Anders Linde- Laursen, dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet, säger att lärosätena har blivit eftersatta när det gäller statliga satsningar på lärarlöner.
Till startsidan
Lön Chefer på olika positioner på universiteten i Malmö och Göteborg beskriver de ökande löneskillnaderna och den hårdnande konkurrensen om lärarna mellan kommunerna och lärosätena som rejält utmanande.
LÄSTIPS: Högskollärare tjänar miljoner på att byta arbetsgivare
Åke Ingerman, dekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet, ser stora utmaningarna med att rekrytera nya lärare till Lärarutbildningen – men även att behålla de lärare och lektorer man har.
Åke Ingerman, dekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet. Foto: Göteborgs universitet
– Vi har haft många 40-talister som har gått i pension. De har arbetat under lång tid på Lärarutbildningen och varit en bärande del av den, säger han.
Det har blivit allt svårare att få tag på förstelärare eller lärare med lång erfarenhet som är beredda att ta en tjänst på heltid eller deltid. Lärosätena har svårt att konkurrera med de kommunala lönerna. Lärosätenas lönestrukturer är främst uppbyggda utifrån vad man presterat forskningsmässigt, så kallad vetenskaplig senioritet, medan kommunerna har en betydligt friare individuell lönesättning. Det har också blivit lättare för lärare, som exempelvis arbetar med forskning och utvecklingsarbete, att röra sig mellan skolans och lärosätena världar.
– Det har blivit svårare att konkurrera för oss utifrån den väldiga löneökning som har skett i kommunerna under de senaste 10 åren. Vi har inte haft den starka löneutvecklingen hos oss. Hos oss placeras lärare som inte disputerat, enligt våra lönestrukturer, i en adjunktsanställning och i den nedre delen av den skalan, medan de i kommunerna kan ha ganska höga löner, säger Åke Ingerman.
LÄSTIPS: Joakim höjde lönen med 14 500 kronor: "Jobbet räknades inte"
Men det handlar inte bara om adjunkternas löner utan även lektorernas eftersom den gruppen lärare har blivit allt mer eftertraktade i kommunerna.
– Senast i dag pratade jag med Göteborgs stad där de har flera kommunala lektorer som tjänar uppemot 60 000 kronor. Och det är vad våra professorer har i lön så det är en väsentlig skillnad så klart. Vår lönestruktur baseras på vetenskaplig senioritet, säger han.
Åke Ingerman känner en oro över att de etablerade lärarna med höga löner, som jobbat lite längre tid i läraryrket, kanske väljer bort forskarutbildningen eftersom det blir för kostsamt med de relativt låga doktorandlöner som erbjuds.
Enligt de dekaner och prefekter, som Läraren intervjuat på Malmö och Göteborgs universitet, är det allra svårast att rekrytera matematikdidaktiker, disputerade lärare mot unga år, disputerade yrkeslärare och yrkeslärare som kan det yrkesdidaktiska, språkinlärning mot yngre år och speciallärare och specialpedagoger med olika kombinationer.
Åke Ingerman har försökt lyfta löneproblemet centralt på Göteborgs universitet för att Lärarutbildningen ska kunna prioriteras och erbjuda något mer konkurrenskraftiga löner till sina lärare. Men eftersom det kan påverka lönestrukturen på hela universitetet så är det inte lätt att lösa problemet lokalt. Det skulle krävas en större statlig satsning riktad mot Lärarutbildningarna för att kunna utjämna de stora löneskillnaderna.
– Det är svårt att bryta mot lönestrukturer för att plocka och konkurrera med enskilda individer för det skapar ringar på vattnet på andra håll som exempelvis kan påverka resursförutsättningarna på Lärarutbildningen, säger han.
Universiteten och högskolorna har tidigare, vid sidan om lönen, kunnat konkurrera med att deras anställda adjunkter och lektorer varit en del av en spännande forskningsmiljö. Det har också setts som lite fint att arbeta på ett lärosäte. Men många kommuner erbjuder nu förstelärare och kommunala lektorer möjligheter att arbeta med intressanta forsknings- och skolutvecklingsuppdrag i kombination med läraruppdraget vilket gör att de faktiska skillnaderna i arbetsuppgifterna blir allt mindre. Och då får löneskillnaderna en större betydelse.
Anders Linde- Laursen, dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet, säger att lärosätena har blivit eftersatta när det gäller statliga satsningar på lärarlöner.
Anders Linde-Laursen är dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet där Lärarutbildningen huserar. Han pekar på att statliga satsningar, som olika karriärreformer och andra åtgärder, riktade till lärare på den kommunala skolsidan har lett till att kommunerna kunnat höja lärarnas löner.
– Samtidigt har vi blivit eftersatta. Det ställer till problem i vissa stycken. Vi vet att det finns bra lärare därute som vi inte får in till oss därför de erbjuds bättre förhållanden i den kommunala verksamheten, säger han.
Anders Linde-Laursen betonar att han fortfarande får in bra ansökningar från ”härliga, duktiga och engagerade människor”. Han är inte ute efter att bjuda över kommunerna men önskar att han åtminstone kunde matcha de kommunalanställda lärarna löner så hans sökande kan göra ett positivt val. Han efterlyser ökade statliga medel till lärarutbildningarna och nationella forskarskolor.
– Lärarutbildningen är Sveriges största utbildning samtidigt bedriver vi utbildningen på den lägsta prislappen som man har i systemet. Jag kan inte gå omkring och ha ont i magen och skämmas för att jag inte kan matcha löneanspråken när de sökande till en tjänst säger att de har 8 000 kronor mer i sin nuvarande lön. Jag kanske kan lägga på 5 000 kronor och hoppas att de ändå tackar ja och tycker att det är trevligt att få en annan typ av tjänst, säger han.
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.