”Lärare är utbildade för att möta elevernas behov”

Lärare behöver resurser snarare än specialpedgoger, skriver Ulrica Björkblom Agah.
Debatt ”Skrivbordspedagoger behövs inte i skolan – ge oss fler speciallärare och särskilda undervisningsgrupper”, skriver läraren Ulrica Björkblom Agah.
Idén om att specialpedagoger ska handleda lärare för att skapa inkluderande klassrum är en ineffektiv lösning som missgynnar de elever som allra mest behöver stöd.
Vi behöver fler speciallärare som arbetar direkt med eleverna – och vi behöver fler särskilda undervisningsgrupper där verkligt lärande kan ske. Det är dags att vi släpper den romantiska drömmen om inkludering och börjar göra det som faktiskt fungerar.
Speciallärare är utbildade för att undervisa elever med särskilda behov genom konkreta, anpassade metoder. De arbetar direkt med eleverna, vilket gör att deras insatser ger mätbara resultat.
”Konsultativt fokus”
Specialpedagoger däremot, med sitt konsultativa fokus, bidrar sällan till något konkret. Deras arbete handlar ofta om att ”stötta” och ”utveckla strategier”. Problemet är att det inte resulterar i förbättrade kunskapsresultat.
Lärare behöver inte handledning från specialpedagoger. Vi är utbildade för att möta en mångfald av elever och deras behov, och vi har tillgång till pedagogiska verktyg och metoder för att göra detta.
Det som saknas är inte handledning – det som saknas är särskilt stöd och speciallärare som kan arbeta direkt med eleverna. Tvärtom är det faktiskt rakt av kränkande att vi ska rådgivas av en specialpedagog som allt för ofta även sitter i knät på en ledning som till varje pris ska hålla budget i balans.
Och på tal om budget; att detta ineffektiva system dessutom kostar groteska summor är inget annat än ett hån mot både elever och lärare. Medellönen för specialpedagoger i Stockholm ligger runt 52 000 kronor i månaden, och vissa tjänar långt över 60 000 kronor för att ägna sig åt ineffektivt och abstrakt konsultarbete (läs: dravel). Dessa löner betalas ut medan elever med verkliga behov lämnas åt sitt öde i ett system som blundar för deras faktiska problem.
Inkludering låter bra i teorin men fungerar sällan i praktiken. Att försöka pressa in alla elever i samma klassrum är ineffektivt och ofta skadligt för de som behöver mer stöd.
”Inget stöd att erbjuda”
Det som fungerar är särskilda undervisningsgrupper där speciallärare med specifik kompetens kan erbjuda riktad undervisning och anpassningar som faktiskt ger resultat. Idag har vi specialpedagoger som gör utredning efter utredning av särskilt stöd, men något särskilt stöd finns inte ens att erbjuda. Man behöver ju inte direkt vara Einstein för att räkna ut att detta är ett grovt systemfel.
Det som saknas är inte handledning
Skolans resurser måste riktas dit de gör mest nytta. Det betyder att vi måste anställa fler speciallärare och skapa fler särskilda undervisningsgrupper. Det betyder också att vi måste sluta betala för specialpedagogers teoretiska och ineffektiva handledning.
Det är dags att erkänna att specialpedagogers handledande roll är ett totalt haveri i svensk skola. Låt oss i stället satsa på riktade insatser som faktiskt fungerar. Jag håller helt och fullt med Liberalerna - bort med skrivbordspedagogerna!
Ulrica Björkblom Agah, lärare, Stockholm
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
”Specialpedagoger ska arbeta direkt med elever”