från 1988.
På väg till inspelningsstudion sitter Inger M Degerfälts systerdotter Mi Möller, administratör och hållbarhetsexpert, nedsjunken i en soffa med en dator i knäet, samtidigt som det pågår högljudda aktiviteter i studion bredvid.
Trä- och metallslöjdläraren Andreas Krüger tittar på resultatet. Foto: André de Loisted
Där hoppar trä- och metallslöjdläraren Andreas Krüger fram och tillbaka mellan verktyg och arbetsbänkar på en yta på 20 kvadratmeter. I dag har han problem med att ställa in en hyvel och ser lite svettig ut.
– Ja, det kan det bli lite mycket de här dagarna. Allt måste vara väldigt snyggt och välslipat på filmerna så det är mycket att förbereda, säger han.
Just nu arbetar han med en film om hur man gör en fogning med genomgående plugg, i stället för en spik eller skruv. Och som kan användas för att göra en låda, exempelvis.
Den allra första filmen skapades med hjälp av en åbäkig VHS-kamera. Året var 1992 och Inger M Degerfält arbetade som slöjdlärare på Örtagårdsskolan på Rosengård i Malmö. Filmen hette ”Sy med symaskin” och utformades för språksvaga elever.
– Det uppstod språkförbistringar hela tiden under lektionerna. Den ursprungliga idén var att filma som stöd för de elever som behövde mycket hjälp. Men när filmerna blev fler och började sprida sig märkte jag att det var de ”duktigaste” eleverna som kom på hur mycket lättare allt blir om de kollar på filmerna.
Där hade man en riktig värstingdator inlåst i ett rum så jag var verkligen tvungen att be vackert för att få tillgång till den.
I slutet på 1990-talet ville hon ”få in filmerna i datorn”, som man sa då. Så Inger M Degerfält gick en programmeringskurs på Lunds tekniska högskola.
– Där hade man en riktig värstingdator inlåst i ett rum så jag var verkligen tvungen att be vackert för att få tillgång till den.
Foto: André de Loisted
Från vänster till höger.
Inger M Degerfält tycker att det är intressant att den film i Slöjdlexikon som rullar mest är den som handlar om hur man startar ett broderi, som producerades redan 2003. Under dagens inspelning ska hon visa hur man avslutar ett broderi. Samt beskriva hur olika tyger påverkar proportionerna när man broderar. Inne i studion har hon förberett tre prover, där det står ”hej” broderat i korsstygn.
– Om man har ett mönster som ska broderas på ett tyg med olika grovlek på aidaväv kan det vara jättesvårt för en elev att veta hur stort det blir på tyget, eftersom det är samma mönster och samma antal stygn, säger hon.
I dagens film ska det också framgå hur man fäster och byter tråd mitt i arbetet, och hur man kan arbeta för att undvika spill. För hållbarhetsaspekten är som sagt också något som Inger M Degerfält tycker att elever bör bli mer medvetna om.
Något hon återkommer till under vårt samtal är att det går att lära sig väldigt mycket genom att följa instruktioner på en film, men att man måste jobba upp en fingerfärdighet för att lyckas, och det kräver många, många timmar.
Numera kryllar det av instruktionsfilmer på nätet. Varför ska man betala för ert läromedel?
– Svårigheten för lärarna är att hitta den rätta informationen. Om du söker på ”virka” på Youtube drunknar du i information medan vårt material är tydligt kopplat till läroplanen.
Trots tillgängligheten av information på nätet kan hon se en negativ utveckling i elevernas förmåga att slöjda.
– De broderier som eleverna klarade i årskurs sex för omkring 20 år sedan klarar de många gånger nu först i årskurs nio. Förmodligen på grund av distraktioner och brist på tålamodsträning, säger hon och tillägger att hon tror att vårt samhälle skulle vinna mycket på om unga människor blev intresserade av slöjd.
– Om vi kan få elever att bli mer ”slöjdiga” i sitt tänk så får vi jättehärliga människor på arbetsmarknaden. Jag tror att den svenska kreativiteten inom slöjdämnet kan bidra till att unga människor börjar tro på sig själva.
Plus och minus med digitala läromedel i slöjd, enligt Peter Hasselskog, lektor vid slöjdlärarutbildningen i Göteborg.
Fotnot: Peter Hasselskog har i sin lista utgått från de digitala läromedlens möjligheter att lära eleverna utföra något specifikt, exempelvis en viss hantverksteknik. Utöver det, menar han, att digitala läromedel kan vara användbara som inspiration, dokumentation och reflektion.
Inger M Degerfält med sin systerdotter Mi Möller som är hållbarhetsexperten i teamet. Foto: André de Loisted
LÄS ÄVEN
Slöjdguru ger uråldrig teknik ett uppsving
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.