Delphine Lebrun behöver egentligen inte ha munskydd när hon sitter ensam på kontoret bakom en stor plexiglasskiva. Men då och då kommer lärare in i rummet, och man kan inte vara nog försiktig, menar hon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Till startsidan
Reportage
Eleverna leker som vanligt på gården. Men alla bär munskydd. Här är hygienreglerna strikta för att skolorna ska förbli öppna.
– Balansgången mellan säkerhet och pedagogik är förstås svår. Det handlar om att välja den minst dåliga lösningen, säger högstadierektorn Karine Brunot i Marly i nordöstra Frankrike.
– Jag kan tyvärr inte bjuda på kaffe, säger Delphine Lebrun.
Kaffedrickandet är för tillfället bannlyst, och lärarnas fikarum har förvandlats till förråd.
– Alla äter i sina klassrum. Att vi kollegor inte kan umgås är en av de stora nackdelarna just nu, säger hon.
Franska skolledare undervisar ofta vid sidan om chefsjobbet, men Delphine Lebrun är rektor på heltid. Ecole de la Seille i Metz är en av de största skolorna i regionen med 25 klasser från förskola till låg- och mellanstadium, 416 elever och ett 40-tal anställda. Hon säger att storleken är en fördel, att ha flera skolgårdar och byggnader underlättar organisationen under pandemin.
Föräldrarna har upptäckt hur svårt det är att undervisa.
På en av gårdarna springer en grupp flickor runt, runt och leker ”vargen jagar”. Några pojkar sparkar fotboll. Alla bär munskydd.
Till skillnad mot i Sverige har munskydden inte skapat någon större debatt i Frankrike, utan rekommenderas av en i stort sett enig läkarkår. Att bära munskydd sägs vara en solidarisk handling, som kan förhindra att symptomfria covidsmittade sprider viruset.
Delphine Lebrun behöver egentligen inte ha munskydd när hon sitter ensam på kontoret bakom en stor plexiglasskiva. Men då och då kommer lärare in i rummet, och man kan inte vara nog försiktig, menar hon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Här och var har föräldrar opponerat sig mot att även sex–sju år gamla elever nu måste bära munskydd i skolan. Ingen här påstår att det är helt oproblematiskt. De lärare som undervisar hörselskadade barn har till exempel fått genomskinliga munskydd.
Men läraren Eugénie Hinsinger tycker att det är tryggare för alla om både personalen och eleverna bär dem, särskilt som barnen har fått undervisning i hur de ska använda dem.
– Ni ser ju att de leker som vanligt trots sina munskydd, säger hon.
Utanför toaletterna bildas ständigt nya köer. Handtvätten är en annan av grundpelarna i smittskyddet.
Dagen börjar och slutar med handtvätt. Rasterna börjar och slutar med handtvätt.
– Jag tror att jag kommer att behålla den rutinen även när pandemin är över. Vid den här tiden på året brukar mellan tio och femton procent av eleverna vara frånvarande. Nu är bara tre procent sjuka, säger Delphine Lebrun.
Liksom i en hel del svenska skolor försöker man skapa en bubbla kring elevgrupperna.
Men även inom grupperna ska både elever och lärare undvika att röra vid samma föremål.
Eugénie Hinsinger pekar på en låda på ett bord i klassrummet där hon undervisar en tvåa. Där ska böcker som barnen har läst, ligga i karantän i 48 timmar. Situationen är långt ifrån enkel, säger hon. Men det var betydligt mer komplicerat i våras när skolorna var helt stängda i två månader.
–Då skulle jag undervisa hemifrån, samtidigt som mina egna barn också var hemma, berättar hon.
Men hon tror också att lärarnas status har förbättrats under den här perioden.
– Föräldrarna har upptäckt hur svårt det är att undervisa.
Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Delphine Lebrun säger att vårens nedstängning innebar en gigantisk omställning. Lärarna hade nätundervisning på förmiddagarna, och på eftermiddagarna ringde de runt till elever som saknade datorer.
– Vi förlorade kontakten helt med fem procent av eleverna.
Men hon tror att stängningen var nödvändig för att stoppa smittspridningen.
– Den gav mig också tid att förbereda mig för hur vi skulle lägga upp arbetet när vi öppnade igen.
