”Kunskapsmålen – på tok för högt satta”

Läraren ”Tina” tycker att målen i skolan är för högt satta (genrebild).

Gymnasieläraren Setayesh Kormi Nouri förväntas förklara sjuans matte för sina elever.
Signaturen ”Tina” ser samma tendenser i SO och svenska på högstadiet.
”Kunskapsmålen är på tok för högt satta” skriver hon.

Setayesh Kormi Nouri förväntas förklara sjuans matte för sina gymnasieelever.

”Vi talar inte om att repetera något enstaka moment. Vi talar om att elever kommer till gymnasiet utan att kunna de fyra räknesätten”, skriver hon i en debattartikel.

Signaturen ”Tina” läser hennes text – och känner igen sig:

”Lärarna sliter”

Alltför många elever har bristfälliga grundkunskaper. De klarar inte att läsa och skriva enkla texter på svenska. Det gör att de även har svårt att förstå texter och undervisning i alla andra ämnen, med följden att eleverna inte når kunskapsmålen fast lärarna jobbar frenetiskt med att anpassa undervisningen.

Detta beror inte på att lärarna i F-6 eller 7-9 gör ett dåligt jobb. Tvärtom så sliter de för att eleverna ska lyckas.

Ibland hoppar jag in som vikarie. Döm om min förvåning när eleverna i klass 1 jobbar med matteböcker med text och lästal och svåra begrepp. Ofta vet de varken vad eller hur de ska göra. Och de säger ”det här är för svårt”.

”Svåra texter”

I SO i klass 4 har eleverna böcker med svåra texter och många ord som de inte vet vad de betyder. Naturligtvis blir det jättesvårt för eleverna att förstå innehållet och det blir tråkigt. I mina ögon var det ingen större skillnad på texterna i år 4 och de texter jag jobbat med i år 7.

Är skolan för resultatfixerad?

Kan det vara så att skolan är alldeles för prestations- och resultatfixerad? Eleverna hinner inte lära sig en sak ordentligt förrän det är dags för nästa.

Konsekvensen är sönderstressade elever och lärare. Antalet elever som inte kommer till skolan ökar.

Kan det vara så att eleverna behöver befästa baskunskaper ordentligt innan man rusar vidare till nästa mål?

”För teoretiskt”

Skolan är också alldeles för teoretiskt inriktad. Är kunskapskraven anpassade efter verkligheten? Lär eleverna sig det de behöver för att klara sig bra i livet?

Naturligtvis ska eleverna lära sig saker men är innehållet i kursplanerna verkligen adekvata utifrån det samhälle vi lever i och som eleverna växer upp i?

Kunskapsmålen är på tok för högt satta och behöver anpassas utifrån elevernas ålder. Självklart ska skolan se till att elever lär sig och utvecklas men kunskapskraven måste korrelera med elevernas ålder och kognitiva utveckling.

Tina, lärare

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

”Jag är gymnasielärare – men förväntas förklara årskurs 7”

Lärarnas svar: Så illa skriver studenter på universitetet

Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen