
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, kommenterar regeringens lösningar på skolans problem.
Skolpolitik
Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
Statsbidrag till fysiska läromedel och bemannade skolbibliotek är två av skolminister Lotta Edholms (L) hjärtefrågor.
– Det är ett steg i rätt riktning, men problemet är fortfarande att lärare har för lite inflytande över vilka läromedel de ska använda och inte får köpa in det de behöver. Vi önskar att huvudmännen litar på professionen, att de litar på att legitimerade förskollärare och lärare vet vilka resurser de behöver, säger Åsa Fahlén.
Vi Lärare har i flera omgångar skrivit om den svenska läskrisen och bristande kartläggning och åtgärdsprogram.
Åsa Fahlén säger att bristande läskunskaper inte är lärarnas fel.
– Våra medlemmar, från förskola och uppåt, vet vilka barn och elever som behöver vad och ofta också vad de behöver för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Lärarna gör sitt bästa, men de behöver få rätt förutsättningar, till exempel möjlighet att dela in i halvklass.
– Sedan finns det elever som behöver extra stöd och då behöver annan kompetens finnas på plats. Det är en stor, stor känga till huvudmännen att de inte ser till att förutsättningarna finns, säger Åsa Fahlén.
Fackförbundet stöttar ökad fokus på fakta i stället för analys. Men fortfarande är det otydligt vad regeringen menar, säger hon.
– Lärarna måste få tid att diskutera hur de ska göra för att implementera de nya skrivelserna i klassrummet, med eleverna. Många reformer har inte getts tillräcklig tid att implementeras. Det är också otydligt vad regeringen menar med fakta och det följer vi noga, säger Åsa Fahlén.
I den pågående avtalsförhandlingen med Sveriges kommuner och regioner (SKR) driver Sveriges Lärare framför allt två frågor: Lön och arbetsmiljö. Sveriges Lärare vill se reglerad tid till planering, för- och efterarbete.
Det är frågor som i dag hamnar på kommunernas bord.
– Man behöver se över styrsystemet. Som det är i dag klarar kommunerna inte av sitt uppdrag, staten behöver ta större ansvar för framför allt finansieringen. Får lärare inte goda förutsättningar så kommer det inte ut bra undervisning, säger Åsa Fahlén.
”Det behöver inte vara dåligt, vi är positiva till att läroplanen tar hänsyn till elevens ålder. Men vi vet inte vilka förändringar regeringen vill göra.”
”Lärarna vet redan vad som behöver göras, det är förutsättningarna som saknas.”
”Oavsett huvudman så måste du locka elever, och du får inte tappa dem under terminens gång. Kunskap har blivit en vara man köper och vi måste göra elever och vårdnadshavare nöjda. Vi ska tillgodose massvis av olika behov som inte ingår i grunduppdraget.”
”Lärare har ofta en mer positiv bild av studiero än eleverna och efterlyser inte fler verktyg. I stället för fler sanktioner behöver lärarna tid att skapa god undervisning och goda relationer.”
”Bra, men legitimerade förskollärare och lärare måste få avgöra vilka läromedel de behöver.”
”Det beror på marknadstänket. Det finns en diskrepans mellan skolans uppdrag och det beställarna vill ha. Skolorna ska leverera kunskap, de som kommer till skolan vill ha högre betyg. Centralt rättade nationella prov kan vara en del av lösningen.”
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.