Rektorn som uppfostrar föräldrar
Föräldrapressen
Föräldrar som lägger sig hur undervisningen ska läggas upp och utvärderas – nej tack!
Föräldrar som kommer med konstruktiv kritik – ja tack!
Rektor Mikael Kalmenstam-Lindberg diskuterar gärna.
Foto: Ulf Lodin
Av föräldrarna förväntar han sig att de ser till att barnen kommer i tid, att de håller sina kontaktuppgifter aktuella och att de tar del av information från skolan.
Från att föräldrarnas inblandning i stora stycken varit ett arbetsmiljöproblem tycker han att kontakten med föräldrarna nu blivit ”rena drömmen”.
– Vi har jobbar aktivt i tre års tid med detta och intresset från andra skolor är stort. Men det första jag säger till dem är att det inte bara är att kopiera vår metod. Det gäller att hitta en egen modell som skolan ”bottnar i”, för det viktiga är att verkligen följa upp orden med handling, när föräldrar inte tar reson.
Det kan blåsa ordentligt och om man inte står upp för vad som gäller, slår det tillbaka på lärarna, menar han.
– Föräldrarna får gärna vara arga på mig, men inte bete sig respektlöst mot lärare och fritidspedagoger, till exempel genom arga mejl mitt i natten. Den som vill skälla får ta det med mig.
Om mejlkonversationer med skolpersonal går över styr tar han över mailtråden. Första året var det ett trettiotal föräldrar som Mikael Kalmenstam-Lindberg måste tala med på tu man hand. Att bli ”uppkallad till rektorn” verkar ha effekt även på vuxna. I år har det bara varit problem med en familj – inte mycket med tanke på att det totalt rör sig om cirka två tusen föräldrar och vårdnadshavare.
– De allra flesta ber om ursäkt för sitt sätt att uttrycka sig, men alla tar inte sitt förnuft till fånga, säger Mikael och berättar att han i ett fall fick be föräldrarna att lämna och hämta sitt barn på skoltrappan i ett övergångsskede innan konflikten löstes.
– Skolan är ingen allmän plats.