
Här, på Mårbacka i Sunne, växte Sveriges kanske mest berömda lärare upp. Foto: Carsten Pauly/TT
Retro Berättarglada folkskolläraren Selma Lagerlöf lärde en hel värld om Sveriges geografi. Men en elev rådde hon aldrig riktigt på: den Nils Holgersson som fanns i verkligheten och hatade läxor.
Pojken rymde visserligen inte iväg på Mårbackas gäss, men var ändå en lymmel som krävde en stadig hand.
Den hade Selma Lagerlöf.
Som utbildad folkskollärare hade hon gjort succé bland eleverna på Elementarläroverket för flickor i Landskrona. Åren 1885-1895 satt hon i katedern och berättade mest historier. Ja, så mindes i alla fall de flesta hennes undervisning. Full av spännande äventyr och udda människoöden.
Bättre träning inför den kommande karriären gick knappast att få. Lärarens och författarens yrke äger som bekant ett icke oävet släktskap. Båda handlar om att fånga sin publik och ge dem nya kunskaper, och Selma Lagerlöf hade tränat ända sedan barndomens kvällsbrasor under långa vargavintrar.
Farmor Elisabet och faster Nana var den tv hon aldrig hade. Från deras mun sög hon girigt i sig sagor, spökhistorier, legender, bibelberättelser och, inte minst, skvaller.
En av karaktärerna var Södra Finnskogas avsatte präst, Emanuel Branzell. Efter att ha drabbats av en förbannelse hade han supit ner sig och irrat runt på vägarna. Omsider skulle han stöpas om till den fagre Gösta Berling och bli huvudpersonen i Selma Lagerlöfs genombrottsroman.
Att löjtnant Erik Gustaf Lagerlöfs dotter fötts med en lös höftkula, bidrog säkert också till yrkesvalet. Orörligheten gav henne ett utanförskap när de andra barnen snodde runt i bus och lekar. I gengäld började hon tidigt läsa och plöjde sju år gammal sin första roman, ”Osceola” av Thomas Mayne Reid.
”Då och där beslutade jag mig för att en dag själv bli författare”, berättade hon senare.
Fast vägen fick gå via läraryrket. Det garanterade mat på bordet.
Själv hade hon till en början undervisats i hemmet, som ofta var fallet med burgna barn. Först 23 år gammal var hon beredd att lämna sitt älskade Värmland för lärarinneseminariet i Stockholm och det skulle dröja tio år till innan ”Gösta Berlings saga” styrde om hennes karriär. Skriven på lediga stunder mellan lektionsförberedelser och provrättande.
Men den blivande Nobelpristagaren skulle aldrig riktigt lämna lärarrollen. Strax efter sekelskiftet ombads hon skriva en lärobok i geografi som skulle ingå i serien Läseböcker för Sveriges barndomsskolor.
Resultatet blev, som vi alla vet, en omåttlig succé.
Här, på Mårbacka i Sunne, växte Sveriges kanske mest berömda lärare upp. Foto: Carsten Pauly/TT
När franska tidningen Le Monde 1999 utsåg århundradets böcker, klämde sig ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” in på plats 68, före såväl Bulgakovs ”Mästaren och Margarita” som Salingers ”Räddaren i nöden”.
Med åren har världens populäraste lärobok översatts till över 60 språk och lästs av miljoner. Fast blott ett fåtal kan den märkliga epilogen, om vi får kallar den så.
När ”Nils Holgerssons underbara resa” utkom 1906 var det uppenbart för alla att det var en hittepå-berättelse. En skånepåg som förminskas av en elak tomte och flyger mellan Glimmingehus och Kebnekaise på en gåsrygg? Nej, det var förstås mest ett kul sätt att lära skolbarn geografi.
Men året efter fick dikten plötsligt liv.
1907 mottog Selma Lagerlöf ett brev från en överstinna Schoug i Enköping. Där stod att ett fattigt torp i Sparrsätra utanför Enköping hyste en snart skolmyndig pojke som råkade heta just Nils Holgersson.
Fadern var skräddare, suput och familjeplågare. Sexårige Nils var äldst av fyra barn och mest utsatt för pappans vrede. Kunde inte Selma försöka ordna ett fosterhem? Pojkens namn förpliktade ju en smula, om man säger så.
Så den berömda författaren tog sig an den unge Nils, som dock visade sig vara lika svårtyglad som romanfiguren.
På Mårbacka ryckte han fjädrarna av gårdens stolta påfåglar. I skolan kastade han suddgummin i huvudet på läraren och blev retad av de andra skolbarnen:
”Har du kommit hit på gåsarygg i dag?”
Fostermammans planer på att fostra Nils till ett intellektuellt yrke kom snabbt på skam. Det värsta pojken visste var den högläsning vid brasan hon själv älskade. För att inte tala om läxorna. Dem hatade han.
Nej, helst föredrog han att gå med drängarna bakom plogen. Till slut gav Selma upp och lät honom utackorderas till olika bondgårdar i Sverige. Där trivdes han bättre och skrev illa stavade, men tacksamma brev hem till Mårbacka. Tiggde artigt pengar till kläder och en cykel.
Egen skolgång: Privatundervisning i hemmet i Mårbacka, bland annat i engelska och franska. 1882-1885 Högre lärarinneseminariet, Stockholm.
Lärarkarriär: 1885-1895 på Elementarläroverket för flickor i Landskrona. Författare till läseboken i geografi ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” som utgavs i två delar 1906-1907.
130 brev finns i dag bevarade på Kungliga biblioteket. Selma Lagerlöfs svar såg dock ingen röken av. Tills 1995 när Vi-journalisten Lasse Westman och fotografen Bengt Wanselius for till USA för att leta svenskättlingar. I lilla byn Coal Valley, Illinois, fann de tre personer med namnet Nils Holgersson i telefonkatalogen.
– Vi testade det första numret, minns Bengt Wanselius. Det blev fullträff direkt. ”Nils Holgersson från Mårbacka? Jo, det var min far. Alla vi pojkar i släkten har fått hans namn.”
När reportageduon kom fram till huset, vajade en svensk flagga på en stång. Trädgården vimlade av låtsasgäss i olika storlekar. På kyrkogården låg anfadern själv under en granitsten med en flygande gås.
Det var alltså här han slutligen hamnat, Selmas fosterson.
1922 hade verklighetens Nils Holgersson följt med ett gäng värmlänningar till Chicago. Fick jobb i byggsvängen. Blev först ”baljrunkare”, det vill säga cementblandare. Därefter snickare hos den legendariske byggherren Ragnar Benson, bördig från Småland. Var med om att bygga världens första skyskrapor.
Men slutade aldrig skriva hem till Mårbacka. Breven inleddes alltid med ”Kära Fröken Lagerlöf” och Nils släkt hade bevarat Selmas svar.
– Sonen ägde en hel bunt brev, minns Bengt Wanselius. Vi bytte kopior, läste och grät.
Under depressionsåren for Nils och hans småländska hustru tillfälligt tillbaka till Sverige. Selma Lagerlöf betalade båtbiljetten. I Urshult, nära svärföräldrarnas gård, slog familjen sig ner, och den forne problempojken avancerade snabbt till byggmästare med 25 anställda.
I ett av de sista breven, innan Selma Lagerlöf dog 1940, skröt han glatt med att sonen Nils junior var bäst i klassen:
”Och kan Fröken Lagerlöf tänka sig, han läser sina läxor!”
Nu börjar vi berätta historian om personer som varit historiskt viktiga för skolan.
Har du tips på vem vi borde skriva om? Hör av dig! redaktionen@lararen.se
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.