Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
Till startsidan
Sveriges Lärare kräver riskbedömning för Campus Risbergska, säger Anna Nilsson, ordförande i Örebro.
Våld i skolan
Campus Risbergska öppnar igen efter massmordet den 4 februari.
Men ingen riskbedömning är gjord för de nya provisoriska lokalerna – trots krav från Sveriges Lärare.
– Säkerhet och trygghet är viktigast, och detta borde gjorts först, säger en anställd som Vi Lärare varit i kontakt med.
På enheten där läraren arbetar går varken klassrum eller arbetsrum att låsa.
Undervisningen på Campus Risbergska drog i gång under vecka 9.
Läraren som vänt sig till Vi Lärare ska ta emot sina elever under tisdagen vecka 10, men vet inte vad hen ska svara på elevernas frågor.
– Om eleverna frågar vad vi ska göra om det händer igen har jag inget riktigt bra svar, säger hen.
Entrén är låst och det finns en värd vid ingången som släpper in personal och elever.
Men lärarens arbetsrum saknar fönster och går inte att låsa.
Det går heller inte att låsa klassrummet.
– Det borde vara självklart att fackliga skyddsombud och säkerhetsansvarig skulle ha gått igenom lokalen, så att vi får reda på vad vi ska göra under en ut- eller inrymning. De har glömt det allra viktigaste, säger läraren.
Anna Nilsson, Sveriges Lärares ordförande i Örebro, säger att facket har informerat ledning och gymnasiechefen om att en riskbedömning måste göras.
– Det är ett rimligt krav och våra medlemmar hör av sig om det. Nu har vi kommit dit att vi kan börja prata om hur vi ska hantera arbetsmiljön och arbetsbördan i den situation vi är nu, säger hon.
Samtidigt har Anna Nilsson förståelse för att det är många bitar som ska falla på plats för att eleverna ska kunna återvända till sin skola.
– I den här situationen så är det så många drabbade. Personal, elever och rektorer – alla är brottsoffer, säger hon.
Mokhtar Bennis, gymnasiechef i Örebro, svarar på kritiken mot att riskbedömning inte gjorts innan undervisningen drog igång i Campus Risbergskas provisoriska lokaler.<br />
De provisoriska lokalerna finns på flera olika platser i Örebro, och lokalerna ser olika ut. Alla är inte anpassade efter verksamheten – att bedriva utbildning.
Gymnasiechefen Mokhtar Bennis säger att riskbedömningen kommer – men har inget datum.
– Vi är tvungna att göra prioriteringar. Det handlar om ren kamp med tiden, och det här är inte en planerad flytt. Både lärare och elever är beroende av att få återgå till en så normal tillvaro som möjligt, fortsätta med sin utbildning, och de är beroende av CSN. Framtiden är viktigare än att vi gjort allt till punkt och pricka, säger Mokhtar Bennis.
Vad säger du om att det inte går att låsa klassrum och arbetsrum på en av enheterna?
– Det är möjligt att det inte är perfekt. Vi jobbar med frågan hela tiden, det är rektorerna som sitter med den detaljen. Jag kan dock garantera att det gör förbättringar dagligen. Vi jobbar febrilt, säger Mokhtar Bennis.
LÄS ÄVEN:
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Läraren Aziza ett av offren: ”Vi sörjer vår kollega”
Tyst minut i hela Sverige – så hedras offren
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.