
Färsingaskolan i Sjöbo stängdes efter att facket utfärdat skyddsstopp. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Fredrik Andersson är Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo och en av personerna bakom skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Hoten mot lärarna
Skyddsstoppet på Färsingaskolan är en riksnyhet. Men Sveriges Lärare har larmat om skadegörelsen sedan jul och om personalbrist i flera år.
Hur gick det så illa?
LÄS ÄVEN: Bomber och våld mot lärare – facket stänger skolan
Ombudet Helene Olofsson beskriver läget före skyddsstoppet på Färsingaskolan i Sjöbo som en krigszon.
– Det är ingens fel. Man kan fråga sig varför vi inte har stoppat tidigare. Men man tänker hela tiden att i morgon blir det bättre, nästa vecka blir det en ny vecka. Jag fram till att många av mina kollegor var på gränsen och de skulle inte orka fram till helgen.
– Jag ville att folk skulle gå på sportlov och känna att det blir bättre, säger Fredrik Andersson, ombud för Sveriges Lärare och en av initiativtagarna till skyddsstoppet.
Skolan har en stökig historia. Under ett års tid har den saknat en ordinarie rektor.
Under 2020 samlade Färsingaskolan kommunens samtliga tre högstadieskolor i en enda.
Men redan under året dessförinnan avgick en rektor, en skolchef – och i en medarbetarundersökning sade sig 25 av 30 lärare vilja lämna skolan. Lärarbehörigheten är mycket låg, dryga 40 procent. En stor del av eleverna kommer från hem utan studievana.
Den allvarliga skadegörelsen har pågått sedan hösten 2022 och samtidigt drabbas lärare av hot och trakasserier, både från elever och deras vårdnadshavare.
Även den senaste medarbetarundersökningen visade samma katastrofala resultat:
Varje dag genomförs 20 lärarlösa lektionspass, eftersom det saknas vikarier.
– Något är fel, för våra skolor går minus och de går ännu mer med minus om våra rektorer försöker följa skollagen. Jag kan inte klaga på lärarnas löner. Men vi har hög undervisning och medlemmarna är trötta. Vi har inte de resurser som borde finnas. Budgeten som finns på Färsingeskolan matchar inte de resurser som behövs, säger Peter Nilsson, en av Sveriges Lärares ordförande i Sjöbo.
Peter Nilsson
Familjeförvaltningens chef Ninda Wegbratt Menkus vill inte svara på varför kommunen under lång tid haft problem med ledarskapet inom skolan.
Men hur har det fått gå så långt?
– Jag har fått den frågan av alla. Det finns inget ett enda, lätt svar. Vi har inte lyckats ge en del av barnen de verktyg och kunskaper de behöver. För en del har vi inte lyckats med skolgången. Det har varit en stor personalomsättning under lång tid, bristen på kontinuitet. Jag har varit här sedan 2021 men det har varit så här i tio år innan dess. Det är också en låg andel behöriga lärare, det är en superutmaning, säger Ninda Wegbratt Menkus.
Ninda Wegbratt Menkus
Hon säger att pengar inte är problemet.
– Jag tänker att skolor alltid behöver mer pengar, men vår skolpeng ligger inte lågt om man tittar på resten av Skåne. Sedan behöver vi titta på hur mycket av pengen som läggs på undervisning och hur mycket som läggs på lokaler?
– Jag tycker att vi har lite mycket av det ena och lite lite av det andra. Sedan handlar det om hur man organiserar sig, säger Ninda Wegbratt Menkus.
Fokus är att hitta en ordinarie rektor och fler behöriga lärare.
Hur gör man det?
– Du ställer enkla frågor men det finns inga enkla svar. Fanns det lösningar så hade vi genomfört dem, säger hon.
I de akuta insatserna ingår att rekrytera till en vikariepool och att ersätta den fritidsledare som behövts för en annan tjänst, så att det blir lugnare i korridorerna.
På längre sikt inleds ett tätare samarbete med elevhälsa och socialtjänst om de utåtagerande eleverna. Skolan samarbetar med Linnéuniversitet genom Samverkan för bästa skola.
– Det hade varit enkelt att peka på politikerna, skolchef och förvaltningschef och säga att det är deras fel. Det är inte lärarnas fel. Vi kämpar utifrån den verklighet som finns, säger Fredrik Andersson.
Färsingaskolan i Sjöbo stängdes efter att facket utfärdat skyddsstopp. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.