Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Till startsidan
Nedskärningar
Vättleskolan har sämst resultat i Göteborg – men blir av med en tredjedel av personalen. Styrsöskolans rektor lämnar sitt jobb i protest mot nedskärningarna.
– Jag gör ingen värdering om budgeten är rimlig eller orimlig. Jag förstår att det är svårt, säger grundskolechefen Bengt Randén.
Att Christina Ingblad lämnar sitt rektorsarbete i protest mot nedskärningarna på Styrsöskolan vill grundskolechefen Bengt Randén inte kommentera.
Det är hennes personliga beslut, förklarar han.
Både Christina Ingblad på Styrsöskolan och Agneta Brodin på Vättleskolan kritiserar nedskärningarna. De menar att besparingarna tvingar skolledare och lärare att bryta mot skollagen, när det blir färre lärare som kan ge särskilt stöd, och färre elevassistenter.
Vättleskolan i Angered hade sämst betygsresultat i Göteborgs stad förra året.
Hur likvärdigt är det att 20 tjänster tas bort från skola som har sämst resultat i hela Göteborg?
– Det är klart att det är en utmaning. Men det jag säger är att själva resursfördelningsmodellen, den är ordentligt genomtänkt utifrån ett socioekonomiskt perspektiv. Vi har ett och ett halvt år i skarpt läge som en kommun, tidigare var det tio olika stadsdelar med olika ekonomisk styrning, varje stadsdel fördelade resurser utifrån sina principer. Men när vi nu har en stad, med skolor med från 20 procents måluppfyllelse till 100, så är en viktig insats är att skapa en enhetlig resursfördelningsmodell. Det ska finnas förutsägbarhet och logik i den ekonomiska styrningen. Men det är klart att det blir en omställning på en del skolor som kan vara svår, säger Bengt Randén.
Bengt Randén, grundskolechef i Göteborg. Foto: Julia Sjöberg
Totalt sker centralt budgetarbete med 32 skolor, de som förra året gick med mer än två miljoner kronor back. Meningen är att de ska ha budget i balans, inom tre år.
Är det rimligt med så tuffa nedskärningar?
– Jag gör ingen sådan värdering att det är rimligt eller orimligt. Jag förstår att det är svårt.
Hur trygg är du med att er modell ger en rättvis fördelning?
– Jag är ganska trygg med att den gör det. Jag har jobbat i ett antal kommuner och har aldrig sett en så genomtänkt modell som också är så pass modig i sin socioekonomiska fördelningstanke. Jag är ganska trygg med att det gjordes en riktigt bra analys när man gjorde den här, sedan behöver allt skruvas och utvärderas.
Så du kommer att skruva på modellen?
– Det vet jag inte. Det har jag inte sagt. Nu ska den få möjlighet att prövas och sen utvärderas, och det är inte omöjligt att man kommer att skruva i modellen. Man måste alltid utvärdera både ekonomimodeller, styrning och ledning.
Hur tror du att besparingarna påverkar skolorna?
– Över tid tror jag att resursfördelningsmodellen kommer att skapa bättre förutsättningar för hela staden.
Hur då?
– Genom att vi har en resursfördelning som är anpassad efter elevernas förutsättningar, att den är likvärdig och förutsägbar. Men det är klart att det är en utmaning när man gör en så stor förändring.
Blir verkningarna likvärdiga?
– Det är för tidigt att uttala sig om. Det måste gå tid för att den ska få en ärlig chans.
Har ni planer på ekonomiskt tillskott till skolorna i Göteborg?
– Inte precis just nu. Vi har de resurser vi har fått. Kommer det andra resurser får vi förhålla oss till dem, annars är detta de ramar vi har.
Sämst resultat i Göteborg – skär ner med en tredjedel
Avgående rektorn: Ekonomin är inte anpassad efter verkligheten
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.