Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
						Till startsidan
					
					
                                Emelie Svedberg, ordförande Sveriges Lärare i Bollnäs, som samarbetade med lokaltidningen Ljusnan för att få ut lärarnas nödrop.
                        Nedskärningar
                        Lärarna i Bollnäs var hårt pressade men politikerna lyssnade inte.
Då samarbetade Sveriges Lärare med lokaltidningen Ljusnan.
Resultatet: Det var värre än befarat. 
                    
I en enkätundersökning som gick ut till Bollnäs samtliga lärare svarade åtta av tio att de överväger att lämna yrket.
Enkäten skickades ut strax före julhelgen och 209 av 409 lärare svarade.
Att många av lärarna upplevde arbetet tufft var väl känt och hade framförts till politikerna många gånger. Men responsen upplevdes som tunn.
Emelie Svedberg, ordförande för Sveriges Lärare i Bollnäs tog tag i saken.
– Sveriges Lärare i Hudiksvall hade gjort en liknande sak tillsammans med sin lokaltidning. De berättade om sina erfarenheter och sedan kontaktade jag vår lokaltidning, Ljusnan.
LÄS OCKSÅ: Här väntas ”katastrofala” nedskärningar på lärare
Att hälften av lärarna bemödade sig att svara dagarna innan julhelgen är i sig ett tecken på hur besvärligt man upplever arbetssituationen, menar Emelie Svedberg.
– I och med att enkäten var anonym vågade man svara. Det ger en viktig verklighetsbeskrivning. Och nu får allmänheten en bild av hur situationen på skolorna i Bollnäs ser ut. Kanske innebär det en ökad förståelse, att man ser att lärarna gör ett jättebra jobb utifrån omöjliga förutsättningar.
Ljusnan har publicerat några av frisvaren:
”Vill egentligen inte söka mig till annat yrke men kan inte se hur jag ska orka 20 år till”
”Jag känner att jag kommer köra slut på mig i det här yrket, därför vill jag byta. Vilket är tråkigt då jag tycker om jobbet om jag får bra förutsättningar”
”Det är vanligt att vakna mitt i natten av stress och hjärtklappning”
– Det gör ont i hjärtat att läsa. Vardagen som lärarna beskriver, att de kämpar så hårt att de inte längre orkar med sina familjer, att det inte ser något ljus i tunneln, säger Emelie Svedberg.
                        Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Nicklas Fredriksson och vice ordförande Ann-Katrin Samuelsson publicerade snabbt ett gemensamt uttalande på Facebook. De menade att de jobbat hårt med att stärka arbetsmiljöarbetet och uttrycker besvikelse över publiceringen.
”Det är beklagligt att nämnden och förvaltningen inte har fått möjlighet att bemöta det som publicerats i Ljusnan, vilket ger en ensidig och potentiellt missvisande bild av arbetsmiljön. Ljusnans enkät riskerar att skapa en felaktig uppfattning om de insatser som faktiskt genomförts, utan att ge ett fullständigt sammanhang eller belysa de framsteg som gjorts.”
– Vi har många gånger uppmanat politikerna att komma till skolorna för att se verkligheten, men det har inte blivit av, säger Emelie Svedberg.
LÄS MER:
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”