
Källa: Skolverket
”Eleverna har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska”, säger idrottsläraren Jennie Nobelius (till höger). Flickan till vänster har ingen koppling till texten.
Betyg
Tjejer i nian har på senare år tappat rejält i ämnet idrott och hälsa. Mer än åtta procent blev underkända i våras, den högsta siffran sedan det nuvarande betygssystemet infördes 2013.
– Det gör mig jätteledsen, säger Jennie Nobelius, ny ordförande i Svenska idrottslärarföreningen.
Nyligen kom nyheten att andelen elever som förra läsåret inte nådde behörighet till gymnasiet hade ökat jämfört med året innan.
Tittar man närmare på niornas tapp finns en tydlig tendens inom idrott och hälsa: andelen som fick F i betyg ökade till över sju procent för samtliga elever – men till hela 8,5 procent för flickorna.
Det som gör saken extra bekymmersam är att nedgången för flickor nu har pågått i flera år – med en kraftig acceleration från 2020 då andelen underkända låg på 6,7 procent. Andelen underkända killar har ”bara” ökat från 5,7 till 5,9 procent under samma tidsperiod. Varför denna skillnad mellan tjejer och killar?
Ännu finns ingen klargörande forskning på området. Men Jennie Nobelius har sina misstankar:
– Jag tror att det handlar om ett vidare samhälleligt problem där sociala medier spelar en avgörande roll.
Det finns indikationer på att flickor tillbringar mer tid än pojkar på sociala medier. Och att de i högre grad drabbas av både nätmobbning och utseendehets.
– Det vore inte konstigt om det också bidrar till en ökad stress, utsatthet och minskad aktivering av kroppen, säger Jennie Nobelius.
Om de sitter klistrade vid mobiltelefonen leder det också till att de får minskad ork och sämre kondition, vilket i sin tur kan göra det svårare att klara idrottsämnet.
– Idrottslärare märker att eleverna orkar mycket mindre än tidigare. Och de har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska, säger Jennie Nobelius.
Hon ser också en post-pandemieffekt, som möjligen har drabbat tjejer i högre grad än killar.
– Många har aldrig hittat tillbaka till de idrottsklubbar där de var aktiva före pandemin.
På Jennie Nobelius egen skola, Göteborgs Högre Samskola, ser hon hur sociala medier påverkar eleverna varje dag. Hon har dock inte märkt några större skillnader mellan tjejer och killar.
– Men vi måste alla tänka på risken att låta killar ta mer plats än tjejer på lektionerna. Den risken finns absolut där.
Ämnet idrott och hälsa, som fick det namnet i och med nya läroplanen 1994, var länge ett av de få ämnen där killar hade bättre resultat än flickor. För ett tiotal år sedan hade emellertid tjejerna kommit ikapp – för att nu på nytt halka efter.
Flickornas genomsnittliga betygspoäng i idrott och hälsa har minskat från 14,6 för fem år sedan till 13,9 i år. Under samma tid ökade killarnas betygspoäng från samma siffra, 14,6, till 14,8 i år.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Forskarna: Vagt ämnesspråk leder till mer idrott än hälsa
Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva
Professorns tips: Betrakta rörelseförmåga som kunskap
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”