
Son barn ägnade sig Cecilia Duringer mest åt hästar och böcker. Senare blev det studier i litteratur, innan hon blev historielärare. Foto: Oskar Omne
Porträtt
Cecilia Düringer är historieläraren som tog med sig knepen från klassrummet och skapade en succépodd för P3.
– Programmet ska vara som en historielektion, säger hon.
– Det är klart att vi med coronapandemin upplever historia just nu. Vi som lever i dag har aldrig varit med om något liknande. Men hur vi kommer att skildra den i historieböckerna vet vi inte. Kanske som början på nästa ekonomiska depression?
Cecilia Düringer är några minuter sen från ett möte med redaktionen för P3 Historia. Det är mitt under coronakrisen och redaktionen planerar kommande avsnitt. Efter viss tvekan har vi bestämt oss för en kopp kaffe i verkliga livet och ses på en folktom restaurang.
– Många frågar mig om historiska paralleller just nu, fortsätter hon. Men det är fruktlöst att försöka använda historien som facit. Ingenting tar någonsin slut. När något dör spirar något annat i dess ställe, men vad är omöjligt att säga.
Cecilia Düringer är historieläraren som lyft in klassrummet i radiostudion, och som redan premiäråret 2017 vann ”Stora Radiopriset” i kategorin ”Årets rookie”. Varannan vecka, året om, publiceras ett nytt avsnitt med en viktig historisk person i fokus – känd eller mindre känd. Med hjälp av dramatiska vändpunkter i denna människas livsöde berättar hon både underhållande och folkbildande om stora och små skeenden. De senaste 54 minuterna om Axel von Fersen går under rubriken ”Kärleksaffärer, revolutioner och en vrålande lynchmobb”.
– P3 Historia är rappt och snärtigt, säger Cecilia Düringer. Men ju närmare i tiden en händelse ligger, desto svårare blir den att skildra på det viset. Det går att vara distanserad inför digerdöden, men inte inför corona. Just nu är allt viktigt, varenda människoöde.
Aktuell: Som programledare för P3 Historia. Pratar också historia i TV4:s Nyhetsmorgon med jämna mellanrum.
Ålder: 40 år.
Bor: På Södermalm i Stockholm.
Familj: Pojkvän (”eller vad man nu kallar en 40-åring man inte är gift med”).
Yrke: Gymnasielärare i historia.
Läser just nu: Vigdis Hjorts ”Arv och miljö”.
Äter helst: Ost i alla dess former.
Last: Socker. En dag utan godis är en förlorad dag, om du frågar mig.
Cecilia Düringer kommer ursprungligen från Östgötaslättens landsbygd.
– Det var platt och blåste alltid … Jag var en blek och tanig bokmal som växte upp på cykel i motvind.
Hennes föräldrar saknar högre utbildning, men uppmuntrade tidigt till läsning. Grundskolan beskriver hon däremot som ett ”förfärligt ställe” där den som var för duktig riskerade stryk.
– Det var epatraktor och hembränt som gällde. Bara töntar gjorde läxan. Jag höll mig i stallet och lånade alla böcker som fanns i bokbussen. Vändningen kom när jag började gymnasiet i Linköping och fick kompisar som öppnade dörren till film, konst och litteratur. Och lärare som bjöd på riktiga kunskapsupplevelser.
Son barn ägnade sig Cecilia Duringer mest åt hästar och böcker. Senare blev det studier i litteratur, innan hon blev historielärare. Foto: Oskar Omne
Litteratur- och historiestudier på universitet ledde efter vissa omvägar så småningom till en lärarexamen.
– På mitt första jobb hade jag turen att få världens gulligaste klass, en tvåa i gymnasiet, som är den bästa årskursen. 17-åringar är så supersmarta, allt fastnar i deras mjuka och plastiska hjärnor och de kan vidareutveckla resonemang till oanande höjder.
”Elever och föräldrar frågar efter kvittot på kunskap, inte efter kunskapen i sig.”
