Svarta tavlan var gjord av lerskiffer och som sudd användes ofta en hartass. Foto:Matilda Thulin / Malmö Museer
Till startsidan
Retro Lärarens kåsör Petter Karlsson ser svarta tavlan som en symbol för livets förgänglighet. Låt oss minnas den tillsammans.
Eftersom lärarinnan mitt under lektionstid hade lämnat klassen för att vandra iväg och knacka på i villan, förstod min kamrats ömma moder att det måste ha skett något hemskt.
Det hade det också, sa lärarinnan.
– Det gäller er son Per-Ola, sa hon med darr på rösten.
– Herregud, vad har hänt med pojken?
– Något fruktansvärt.
– Men vad?!
– Han har ...
– Ja, säg!
– Han har ... tagit kritor!
För så var det. Per-Ola hade på en rast varit inne och norpat några kritor från svarta tavlan och i den gamla ärrade fröken Ekdahls värld var detta ett övergrepp jämförbart med en kupp mot Riksbanken.
Svarta tavlan och dess tillbehör var helig mark.
Svarta tavlan var gjord av lerskiffer och som sudd användes ofta en hartass. Foto:Matilda Thulin / Malmö Museer
Svarta tavlan, kritor och tavelsuddar var den grund på vilken det uppväxande släktets bildning vilade.
I dag skrivs det med färgglad tusch på blanka whiteboards som efteråt skrubbas rena och ser ut som nattgammal is, men i generation efter generation stod vi där i rök och kritdamm och försökte lära oss att ”alltid” alltid stavades med två l, att Ouagadougou låg i Övre Volta och att man i obevakade ögonblick kunde daska sin klasskamrat i rumpan med sudden, så det uppstod en prydlig vit rektangel på vederbörandes byxbak eller kjol.
Nöjen var enklare förr, det är sant.
Men kanske också livet.
För oss som föddes någonstans mellan golfstrumpan och v-jeansen framstår svarta tavlan som symbolen för Lärandet men också för Utsattheten.
Framkallade till svarta tavlan var vi alla i händerna på våra kamraters välvilja och – ännu oftare – kritik och smälek. Det fanns ingenstans att fly, ingen nåd att få.
Framkallade till svarta tavlan var vi alla i händerna på våra kamraters välvilja och – ännu oftare – kritik och smälek. Det fanns ingenstans att fly, ingen nåd att få.
Men svarta tavlan gav också möjligheter att under rasten rita karikatyrer av läraren, klottra könsord och annat som var en god förberedelse för det liv som komma skulle.
Kritorna – de som Per-Ola stal av okänt skäl – gick i sin tur att knapra, och på så sätt framkalla en fejkad släng av halsinfektion.
Foto: Getty Images
Att någon ska ha fått allergi av dammet som ibland låg som en Lützendimma över de främsta bänkraderna, kan jag dock inte minnas. Eller var vi helt enkelt mindre allergiska förr, när ingenting var lika prydligt, rent och handspritat?
Nu leker jag amatörfilosof, men var inte svarta tavlan också en sorts lärdom i alltings förgänglighet?
När smålänningen Gideon Sundbäck på 1910-talet uppfann blixtlåset, lanserades det med orden: ”Som ett streck draget i vatten”. Samma sak med allt som skrevs på den svarta tavlan.
Texten skulle stå där en kort stund, men efter varje lektion skattas till förgängelsen. Utplånas. Upplösas. Förintas. Som livet självt en vacker dag.
När Emil i Lönneberga anordnar det stora ”tabberaset” i Katthult är det ju i själva verket småländska för ”tabula rasa”, tom tavla. Att göra rent hus och tömma varenda karott, alltså.
Ett uttryck som i sin tur sägs komma från den store Aristoteles som redan för 2 300 år sedan skrev ner sina djupaste tankar på tavlor av vax, vilka knappast kan ha varit några tillförlitliga hårddiskar, om man säger så.
Både svarta tavlan och dess skrivdon var ursprungligen gjorda av lerskiffer. Man skrev med en griffel gjord av mjukare och ljusare material än själva tavlan – som sitt namn till trots oftast var grå.
Som tavelsuddar användes länge hartassar, vilka omsider ersattes av tvättsvampar eller olika textilmaterial. När tillgången på lämplig skiffer tröt, byttes tavlan ut mot en målad träskiva och griffeln gjordes i stället av krita.
Ordet ”griffel” – som kan syfta på allt från de spetsiga stift som ristades i antikens vaxtavlor till 1900-talets olikfärgade skolkritor – är belagt i svenska språket sedan 1670.
Eller ta den nästan samtida Arkimedes, som förmodligen satt och skrev formler i lösan sand borta i Syrakusa, när den där romerska soldaten så bryskt och bokstavligen klampade in och fick höra att han inte skulle rubba Arkimedes cirklar.
Tänk om det var evighetsmaskinens gåta den klurige greken just hade löst, när han stacks ihjäl av den burduses svärd?
Rörigt? Jag vet. Min hjärnbark är understundom som en svart tavla vid skoldagens slut, där olika ämnen blandats huller om buller eftersom ingen nyttjat den delete-funktion som en gång stavades ”tavelsudd”.
Att jag sörjer svarta tavlans död är således mera ett utslag av sjukligt tillbakablickande än praktiskt tänkande.
Givetvis gillar jag att dagens lärare kan presentera sina klokheter med både mer pedagogiska, roliga och beständiga metoder än en svart tavla (som i ärlighetens namn sällan ens var svart utan mörkgrön).
Vilket ändå inte hindrar att jag lätt drabbas av nostalgi, så fort jag ser en griffeltavla på en restaurang eller i ett kök, där de överlevt i miniformat som en sorts reliker från en tid när kritstölder både var något möjligt och ytterst allvarligt.
Låt stå, säger jag.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”