Här, på Mårbacka i Sunne, växte Sveriges kanske mest berömda lärare upp. Foto: Carsten Pauly/TT
Till startsidan
Retro Berättarglada folkskolläraren Selma Lagerlöf lärde en hel värld om Sveriges geografi. Men en elev rådde hon aldrig riktigt på: den Nils Holgersson som fanns i verkligheten och hatade läxor.
Pojken rymde visserligen inte iväg på Mårbackas gäss, men var ändå en lymmel som krävde en stadig hand.
Den hade Selma Lagerlöf.
Som utbildad folkskollärare hade hon gjort succé bland eleverna på Elementarläroverket för flickor i Landskrona. Åren 1885-1895 satt hon i katedern och berättade mest historier. Ja, så mindes i alla fall de flesta hennes undervisning. Full av spännande äventyr och udda människoöden.
Bättre träning inför den kommande karriären gick knappast att få. Lärarens och författarens yrke äger som bekant ett icke oävet släktskap. Båda handlar om att fånga sin publik och ge dem nya kunskaper, och Selma Lagerlöf hade tränat ända sedan barndomens kvällsbrasor under långa vargavintrar.
Farmor Elisabet och faster Nana var den tv hon aldrig hade. Från deras mun sög hon girigt i sig sagor, spökhistorier, legender, bibelberättelser och, inte minst, skvaller.
En av karaktärerna var Södra Finnskogas avsatte präst, Emanuel Branzell. Efter att ha drabbats av en förbannelse hade han supit ner sig och irrat runt på vägarna. Omsider skulle han stöpas om till den fagre Gösta Berling och bli huvudpersonen i Selma Lagerlöfs genombrottsroman.
Att löjtnant Erik Gustaf Lagerlöfs dotter fötts med en lös höftkula, bidrog säkert också till yrkesvalet. Orörligheten gav henne ett utanförskap när de andra barnen snodde runt i bus och lekar. I gengäld började hon tidigt läsa och plöjde sju år gammal sin första roman, ”Osceola” av Thomas Mayne Reid.
”Då och där beslutade jag mig för att en dag själv bli författare”, berättade hon senare.
Fast vägen fick gå via läraryrket. Det garanterade mat på bordet.
Själv hade hon till en början undervisats i hemmet, som ofta var fallet med burgna barn. Först 23 år gammal var hon beredd att lämna sitt älskade Värmland för lärarinneseminariet i Stockholm och det skulle dröja tio år till innan ”Gösta Berlings saga” styrde om hennes karriär. Skriven på lediga stunder mellan lektionsförberedelser och provrättande.
Men den blivande Nobelpristagaren skulle aldrig riktigt lämna lärarrollen. Strax efter sekelskiftet ombads hon skriva en lärobok i geografi som skulle ingå i serien Läseböcker för Sveriges barndomsskolor.
Resultatet blev, som vi alla vet, en omåttlig succé.
Här, på Mårbacka i Sunne, växte Sveriges kanske mest berömda lärare upp. Foto: Carsten Pauly/TT
När franska tidningen Le Monde 1999 utsåg århundradets böcker, klämde sig ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” in på plats 68, före såväl Bulgakovs ”Mästaren och Margarita” som Salingers ”Räddaren i nöden”.
Med åren har världens populäraste lärobok översatts till över 60 språk och lästs av miljoner. Fast blott ett fåtal kan den märkliga epilogen, om vi får kallar den så.
När ”Nils Holgerssons underbara resa” utkom 1906 var det uppenbart för alla att det var en hittepå-berättelse. En skånepåg som förminskas av en elak tomte och flyger mellan Glimmingehus och Kebnekaise på en gåsrygg? Nej, det var förstås mest ett kul sätt att lära skolbarn geografi.
Men året efter fick dikten plötsligt liv.
1907 mottog Selma Lagerlöf ett brev från en överstinna Schoug i Enköping. Där stod att ett fattigt torp i Sparrsätra utanför Enköping hyste en snart skolmyndig pojke som råkade heta just Nils Holgersson.
Fadern var skräddare, suput och familjeplågare. Sexårige Nils var äldst av fyra barn och mest utsatt för pappans vrede. Kunde inte Selma försöka ordna ett fosterhem? Pojkens namn förpliktade ju en smula, om man säger så.
Så den berömda författaren tog sig an den unge Nils, som dock visade sig vara lika svårtyglad som romanfiguren.
På Mårbacka ryckte han fjädrarna av gårdens stolta påfåglar. I skolan kastade han suddgummin i huvudet på läraren och blev retad av de andra skolbarnen:
”Har du kommit hit på gåsarygg i dag?”
Fostermammans planer på att fostra Nils till ett intellektuellt yrke kom snabbt på skam. Det värsta pojken visste var den högläsning vid brasan hon själv älskade. För att inte tala om läxorna. Dem hatade han.
Nej, helst föredrog han att gå med drängarna bakom plogen. Till slut gav Selma upp och lät honom utackorderas till olika bondgårdar i Sverige. Där trivdes han bättre och skrev illa stavade, men tacksamma brev hem till Mårbacka. Tiggde artigt pengar till kläder och en cykel.
130 brev finns i dag bevarade på Kungliga biblioteket. Selma Lagerlöfs svar såg dock ingen röken av. Tills 1995 när Vi-journalisten Lasse Westman och fotografen Bengt Wanselius for till USA för att leta svenskättlingar. I lilla byn Coal Valley, Illinois, fann de tre personer med namnet Nils Holgersson i telefonkatalogen.
– Vi testade det första numret, minns Bengt Wanselius. Det blev fullträff direkt. ”Nils Holgersson från Mårbacka? Jo, det var min far. Alla vi pojkar i släkten har fått hans namn.”
När reportageduon kom fram till huset, vajade en svensk flagga på en stång. Trädgården vimlade av låtsasgäss i olika storlekar. På kyrkogården låg anfadern själv under en granitsten med en flygande gås.
Det var alltså här han slutligen hamnat, Selmas fosterson.
1922 hade verklighetens Nils Holgersson följt med ett gäng värmlänningar till Chicago. Fick jobb i byggsvängen. Blev först ”baljrunkare”, det vill säga cementblandare. Därefter snickare hos den legendariske byggherren Ragnar Benson, bördig från Småland. Var med om att bygga världens första skyskrapor.
Men slutade aldrig skriva hem till Mårbacka. Breven inleddes alltid med ”Kära Fröken Lagerlöf” och Nils släkt hade bevarat Selmas svar.
– Sonen ägde en hel bunt brev, minns Bengt Wanselius. Vi bytte kopior, läste och grät.
Under depressionsåren for Nils och hans småländska hustru tillfälligt tillbaka till Sverige. Selma Lagerlöf betalade båtbiljetten. I Urshult, nära svärföräldrarnas gård, slog familjen sig ner, och den forne problempojken avancerade snabbt till byggmästare med 25 anställda.
I ett av de sista breven, innan Selma Lagerlöf dog 1940, skröt han glatt med att sonen Nils junior var bäst i klassen:
”Och kan Fröken Lagerlöf tänka sig, han läser sina läxor!”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall