
Delphine Lebrun behöver egentligen inte ha munskydd när hon sitter ensam på kontoret bakom en stor plexiglasskiva. Men då och då kommer lärare in i rummet, och man kan inte vara nog försiktig, menar hon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Reportage
Eleverna leker som vanligt på gården. Men alla bär munskydd. Här är hygienreglerna strikta för att skolorna ska förbli öppna.
– Balansgången mellan säkerhet och pedagogik är förstås svår. Det handlar om att välja den minst dåliga lösningen, säger högstadierektorn Karine Brunot i Marly i nordöstra Frankrike.
– Jag kan tyvärr inte bjuda på kaffe, säger Delphine Lebrun.
Kaffedrickandet är för tillfället bannlyst, och lärarnas fikarum har förvandlats till förråd.
– Alla äter i sina klassrum. Att vi kollegor inte kan umgås är en av de stora nackdelarna just nu, säger hon.
Franska skolledare undervisar ofta vid sidan om chefsjobbet, men Delphine Lebrun är rektor på heltid. Ecole de la Seille i Metz är en av de största skolorna i regionen med 25 klasser från förskola till låg- och mellanstadium, 416 elever och ett 40-tal anställda. Hon säger att storleken är en fördel, att ha flera skolgårdar och byggnader underlättar organisationen under pandemin.
Föräldrarna har upptäckt hur svårt det är att undervisa.
På en av gårdarna springer en grupp flickor runt, runt och leker ”vargen jagar”. Några pojkar sparkar fotboll. Alla bär munskydd.
Till skillnad mot i Sverige har munskydden inte skapat någon större debatt i Frankrike, utan rekommenderas av en i stort sett enig läkarkår. Att bära munskydd sägs vara en solidarisk handling, som kan förhindra att symptomfria covidsmittade sprider viruset.
Delphine Lebrun behöver egentligen inte ha munskydd när hon sitter ensam på kontoret bakom en stor plexiglasskiva. Men då och då kommer lärare in i rummet, och man kan inte vara nog försiktig, menar hon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Här och var har föräldrar opponerat sig mot att även sex–sju år gamla elever nu måste bära munskydd i skolan. Ingen här påstår att det är helt oproblematiskt. De lärare som undervisar hörselskadade barn har till exempel fått genomskinliga munskydd.
Men läraren Eugénie Hinsinger tycker att det är tryggare för alla om både personalen och eleverna bär dem, särskilt som barnen har fått undervisning i hur de ska använda dem.
– Ni ser ju att de leker som vanligt trots sina munskydd, säger hon.
Utanför toaletterna bildas ständigt nya köer. Handtvätten är en annan av grundpelarna i smittskyddet.
Dagen börjar och slutar med handtvätt. Rasterna börjar och slutar med handtvätt.
– Jag tror att jag kommer att behålla den rutinen även när pandemin är över. Vid den här tiden på året brukar mellan tio och femton procent av eleverna vara frånvarande. Nu är bara tre procent sjuka, säger Delphine Lebrun.
Liksom i en hel del svenska skolor försöker man skapa en bubbla kring elevgrupperna.
Men även inom grupperna ska både elever och lärare undvika att röra vid samma föremål.
Eugénie Hinsinger pekar på en låda på ett bord i klassrummet där hon undervisar en tvåa. Där ska böcker som barnen har läst, ligga i karantän i 48 timmar. Situationen är långt ifrån enkel, säger hon. Men det var betydligt mer komplicerat i våras när skolorna var helt stängda i två månader.
–Då skulle jag undervisa hemifrån, samtidigt som mina egna barn också var hemma, berättar hon.
Men hon tror också att lärarnas status har förbättrats under den här perioden.
– Föräldrarna har upptäckt hur svårt det är att undervisa.
Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Delphine Lebrun säger att vårens nedstängning innebar en gigantisk omställning. Lärarna hade nätundervisning på förmiddagarna, och på eftermiddagarna ringde de runt till elever som saknade datorer.
– Vi förlorade kontakten helt med fem procent av eleverna.
Men hon tror att stängningen var nödvändig för att stoppa smittspridningen.
– Den gav mig också tid att förbereda mig för hur vi skulle lägga upp arbetet när vi öppnade igen.
