”Fokus på goda relationer skadar skolan”

Viktor Björnberg menar att fokus på relationer i stället för kunskap skadar skolan.
Debatt
”En positiv stämning, vänlighet och varmt bemötande skadar inte. Goda relationer är ett viktigt smörjmedel i de flesta mänskliga interaktioner. Men att lägga sin tyngdpunkt och energi på relationsbyggande med elever i skolan har enligt min erfarenhet ofta negativ effekt”, skriver läraren Viktor Björnberg.
Under mina 12 år som lärare har jag sett många elever lyckas bra. Gemensamt för dessa elever är att de har fokuserat på skolarbetet och ansträngt sig. De har också låtit bli att göra sånt man inte får göra i skolan och om de tidigare satt sig upp mot vuxna har de istället börjat göra som de vuxna säger.
Ibland har min eller kollegors relation till eleven kanske varit viktig i detta, ibland inte. Den har åtminstone aldrig haft en avgörande betydelse.
”Viktigt smörjmedel”
En positiv stämning, vänlighet och varmt bemötande skadar inte. Goda relationer är ett viktigt smörjmedel i de flesta mänskliga interaktioner. Men att lägga sin tyngdpunkt och energi på relationsbyggande med elever i skolan har enligt min erfarenhet ofta negativ effekt.
Många lärare försöker närma sig och ställa sig in hos besvärliga och icke-presterande elever, utan några som helt positiva resultat. För dessa elever verkar de vuxnas försök till relationsbyggande mest signalera att de inte behöver skärpa sig. Den lismande och gullande approach, man kan iaktta hos lärare som fått till sig att relationen är A och O, kan leda till att eleverna utvecklar en respektlös och hånfull attityd mot lärarna.
”Lätt att påverka”
Om läraren i första hand är en relationsskapare blir det lättare att påverka lärarens omdöme och agerande. Personer med talang för att manipulera finns bland elever och föräldrar och läraren, som inte bara ska utöva myndigheten att sätta betyg utan ofta medla, förhandla och döma i diverse konflikter, borde stärkas och skyddas snarare än att mjukas upp och göras öppna för påtryckningar.
Att akademiskt svaga lärare, som kompenserar för sina brister genom att satsa på relationerna, hejas på och premieras framför genuint duktiga och kunniga lärare, är orättvist och skapar splittring bland lärare. Seriösa lärare riskerar att lämna yrket och lärare som inte är utåtriktade eller har lätt för att bli omtyckta behandlas som problem.
”Antiintellektuellt”
Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt för den svenska skolan. Det är antiintellektuellt, missledande och förminskande av lärarens roll och ställning.
En lärare som vill ställa krav och som tar sitt samhällsuppdrag på allvar kommer att möta motstånd och behöver då stöd från skolan och omgivningen, som kan hjälpa eleven att förstå sin del av arbetet. Att istället uppmana till att jobba mer på relationen är att underminera och motarbeta läraren.
Varmt bemötande skadar inte
Om både lärare och elever lämnar varandra som personer ifred och fokuserar på sina uppgifter, kommer eleven att börja arbeta för att leva upp till lärarens krav. Läraren kommer att imponeras av elevens framsteg och som ett resultat av båda parters arbete kommer en unik och mycket värdefull relation att uppstå. Det är så det är tänkt att fungera.
Goda relationer är jättebra, men bör betraktas som en produkt av – snarare än som medel eller mål för en fungerande verksamhet.
Viktor Björnberg, lärare
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Läraren Filip gick i obs-klass: ”Inget stigma”
”Dags att avliva myten om relationer och lärande”
Forskaren: ”Att lärande kräver goda relationer är ingen myt”