Jesper Rehn.
Till startsidan
Yrkesetik
Lärarnas yrkesetiska råd har fällt sin dom över Tik-toklärare och Instagram-pedagoger.
Så rekommenderar de lärare att förhålla sig till sociala medier.
Lästips: Tre saker att tänka på innan du dansar på Tiktok
I Sverige har debatten handlat om hur lärarrollen påverkas av dansande magistrar och pedagoger som säljer egna digitala läromedel.
Lärarnas yrkesetiska råd varnar för fallgroparna i ett färskt utlåtande – det andra i frågan.
– Vi tycker att debatten om lärares närvaro i sociala medier saknar det yrkesetiska perspektivet. Yrkesetiken ska vara ett stöd för lärare och vi menar att vi har en skyldighet att diskutera det här. Vi vill att detta ska diskuteras och debatteras kollegialt, i lärarrummet eller på sociala medier, säger Jesper Rehn, ordförande i Lärarnas yrkesetiska råd.
Tre saker är vägledande, enligt rådet. Det handlar om elevernas integritet, kvaliteten i arbetet och tilliten till lärare.
Råden inkluderar därför att endast dela undervisningssituationer efter att elever eller vårdnadshavare godkänt, och från officiella skolkonton.
– Det kan bli problem kring vem som äger materialet, och hur länge man äger det. Och hur länge har man samtycke? En fjortonåring som blir inspelad på en lektion kanske tycker det är jättekul, men vad tycker fjortonåringen när hen är 24? Än värre blir det om det används för att sälja något eller profilera sig med reklam, säger han.
Jesper Rehn.
Eget utbildningsmaterial ska fortfarande bygga på vetenskaplighet och beprövad erfarenhet, och detta riskerar att äventyras om det finns kommersiella intressen inblandade.
Dessutom menar rådet att läraryrket är beroende av tillit, som kan skadas om lärare växlar mellan det privata och det offentliga, mellan det kommersiella och skoluppdraget.
Jesper Rehn är tydlig med att det finns positiva dimensioner av lärarnärvaro i sociala kanaler.
– Det är syftet med den sociala närvaron som avgör. Till exempel om man vill visa upp vad man gör i skolan så kan det vara en jättebra kontakt gentemot vårdnadshavare och omvärlden, ett kollegialt lärande, att vi visar hur vi lärare sköter vår yrkesutövning. Det är något vi ser positivt på, säger han.
Yrkesetiska rådet har redan tidigare publicerat ett utlåtande om lärare på nätet.
Att det kommer i en ytterligare upplaga beror på att det tidigare ställningstagandet var mer allmänt hållet.
– Förra gången handlade det om lärares engagemang om samhällsdebatten i stort, det kunde handla om politik och religion. Men sen har vi sett att debatten om sociala medier växer mer än andra frågor och vi ville fokusera på det området, säger han.
Kunde ni ha varit tuffare?
– Det kunde vi. Och det är inte omöjligt att vi kan komma med ett tredje uttalande. Men nu vill vi dra igång diskussionen, säger Jesper Rehn.
Läs också: Influencer kan skada hela yrkeskåren
Källa: Lärarnas yrkesetiska råd
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”