Expertrådets krav: Daglig läsning i hela skolsystemet

Expertrådet för läsning vill ha skarpare skrivningar i läroplanen: Daglig läsning i alla åldrar.

Expertrådet för läsning kräver daglig läsning i hela skolsystemet.
– Läsningen måste prioriteras i alla åldrar, säger svenskläraren Anna Persson.

Lärarstiftelsens initiativ Expertrådet för läsning är till stora delar positiv till betänkandet ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande” (SOU 2025:19).

I kursplanen för svenska ska ”regelbunden läsning” skrivas in. Men Expertrådet vill ha skarpare skrivningar i läroplanen.

– Det måste tydligt framgå att elever ska få daglig tid till läsning av sammanhängande texter – både genom högläsning och självständig läsning – i alla skolämnen och i alla årskurser, säger lärare Anki Källman i expertrådet. 

Risk för snävt fokus

Anna Persson, som också sitter i Expertrådet för läsning, säger:

– Eleverna lär sig läsa på lågstadiet och att klara av kapitelböcker på mellanstadiet. Då får vi inte riskera att sluta utvecklas på högstadiet. Vi måste se till att eleverna läser längre texter och då måste det tydligt prioriteras i läroplanen.

Anna Persson och Anki Källman i Expertrådet för läsning.

Expertrådet ser en risk för ett allt för snävt fokus – och efterlyser att ”tanken om en successivt utvecklad läsförmåga måste löpa som en röd tråd genom hela skolsystemet”.

– Vi i Expertrådet är också emot att det saknas skrivningar i kursplanen om att litteraturen är ett centralt inslag, säger Anna Persson.

Så kan språket utvecklas

Expertrådet understryker att språk och litteratur är två ömsesidigt beroende delar av ämnet och måste behandlas som en helhet. Att elever får läsa hela litterära verk – inte bara utdrag – är en förutsättning för att de ska utveckla både språk och identitet som läsare. 

LÄS MER:

Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”

Ny mätning om ungas vanor – ”Måste hålla i läsningen”

Ny rapport: Läsningen minskar drastiskt ju äldre eleverna blir

Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen