Färsingaskolan i Sjöbo stängdes efter att facket utfärdat skyddsstopp. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Till startsidan
Fredrik Andersson är Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo och en av personerna bakom skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Hoten mot lärarna
Skyddsstoppet på Färsingaskolan är en riksnyhet. Men Sveriges Lärare har larmat om skadegörelsen sedan jul och om personalbrist i flera år.
Hur gick det så illa?
LÄS ÄVEN: Bomber och våld mot lärare – facket stänger skolan
Ombudet Helene Olofsson beskriver läget före skyddsstoppet på Färsingaskolan i Sjöbo som en krigszon.
– Det är ingens fel. Man kan fråga sig varför vi inte har stoppat tidigare. Men man tänker hela tiden att i morgon blir det bättre, nästa vecka blir det en ny vecka. Jag fram till att många av mina kollegor var på gränsen och de skulle inte orka fram till helgen.
– Jag ville att folk skulle gå på sportlov och känna att det blir bättre, säger Fredrik Andersson, ombud för Sveriges Lärare och en av initiativtagarna till skyddsstoppet.
Skolan har en stökig historia. Under ett års tid har den saknat en ordinarie rektor.
Under 2020 samlade Färsingaskolan kommunens samtliga tre högstadieskolor i en enda.
Men redan under året dessförinnan avgick en rektor, en skolchef – och i en medarbetarundersökning sade sig 25 av 30 lärare vilja lämna skolan. Lärarbehörigheten är mycket låg, dryga 40 procent. En stor del av eleverna kommer från hem utan studievana.
Den allvarliga skadegörelsen har pågått sedan hösten 2022 och samtidigt drabbas lärare av hot och trakasserier, både från elever och deras vårdnadshavare.
Även den senaste medarbetarundersökningen visade samma katastrofala resultat:
Varje dag genomförs 20 lärarlösa lektionspass, eftersom det saknas vikarier.
– Något är fel, för våra skolor går minus och de går ännu mer med minus om våra rektorer försöker följa skollagen. Jag kan inte klaga på lärarnas löner. Men vi har hög undervisning och medlemmarna är trötta. Vi har inte de resurser som borde finnas. Budgeten som finns på Färsingeskolan matchar inte de resurser som behövs, säger Peter Nilsson, en av Sveriges Lärares ordförande i Sjöbo.
Peter Nilsson
Familjeförvaltningens chef Ninda Wegbratt Menkus vill inte svara på varför kommunen under lång tid haft problem med ledarskapet inom skolan.
Men hur har det fått gå så långt?
– Jag har fått den frågan av alla. Det finns inget ett enda, lätt svar. Vi har inte lyckats ge en del av barnen de verktyg och kunskaper de behöver. För en del har vi inte lyckats med skolgången. Det har varit en stor personalomsättning under lång tid, bristen på kontinuitet. Jag har varit här sedan 2021 men det har varit så här i tio år innan dess. Det är också en låg andel behöriga lärare, det är en superutmaning, säger Ninda Wegbratt Menkus.
Ninda Wegbratt Menkus
Hon säger att pengar inte är problemet.
– Jag tänker att skolor alltid behöver mer pengar, men vår skolpeng ligger inte lågt om man tittar på resten av Skåne. Sedan behöver vi titta på hur mycket av pengen som läggs på undervisning och hur mycket som läggs på lokaler?
– Jag tycker att vi har lite mycket av det ena och lite lite av det andra. Sedan handlar det om hur man organiserar sig, säger Ninda Wegbratt Menkus.
Fokus är att hitta en ordinarie rektor och fler behöriga lärare.
Hur gör man det?
– Du ställer enkla frågor men det finns inga enkla svar. Fanns det lösningar så hade vi genomfört dem, säger hon.
I de akuta insatserna ingår att rekrytera till en vikariepool och att ersätta den fritidsledare som behövts för en annan tjänst, så att det blir lugnare i korridorerna.
På längre sikt inleds ett tätare samarbete med elevhälsa och socialtjänst om de utåtagerande eleverna. Skolan samarbetar med Linnéuniversitet genom Samverkan för bästa skola.
– Det hade varit enkelt att peka på politikerna, skolchef och förvaltningschef och säga att det är deras fel. Det är inte lärarnas fel. Vi kämpar utifrån den verklighet som finns, säger Fredrik Andersson.
Färsingaskolan i Sjöbo stängdes efter att facket utfärdat skyddsstopp. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”