
Resultat i matematik, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Margus Pedaste, professor i pedagogik vid Tartus universitet i Estland, lyfter de digitala hjälpmedlen som en del i framgången: ”De har bevisligen höjt elevernas resultat”, säger han.
Pisaraset
”Estland är det nya Finland”, konstaterade Skolverkets generaldirektör när Pisa-rapporten presenterades.
Hur har estniska skolor blivit så framgångsrika?
– Viktigast är nog att vi har lärare med både lång erfarenhet och stort självbestämmande, säger Margus Pedaste, professor i pedagogik vid Tartus universitet.
Han berättar att esterna är stolta över att ligga där i topp med Japan och Sydkorea, före alla andra europeiska länder.
– Men vi ester är modesta, medierna här har de senaste dagarna snarare fokuserat på att vi fick ett svagare resultat än 2018 i både läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Men för andra länder gick det ännu sämre under pandemin. Varför blev raset mindre hos er?
– Studier har visat att våra elever är relativt skickliga på att planera sitt eget arbete, de kan klara av att arbeta självständigt och reflekterande.
Och hur har ni lyckats utveckla dessa förmågor hos eleverna?
– För att vi har en hög andel kompetenta och erfarna lärare som rustat eleverna. För några år sedan visade en genomgång att lärare i estniska skolor i snitt har varit verksamma i 22 år, snittet för OECD är betydligt lägre.
Resultat i matematik, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Sedan lägger han till något som kanske kan överraska en svensk publik:
– En ytterligare del i framgången är de digitala hjälpmedlen. De har bevisligen höjt elevernas resultat och lärt dem att arbeta mer självständigt.
I Sverige har den snabba digitaliseringen fått skarp kritik, nu är det traditionella läromedel som gäller. Vad säger du om det?
– Utan att kunna tillräckligt om Sverige måste jag säga att det inte låter speciellt bra. Om digitala hjälpmedel används på rätt sätt är de oerhört viktiga för lärandet.
Resultat i naturvetenskap, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Vidare betonar Margus Pedaste att den fem år långa estniska lärarutbildningen är en bidragande orsak till framgångarna. Han tillhör själv en av utbildarna.
– Skolorna räknar med att de lärare som lämnar oss ska ha en masterexamen.
Estlands skolframgångar har inte gått obemärkt förbi, redan 2018 var landet bäst i EU. Studiebesöken är många, nyligen tog professor Pedaste emot ett besök från Tyskland.
– De hade varit i skolor i Finland också och tyckte att arbetet i klassrummen här var snäppet bättre, att eleverna följde lärarnas instruktioner med ännu högre koncentration.
Resultat i läsförståelse, dels som andel (procent) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Estland har jämfört sig med Finland – och lärt av Finland – ända sedan självständigheten 1991. Nu har man gått om storebror. Vad kan det bero på?
– I Finland har skillnaderna mellan de bäst och sämst presterande eleverna ökat på senare år, vilket drar ner deras totalsiffror.
Estland är på väg i den riktningen också, berättar han. I takt med att landet moderniseras och blir rikare så ökar också klyftorna. I Estlands fall handlar det i första hand om den ryskspråkiga minoriteten.
– De har hela tiden varit socioekonomiskt svagare, men nu ökar skillnaderna mot andra grupper i landet.
Ett nära samband med det här problemet är det faktum att även Estland börjar få brist på lärare, trots att yrket alltjämt är relativt populärt. Många av de erfarna lärarna är på väg att gå i pension.
Och precis som i Sverige är det i de socioekonomiskt svagare områdena som det är svårt att hitta behöriga lärare.
– För kanske tio år sedan hade vi knappt några obehöriga lärare, idag utgör de 13 procent.
Låt vara att estniska elever uppvisar goda akademiska resultat, men en ytterligare utmaning för Estland är att elevernas sociala välbefinnande inte ligger på samma nivå. Vad gäller graden av mobbning tillhör man de sämre länderna i OECD:s mätning.
– Det är en fråga som diskuteras flitigt här, berättar han.
Medan pandemin mest har betraktats som ett problem för barns utbildning över hela världen, kan Margus Pedaste också se något positivt som kom ut av den:
– Lärare har högt anseende i Estland och mellan 2013 och 2018 fördubblades det. Nu gissar jag att det ökat ytterligare, då föräldrar under pandemin insåg vilken otrolig roll som lärarna spelade för att hålla igång elevernas studier. De förstod i ännu högre grad vilka proffs det handlar om.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”