”Läskrisen avhjälps inte med icke-tänkande drönare”
Lizette Wästerlund slår ett slag för det teoretiska och abstrakta för att lösa läskrisen.
Debatt ”Den nya speciallärarutbildningen som regeringen föreslår, syftar till att skapa speciallärare som gör utan att tänka. Genom att ta bort ”alltför teoretiskt och abstrakt innehåll” ur den nya specialpedagogiska fortbildningen på avancerad nivå, kommer vi inte att lösa frågan om bristande läsförståelse eller måluppfyllelse i grundskolan, skriver Lizette Wästerlund.
Vid regeringens presskonferens meddelades tillsättandet av en utredning. Detta i sig är inget spektakulärt, det är vad regeringar gör.
Just denna utredning syftar dock till att ersätta dagens utbildningar till specialpedagog respektive speciallärare med en, för regeringen, mer relevant utbildning.
Tar bort innehåll
Vid pressträffen kunde vi höra utbildningsminister Mohamsson (L) och gymnasie-, högskole- och forskningsminister Edholm (L) redogöra för hur den nya utbildningen skulle fokusera mer på hur specialläraren direkt ska kunna stödja elever i undervisning. Hur inslag med ”alltför teoretiskt och abstrakt innehåll” bör tas bort ur den specialpedagogiska utbildningen.
”Gör utan att tänka”
Det som grämer mig mest i detta utspel är att de verkar vilja uppmana kompetenta, välutbildade pedagoger att sluta tänka. Den nya speciallärarutbildningen som regeringen föreslår, innan varken kartläggning eller utredning ens finns på plats, syftar till att skapa speciallärare som gör utan att tänka.
Genom att ta bort ”alltför teoretiskt och abstrakt innehåll” ur den nya specialpedagogiska fortbildningen på avancerad nivå kommer vi inte att lösa frågan om bristande läsförståelse eller måluppfyllelse i grundskolan.
”Ger inte effekt”
Hur kan regeringen bortse från att kartläggningar och utredningar av specialpedagoger konstaterar att det specialpedagogiska stödet i grundskolan inte ger effekt på elevers bristande läsförståelse och ändå föreslå att det är mer av detta som ska till?
Genom att ägna mig lite åt teoretiska och abstrakta moment i min yrkesroll så har jag stött på ett par artiklar som kan ge oss ledtrådar till varför våra elever inte klarar målen i exempelvis läsförståelse, trots intensiva och explicita undervisningsinsatser av såväl ordinarie lärare som speciallärare.
”Annat att fundera över”
Som exempel kan nämnas Pimperton & Nation (2010) som konstaterar att brister i impulskontroll korrelerar med brister i läsförståelse och mer specifikt med förmågan att fokusera på det väsentliga i en text, göra inferenser och övervaka sin läsning.
Om man lägger samman det med annan forskning där korrelationen mellan låg socioekonomisk status och brister i impulskontroll är mycket tydlig (se exempelvis Assari, 2018) så får vi annat att fundera över.
Vi har i dagens grundskola fantastiskt kompetenta lärare som undervisar enligt forskning och beprövad erfarenhet men där insatserna inte längre får önskad effekt.
”Icke-tänkande drönare"
Sedan har vi specialpedagoger. En yrkesgrupp specialistutbildad på avancerad nivå efter ett antal år i allmäntjänstgöring, vars huvuduppdrag, enligt min mening, är att tänka än mer ”teoretiskt och abstrakt”.
Genom att tänka lite mer teoretiskt och abstrakt kan vi tillsammans se andra möjligheter att nå våra gemensamma mål.
Verkar vilja uppmana pedagoger att sluta tänka
Kanske är det så att läsförståelsekrisen i Sverige idag inte bäst avhjälps med icke-tänkande drönare som gör mer av samma, utan av människor som i olika yrkesroller och med olika perspektiv tar sig an de teoretiska och abstrakta frågorna kring barns rätt till likvärdiga möjligheter för lärande, så som exempelvis trygga och stabila socioekonomiska förutsättningar.
Lizette Wästerlund, leg lärare, specialpedagog, mastersexamen i pedagogik
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
”Klyftan” efter ministrarnas utspel om specialpedagoger
Utbildningen görs om – ska öka antalet speciallärare