Diskussion under lärarrådet som ägde rum i Lund.
						Till startsidan
					
					
                                Skolminister Lotta Edholm deltog i det första Lärarrådet, i Lund.
                        Skolpolitik
                        Långfika med diskussioner som lätt hade kunnat pågå en timme till.
Det är lärarnas utvärdering av skolminister Lotta Edholms (L) första Lärarråd.
– Det blev tydligt hur vanskött skolan är på sina håll och hur olika det är mellan kommunerna, säger Robert Jivegård, Sveriges Lärares ordförande i Lund.
                    
I en krönika vädjade Maria Wiman om att regeringen skulle bjuda in helt vanliga lärare till en fika, för att lyssna på de kunskap som finns i klassrummen.
Det ledde till ett snabbt löfte om ett lärarråd – som nu blivit verklighet.
Det allra första mötet arrangerades av regeringen tillsammans med Sveriges Lärare i Lund. På menyn stod ostcroissanter och kanelbullar och på plats fanns även medlemmar från Malmö, Burlöv, Skurup och Sjöbo.
– Det är tydligt att ojämlikheten mellan kommunerna är orättvis mot eleverna, säger Robert Jivegård.
                        Diskussion under lärarrådet som ägde rum i Lund.
Diskussionen omfattade bland annat besparingar, läsförmåga, kommunalisering, digitaliseringens för- och nackdelar, extra anpassningar, om skolor behöver fler specialpedagoger och speciallärare.
– Lärarna uppskattade att få berätta om problemen och hur de ser vägen framåt. Det är sällan man som lärare får en rak väg in till regeringen, säger Robert Jivegård.
Men några raka svar blev det inte.
– Min uppfattning är att vi inte fick några konkreta svar, men ministern kunde stämma in i problembilden och hänvisa till utredningar och vad de vill i regeringen. Men ska man göra något ordentligt så krävs det finansiering och lagstiftning som håller måttet. Det finns en förväntan och otålighet samtidigt som man måste tålmodighet med processen som krävs, säger Robert Jivegård, och syftar på de utredningar som regeringen låter göra om bland annat skolpengen och läroplanerna.
På plats fanns totalt femton personer, inklusive skolministern och statssekreteraren David Lindberg.
– Det var goda diskussioner, som hade kunnat fortsätta en timme till, säger Robert Jivegård.
Nästa lärarråd hålls i Borås, var de två mötena kommer att hållas under höstterminen 2024 är ännu inte beslutat.
Efter Wimans vädjan – lärarrådet blir verklighet
Maria Wiman: Ibland drömmer jag att ministrarna fikar med oss lärare
Regeringslöftet till Maria Wiman efter krönikan: Ett lärarråd
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
						Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.