Cecilia Düringer beskriver den oöverträffade lyckokänslan i att hjälpa en elev att hitta nyckeln till förståelse. Och glädjen i att själv bli överraskad av en elevs insikt eller tolkning.
– Det är ett privilegium att få omge sig med ungdomar som är så snabbtänkta och roliga - och ibland dryga! Man måste vara på tå för att få hänga med dem. Samtidigt är jobbet väldigt krävande. Fem lektioner per dag, man är ständigt på väg, måste läsa på, göra planeringar, stå i rampljuset, utvärdera. Jag kan titta på mina radiokolleger och tänka: ”Ni skulle inte klara en dag som lärare.”
I arbetet med P3 Historia hämtar hon mycket från sin lärarerfarenhet. Framför allt när det gäller att hitta intresseväckande ingångar.
– Programmet ska vara som en historielektion. Med skillnaden att vi är fyra personer som arbetar med det under två veckors tid. Det är en lyx. Som lärare har du max två timmar på dig och det är omöjligt att skapa en briljant berättelse till varje lektion.
Cecilia Düringer har en längtan efter att undervisa. Men finns det något i jobbet hon skulle vilja välja bort?
– Bedömningen, säger hon utan att tveka. Jag hatar inte betyg, men dagens system är problematiskt. Elever och föräldrar frågar efter kvittot på kunskap, inte efter kunskapen i sig. Jag är väl inte heller överförtjust i konferenser och uppstartsdagar med lekar och sådant där …
Hon tycker att elevernas intresse för historia är överlag stort.
– Inte alla jublar över källkritik eller att plugga in franska revolutionens förlopp. Men i grunden brukar alla vara nyfikna på vad som har hänt – och varför. Däremot är det inte så bra ställt med själva kunskaperna. Vilket inte är konstigt, de är ju tonåringar. Men som gymnasielärare var det uppenbart att olika grundskolor håller väldigt olika nivå. Jag kunde aldrig räkna med att eleverna hade några förkunskaper alls, bortsett från om Förintelsen.
Klockan har blivit sen eftermiddag och vi avrundar samtalet. Cecilia ska hem och dyka ner i Erik Petersons biografi över Kristian II, research inför nästa avsnitt.
P3 Historia har ungdomar som främsta målgrupp, men fansen finns i alla åldrar och programmet växer stadigt i popularitet. Avsnittet om Gustav III är den största succén hittills med en halv miljon lyssningar.
– Varför …? Enligt min producent är det sexstrulet, att det sägs att kungen fick be sin hovstallmästare om hjälp för att få fram en tronarvinge. Själv är jag lite mer traditionell och tror att det är mordet som säljer.
Avsnitten som skildrar rösträttskämpar och filosofer har glädjande nog också många lyssningar, men inget säljer som kungar, död och bedrövelse, förklarar Cecilia Düringer.
– Det gör inget. Om folk får historiekunskaper på kuppen ger jag dem gärna lite sex och mord också.
1979
Jag föds på Regionsjukhuset i Linköping.
1983
Jag lär mig 4 år gammal att läsa, enligt min mor – alltså en högst otillförlitlig källa.
1995
Börjar gymnasiet på Folkungaskolan i Linköping. Humanistisk linje eftersom jag av oklar anledning tror att jag är bra på språk.
2001
Får en grym lärare på Stockholms universitet, Jens Rydström, numera professor i historia och genus-vetenskap. Förstår hur kul ämnet är.
2008
Är med och drar igång Kungstensgymnasiet i Stockholm och arbetar som lärare i svenska och historia.
2017
Vann ”Stora Radiopriset” i kategorin ”Årets rookie”.
2016
Ser ett inlägg i Historielärararnas förening på Facebook om att P3 söker en lärare som vill babbla i en historie-podd. Ringer produktionsbolaget, får komma på casting och trivs så bra i studion att de får släpa mig ut därifrån – men jag får uppdraget.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.