”Orimligt att en lärare ständigt ska överträffa sig själv”

”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium där lärare inte bara ska hålla en hög kvalitativ nivå överlag, utan därutöver ständigt överträffa sig själv inom lönekriterierna. En omöjlighet”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
I årets lönerevision har en ny bedömningsnyckel gjort entré i Stockholms stad: ”Överträffar ständigt kriteriet”. Den femte och högsta nivån i lönekriterierna för lärare innebär inte bara att lärare ska hålla en hög kvalitativ nivå överlag, utan lärare ska därutöver ständigt överträffa sig själv inom lönekriterierna.
Under hösten har jag som förhandlingsombud för Sveriges lärare suttit på flertalet skolors lönerevision och blivit minst sagt förundrad över bedömningsnyckeln 5. Den innebär att läraren ska ständigt överträffa kriterierna gällande kompetens, särskilt ansvar, yrkesskicklighet och erfarenhet. Att det behövs bedömningsnycklar är inte det egentliga problemet, men att ständigt överträffa sig själv är en omöjlighet.
Vad betyder egentligen ”ständigt”?
Men vad betyder egentligen ”ständigt”? Synonymer som alltid, jämt, konstant och oupphörligen ger en fingervisning om kraven. Det är för mig en gåta hur man som lärare ska ständigt överträffa sig själv när inte ens idrottsmän och kvinnor ligger på topp (med undantag från Armand Duplantis). Han är ett kapitel för sig.
Hur ska läraren överträffa ständigt sin pedagogiska kompetens om fortbildningen består av att rätta nationella prov? Hur ska läraren överträffa ständigt sin ledarskapsförmåga i klassrummet när dennes autonomi och profession ifrågasätts av vårdnadshavare? Hur ska läraren överträffa ständigt sin organisationsförmåga att planera, utveckla och strukturera sitt arbete när schemat är till bristningsgränsen? Och sist men inte minst hur ska läraren överträffa ständigt sin samarbetsförmåga genom att söka, ta del av och dela med sig av kunskaper, erfarenheter och information till kollegor när tiden inte finns?
…och hur överträffas de?
När förutsättningarna inte rimmar med uppdraget och när resurserna inte räcker till så blir det en omöjlighet att nå bedömningsnyckel 5. För att ständigt överträffa lönekriterierna så behöver läraren trolla med knäna, vända ut på sig själv, stänga ner allt socialt liv och flytta in i skolan på heltid.
Dessutom kvarstår frågan hur man överträffar kriterierna i de olika bedömningarna. Om man tar bedömning ledarskap så finns det väl någonstans en gräns hur mycket läraren kan överträffa sig själv. Någonstans borde ett tydligt ledarskap vara gott nog. Det finns faktiskt en risk att elever blir förvirrad över lärarens jakt att ständigt överträffa sin ledarskapsförmåga.
Värna om rimliga lönekriterier
Ett annat bedömningsområde är att söka och använda olika metoder i undervisningen. Ingenstans står det att det ska vara på en vetenskaplig och empirisk grund. Under mina trettio år som lärare har jag sett metoder komma och gå. Vad som har varit allenarådande under 90-talet förkastades på 00-talet. De lärare som står emot nymodigheter och quick-fix är med andra ord obenägna att ständigt överträffa sin kompetens rörande undervisningen. Äldre beprövade metoder gör sig icke besvär!
Låt oss därför värna om rimliga lönekriterier som främjar den pedagogiska utvecklingen utan att skapa orealistiska förväntningar. För läraryrket är redan krävande nog som det är.
LÄS MER:
Facket om lärare som meriteras: ”Koppla till lön”