
Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Nedskärningar
Vättleskolan har sämst resultat i Göteborg – men blir av med en tredjedel av personalen. Styrsöskolans rektor lämnar sitt jobb i protest mot nedskärningarna.
– Jag gör ingen värdering om budgeten är rimlig eller orimlig. Jag förstår att det är svårt, säger grundskolechefen Bengt Randén.
Att Christina Ingblad lämnar sitt rektorsarbete i protest mot nedskärningarna på Styrsöskolan vill grundskolechefen Bengt Randén inte kommentera.
Det är hennes personliga beslut, förklarar han.
Både Christina Ingblad på Styrsöskolan och Agneta Brodin på Vättleskolan kritiserar nedskärningarna. De menar att besparingarna tvingar skolledare och lärare att bryta mot skollagen, när det blir färre lärare som kan ge särskilt stöd, och färre elevassistenter.
Vättleskolan i Angered hade sämst betygsresultat i Göteborgs stad förra året.
Hur likvärdigt är det att 20 tjänster tas bort från skola som har sämst resultat i hela Göteborg?
– Det är klart att det är en utmaning. Men det jag säger är att själva resursfördelningsmodellen, den är ordentligt genomtänkt utifrån ett socioekonomiskt perspektiv. Vi har ett och ett halvt år i skarpt läge som en kommun, tidigare var det tio olika stadsdelar med olika ekonomisk styrning, varje stadsdel fördelade resurser utifrån sina principer. Men när vi nu har en stad, med skolor med från 20 procents måluppfyllelse till 100, så är en viktig insats är att skapa en enhetlig resursfördelningsmodell. Det ska finnas förutsägbarhet och logik i den ekonomiska styrningen. Men det är klart att det blir en omställning på en del skolor som kan vara svår, säger Bengt Randén.
Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Totalt sker centralt budgetarbete med 32 skolor, de som förra året gick med mer än två miljoner kronor back. Meningen är att de ska ha budget i balans, inom tre år.
Är det rimligt med så tuffa nedskärningar?
– Jag gör ingen sådan värdering att det är rimligt eller orimligt. Jag förstår att det är svårt.
Hur trygg är du med att er modell ger en rättvis fördelning?
– Jag är ganska trygg med att den gör det. Jag har jobbat i ett antal kommuner och har aldrig sett en så genomtänkt modell som också är så pass modig i sin socioekonomiska fördelningstanke. Jag är ganska trygg med att det gjordes en riktigt bra analys när man gjorde den här, sedan behöver allt skruvas och utvärderas.
Så du kommer att skruva på modellen?
– Det vet jag inte. Det har jag inte sagt. Nu ska den få möjlighet att prövas och sen utvärderas, och det är inte omöjligt att man kommer att skruva i modellen. Man måste alltid utvärdera både ekonomimodeller, styrning och ledning.
Hur tror du att besparingarna påverkar skolorna?
– Över tid tror jag att resursfördelningsmodellen kommer att skapa bättre förutsättningar för hela staden.
Hur då?
– Genom att vi har en resursfördelning som är anpassad efter elevernas förutsättningar, att den är likvärdig och förutsägbar. Men det är klart att det är en utmaning när man gör en så stor förändring.
Blir verkningarna likvärdiga?
– Det är för tidigt att uttala sig om. Det måste gå tid för att den ska få en ärlig chans.
Har ni planer på ekonomiskt tillskott till skolorna i Göteborg?
– Inte precis just nu. Vi har de resurser vi har fått. Kommer det andra resurser får vi förhålla oss till dem, annars är detta de ramar vi har.
Sämst resultat i Göteborg – skär ner med en tredjedel
Avgående rektorn: Ekonomin är inte anpassad efter verkligheten
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.