Ecole de la Seille ligger i ett utanförskapsområde. Precis som i Sverige har antalet covidfall varit fler i arbetarkvarter än i välbärgade bostadsområden, vilket främst förklaras med trångboddhet och att en hög andel invånare inte kan arbeta hemifrån. Men under hela hösten har skolan här inte haft några smittade varken hos personalen eller eleverna. Det kan bero på att just det här kvarteret har förskonats från större kluster, men Delphine Lebrun tror också att det beror på att skolan till punkt och pricka följer alla rekommendationer.
Varje vecka publicerar Utbildningsdepartementet statistik över antalet smittade lärare och elever. Under första veckan i december uppgavs till exempel att drygt 700 anställda på skolorna hade insjuknat, vilket är lite med tanke på en total personalstyrka på drygt 1,1 miljoner personer.
Bänkar och bordtennisborden är bannlysta under pandemin. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Ett kollektiv av lärare har anklagat Utbildningsdepartementet för att försöka mörklägga det verkliga antalet, och har själva börjat samla in statistik. Idén möts med skepsis av Karine Brunot, utbildad musiklärare, som nu arbetar som rektor på högstadieskolan Jean Mermoz i Marly i nordöstra Frankrike.
– Jag förstår inte varför man skulle vilja dölja antalet sjuka.
Hon plockar fram några gula mappar ur ett skåp, och visar hur skolan hjälper till med smittspårning när en elev eller lärare har testats positiv för covid-19. Uppgifterna skickas sedan vidare till Försäkringskassan. Högstadiet här har 485 elever och totalt 70 anställda, varav ett 40-tal lärare. Sedan i början av läsåret har två lärare och tre elever smittats, men inget av fallen har kunnat härledas till skolan. Karine Brunot säger att situationen är komplicerad.
– Balansgången mellan säkerheten och pedagogiken är förstås svår. Det handlar om att välja den minst dåliga lösningen, säger hon.
Reglerna på högstadieskolan är något mindre strikta än på skolan inne i Metz.
– Vi kan i alla fall träffas i lärarrummet, även om vi håller avstånd och har munskydd, säger Alexis Lambert. Han är lärare i teknologi, och har jobbat mycket övertid det här året.
Redan i februari började han undervisa sina kollegor i datateknik, när rektorn Karine Brunet ansåg att skolan måste förbereda sig på en eventuell stängning.
Eugénie Hinsinger i sitt klassrum. Eftersom skolan ligger i ett utanförskapsområde är antalet elever max 12 i första och andra klass. I andra klassrum är det trängre, även om regeln är en meter mellan barnen. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Han har också klistrat pilar och streck över hela skolan, för att organisera strömmen av elever. De ska i mesta möjliga mån vistas i samma klassrum hela dagarna. I stället får lärarna flytta på sig.
I matsalen får eleverna bara sitta tre vid samma bord. Och ute på skolgården står de uppställda klassvis på bestämda platser.
– Ja, det börjar bli ganska tröttsamt att bara kunna umgås med sina klasskamrater, säger Julie Getto som går i nian, och hennes klasskamrat Arno Kilbertus ser fram emot dagen då han slipper ha munskydd.
– Ibland är det lite svårt att höra vad en lärare säger. Men jag förstår att det är nödvändigt.
Danick Martin, lärare i historia och geografi, säger också att det är tufft emellanåt.
Hon är orolig för hur elevernas psykiska hälsa påverkas av pandemin, och vad den här perioden för med sig i form av samhällsproblem.
– Samtidigt är det betryggande med alla regler. Själv är jag inte orolig för att gå till jobbet.
Arno Kilbertus, som går i nian, uppskattar att slippa distansundervisningen sedan de franska skolorna öppnade igen. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Frankrike har fler än 60 000 skolor. Situationen skiljer sig förstås kraftigt åt mellan olika institutioner, och lärarfacken hävdar att en hög andel av lärarna just nu känner sig otrygga på sina arbetsplatser. I början av november utlyste de en endagarsstrejk och krävde bland annat mindre barngrupper och mer personal.
Den ledde till att utbildningsministern Jean-Michel Blanquier lovade att skolorna skulle få anställa tiotusentals skolvärdar på korttidskontrakt.
– Men vi är långt ifrån nöjda, säger Odile Cordelier i högstadielärarnas fack SNES-FSU, som har varslat om en ny strejk i januari.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.