Ecole de la Seille ligger i ett utanförskapsområde. Precis som i Sverige har antalet covidfall varit fler i arbetarkvarter än i välbärgade bostadsområden, vilket främst förklaras med trångboddhet och att en hög andel invånare inte kan arbeta hemifrån. Men under hela hösten har skolan här inte haft några smittade varken hos personalen eller eleverna. Det kan bero på att just det här kvarteret har förskonats från större kluster, men Delphine Lebrun tror också att det beror på att skolan till punkt och pricka följer alla rekommendationer.
Varje vecka publicerar Utbildningsdepartementet statistik över antalet smittade lärare och elever. Under första veckan i december uppgavs till exempel att drygt 700 anställda på skolorna hade insjuknat, vilket är lite med tanke på en total personalstyrka på drygt 1,1 miljoner personer.
Bänkar och bordtennisborden är bannlysta under pandemin. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Ett kollektiv av lärare har anklagat Utbildningsdepartementet för att försöka mörklägga det verkliga antalet, och har själva börjat samla in statistik. Idén möts med skepsis av Karine Brunot, utbildad musiklärare, som nu arbetar som rektor på högstadieskolan Jean Mermoz i Marly i nordöstra Frankrike.
– Jag förstår inte varför man skulle vilja dölja antalet sjuka.
Hon plockar fram några gula mappar ur ett skåp, och visar hur skolan hjälper till med smittspårning när en elev eller lärare har testats positiv för covid-19. Uppgifterna skickas sedan vidare till Försäkringskassan. Högstadiet här har 485 elever och totalt 70 anställda, varav ett 40-tal lärare. Sedan i början av läsåret har två lärare och tre elever smittats, men inget av fallen har kunnat härledas till skolan. Karine Brunot säger att situationen är komplicerad.
– Balansgången mellan säkerheten och pedagogiken är förstås svår. Det handlar om att välja den minst dåliga lösningen, säger hon.
Reglerna på högstadieskolan är något mindre strikta än på skolan inne i Metz.
– Vi kan i alla fall träffas i lärarrummet, även om vi håller avstånd och har munskydd, säger Alexis Lambert. Han är lärare i teknologi, och har jobbat mycket övertid det här året.
Redan i februari började han undervisa sina kollegor i datateknik, när rektorn Karine Brunet ansåg att skolan måste förbereda sig på en eventuell stängning.
Eugénie Hinsinger i sitt klassrum. Eftersom skolan ligger i ett utanförskapsområde är antalet elever max 12 i första och andra klass. I andra klassrum är det trängre, även om regeln är en meter mellan barnen. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Han har också klistrat pilar och streck över hela skolan, för att organisera strömmen av elever. De ska i mesta möjliga mån vistas i samma klassrum hela dagarna. I stället får lärarna flytta på sig.
I matsalen får eleverna bara sitta tre vid samma bord. Och ute på skolgården står de uppställda klassvis på bestämda platser.
– Ja, det börjar bli ganska tröttsamt att bara kunna umgås med sina klasskamrater, säger Julie Getto som går i nian, och hennes klasskamrat Arno Kilbertus ser fram emot dagen då han slipper ha munskydd.
– Ibland är det lite svårt att höra vad en lärare säger. Men jag förstår att det är nödvändigt.
Danick Martin, lärare i historia och geografi, säger också att det är tufft emellanåt.
Hon är orolig för hur elevernas psykiska hälsa påverkas av pandemin, och vad den här perioden för med sig i form av samhällsproblem.
– Samtidigt är det betryggande med alla regler. Själv är jag inte orolig för att gå till jobbet.
Arno Kilbertus, som går i nian, uppskattar att slippa distansundervisningen sedan de franska skolorna öppnade igen. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Frankrike har fler än 60 000 skolor. Situationen skiljer sig förstås kraftigt åt mellan olika institutioner, och lärarfacken hävdar att en hög andel av lärarna just nu känner sig otrygga på sina arbetsplatser. I början av november utlyste de en endagarsstrejk och krävde bland annat mindre barngrupper och mer personal.
Den ledde till att utbildningsministern Jean-Michel Blanquier lovade att skolorna skulle få anställa tiotusentals skolvärdar på korttidskontrakt.
– Men vi är långt ifrån nöjda, säger Odile Cordelier i högstadielärarnas fack SNES-FSU, som har varslat om en ny strejk i januari.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”