”Jag är gymnasielärare – men förväntas förklara årskurs 7”

”Inte rimligt att jag ska backa fem år i kunskapskedjan” skriver läraren Setayesh Kormi Nouri
Debatt
Hon undervisar på gymnasiet, men förväntas förklara sjuans matte för eleverna.
”Hur hamnade vi här?" undrar läraren Setayesh Kormi Nouri.
”Mitt barn förstår inte negativa tal – varför har du inte gått igenom det?”
”Hur kan du sätta F när du inte förklarat hur man räknar med bråk?”
”Du måste repetera procent, hen lärde sig aldrig det på högstadiet.”
Så låter det. I samtal, i mejl, i anklagande tonfall. Som om det är mitt fel att elever börjar gymnasiet utan att behärska det mest grundläggande. Som om det är rimligt att jag som gymnasielärare ska backa fem år i kunskapskedjan – och samtidigt hinna med hela kursen jag är satt att undervisa.
”Förstår inte matte”
Jag vill skrika: Det här är inte hållbart.
Vi talar inte om att repetera något enstaka moment. Vi talar om att elever kommer till gymnasiet utan att kunna de fyra räknesätten, utan förståelse för begrepp som andel, variabel eller negativa tal. Vi talar om elever som aldrig har förstått matte – och nu plötsligt ska läsa den på avancerad nivå.
Jag får arga mejl från föräldrar som tycker att jag borde göra mer. Mer repetition. Mer stöd. Mer tid. Men jag är redan överallt: planerar, undervisar, förklarar, anpassar, motiverar, uppmuntrar. Samtidigt är jag den som ska rädda situationen – när det i själva verket är systemet som svikit.
"Inte lärarnas fel”
Det här är inte grundskollärarnas fel. Det här är inte ett angrepp på grundskolans lärare. Jag vet hur de kämpar. Jag vet att de sliter med överfulla klassrum, splittrade elevgrupper och orimliga krav.
Många av dem gör heroiska insatser varje dag. Men trots deras arbete går något sönder längs vägen. Och på gymnasiet landar konsekvenserna med full kraft.
Så här kan vi inte ha det längre.
Vi är inte trollkarlar – vi är lärare
Ingen skulle be en svensklärare på gymnasiet att börja med alfabetet. Ingen skulle kräva att engelskläraren först lär ut svensk grammatik. Men i matematik verkar allt vara tillåtet. Vi mattelärare förväntas trolla – med trasiga grunder, pressade scheman och höga krav.
Men vi är inte trollkarlar. Vi är lärare. Och vi går på knäna.
”Eldsjälar brinner upp”
Skolan är full av eldsjälar, men eldsjälar brinner också upp.
Vi måste sluta låtsas att det går att rädda ett system som gång på gång tillåts fallera. Jag undervisar på gymnasiet, men jag ägnar allt mer tid åt att kompensera för sånt som borde ha suttit för flera år sedan.
Så här kan vi inte fortsätta.
Sätt ner foten, skol-Sverige. Bestäm er.
Vill vi ha lärare som håller – eller lärare som går sönder?
Setayesh Kormi Nouri, lärare i svenska som andraspråk och matematik
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Forskarna: Därför når elever inte sin fulla potential i matte
Forskarna: Så påverkas undervisningen av klassens sammansättning