
Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
Sveriges Lärare kräver riskbedömning för Campus Risbergska, säger Anna Nilsson, ordförande i Örebro.
Våld i skolan
Campus Risbergska öppnar igen efter massmordet den 4 februari.
Men ingen riskbedömning är gjord för de nya provisoriska lokalerna – trots krav från Sveriges Lärare.
– Säkerhet och trygghet är viktigast, och detta borde gjorts först, säger en anställd som Vi Lärare varit i kontakt med.
På enheten där läraren arbetar går varken klassrum eller arbetsrum att låsa.
Undervisningen på Campus Risbergska drog i gång under vecka 9.
Läraren som vänt sig till Vi Lärare ska ta emot sina elever under tisdagen vecka 10, men vet inte vad hen ska svara på elevernas frågor.
– Om eleverna frågar vad vi ska göra om det händer igen har jag inget riktigt bra svar, säger hen.
Entrén är låst och det finns en värd vid ingången som släpper in personal och elever.
Men lärarens arbetsrum saknar fönster och går inte att låsa.
Det går heller inte att låsa klassrummet.
– Det borde vara självklart att fackliga skyddsombud och säkerhetsansvarig skulle ha gått igenom lokalen, så att vi får reda på vad vi ska göra under en ut- eller inrymning. De har glömt det allra viktigaste, säger läraren.
Anna Nilsson, Sveriges Lärares ordförande i Örebro, säger att facket har informerat ledning och gymnasiechefen om att en riskbedömning måste göras.
– Det är ett rimligt krav och våra medlemmar hör av sig om det. Nu har vi kommit dit att vi kan börja prata om hur vi ska hantera arbetsmiljön och arbetsbördan i den situation vi är nu, säger hon.
Samtidigt har Anna Nilsson förståelse för att det är många bitar som ska falla på plats för att eleverna ska kunna återvända till sin skola.
– I den här situationen så är det så många drabbade. Personal, elever och rektorer – alla är brottsoffer, säger hon.
Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
De provisoriska lokalerna finns på flera olika platser i Örebro, och lokalerna ser olika ut. Alla är inte anpassade efter verksamheten – att bedriva utbildning.
Gymnasiechefen Mokhtar Bennis säger att riskbedömningen kommer – men har inget datum.
– Vi är tvungna att göra prioriteringar. Det handlar om ren kamp med tiden, och det här är inte en planerad flytt. Både lärare och elever är beroende av att få återgå till en så normal tillvaro som möjligt, fortsätta med sin utbildning, och de är beroende av CSN. Framtiden är viktigare än att vi gjort allt till punkt och pricka, säger Mokhtar Bennis.
Vad säger du om att det inte går att låsa klassrum och arbetsrum på en av enheterna?
– Det är möjligt att det inte är perfekt. Vi jobbar med frågan hela tiden, det är rektorerna som sitter med den detaljen. Jag kan dock garantera att det gör förbättringar dagligen. Vi jobbar febrilt, säger Mokhtar Bennis.
LÄS ÄVEN:
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Läraren Aziza ett av offren: ”Vi sörjer vår kollega”
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.