Kanada ger nyanlända en bra skolstart

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Utlandsfödda kanadensare klarar skolan lika bra som elever födda i landet. Det faktumet väckte den svenska Skolkommissionens nyfikenhet.

Orly Lewkowicz-Kelly är lärare i engelska som andraspråk på Ridgemont High School. Foto: Påhl Ruin

— Vi skulle gärna se att dessa elever fick ännu längre perioder med praktik.

Lärarnas önskemål har i viss mån redan infriats. I år har skolan drivit ett försök att låta några av de nyanlända eleverna vara på en arbetsplats halva dagarna under en hel termin. Med mycket goda resultat: eleverna blev gladare, bättre i engelska och hade lättare att koncentrera sig i klassrummet.

Skolan har också insett att de nyanlända barnen behöver extra mycket lärartid. Därför har man en läxklubb varje eftermiddag, dit upp till 60 barn kommer — vissa stannar ända till 20.00.

Familjecentren arbetar inte bara med barnen innan de börjar skolan. Vartannat år testas de invandrade elevernas kunskapsutveckling. Och inför valet till highschool (som motsvarar gymnasiet) deltar man i diskussionerna kring bästa vägval för varje enskild elev.

Robyne Warren på familjecentret berättar om en nyanländ pojke som hon nyligen träffat.

— Jag gjorde bedömningen att skolan där han gick inte riktigt hade förstått hans potential, så jag fick honom och hans familj att välja en lite annan inriktning på highschool. Skolorna är stressiga arbetsplatser, de hinner inte alltid hjälpa alla elever fullt ut.