
Anders Linde- Laursen, dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet, säger att lärosätena har blivit eftersatta när det gäller statliga satsningar på lärarlöner.
Lärarlön Chefer på olika positioner på universiteten i Malmö och Göteborg beskriver de ökande löneskillnaderna och den hårdnande konkurrensen om lärarna mellan kommunerna och lärosätena som rejält utmanande.
LÄSTIPS: Högskollärare tjänar miljoner på att byta arbetsgivare
Åke Ingerman, dekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet, ser stora utmaningarna med att rekrytera nya lärare till Lärarutbildningen – men även att behålla de lärare och lektorer man har.
Åke Ingerman, dekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet. Foto: Göteborgs universitet
– Vi har haft många 40-talister som har gått i pension. De har arbetat under lång tid på Lärarutbildningen och varit en bärande del av den, säger han.
Det har blivit allt svårare att få tag på förstelärare eller lärare med lång erfarenhet som är beredda att ta en tjänst på heltid eller deltid. Lärosätena har svårt att konkurrera med de kommunala lönerna. Lärosätenas lönestrukturer är främst uppbyggda utifrån vad man presterat forskningsmässigt, så kallad vetenskaplig senioritet, medan kommunerna har en betydligt friare individuell lönesättning. Det har också blivit lättare för lärare, som exempelvis arbetar med forskning och utvecklingsarbete, att röra sig mellan skolans och lärosätena världar.
– Det har blivit svårare att konkurrera för oss utifrån den väldiga löneökning som har skett i kommunerna under de senaste 10 åren. Vi har inte haft den starka löneutvecklingen hos oss. Hos oss placeras lärare som inte disputerat, enligt våra lönestrukturer, i en adjunktsanställning och i den nedre delen av den skalan, medan de i kommunerna kan ha ganska höga löner, säger Åke Ingerman.
LÄSTIPS: Joakim höjde lönen med 14 500 kronor: "Jobbet räknades inte"
Men det handlar inte bara om adjunkternas löner utan även lektorernas eftersom den gruppen lärare har blivit allt mer eftertraktade i kommunerna.
– Senast i dag pratade jag med Göteborgs stad där de har flera kommunala lektorer som tjänar uppemot 60 000 kronor. Och det är vad våra professorer har i lön så det är en väsentlig skillnad så klart. Vår lönestruktur baseras på vetenskaplig senioritet, säger han.
Åke Ingerman känner en oro över att de etablerade lärarna med höga löner, som jobbat lite längre tid i läraryrket, kanske väljer bort forskarutbildningen eftersom det blir för kostsamt med de relativt låga doktorandlöner som erbjuds.
Enligt de dekaner och prefekter, som Läraren intervjuat på Malmö och Göteborgs universitet, är det allra svårast att rekrytera matematikdidaktiker, disputerade lärare mot unga år, disputerade yrkeslärare och yrkeslärare som kan det yrkesdidaktiska, språkinlärning mot yngre år och speciallärare och specialpedagoger med olika kombinationer.
Åke Ingerman har försökt lyfta löneproblemet centralt på Göteborgs universitet för att Lärarutbildningen ska kunna prioriteras och erbjuda något mer konkurrenskraftiga löner till sina lärare. Men eftersom det kan påverka lönestrukturen på hela universitetet så är det inte lätt att lösa problemet lokalt. Det skulle krävas en större statlig satsning riktad mot Lärarutbildningarna för att kunna utjämna de stora löneskillnaderna.
– Det är svårt att bryta mot lönestrukturer för att plocka och konkurrera med enskilda individer för det skapar ringar på vattnet på andra håll som exempelvis kan påverka resursförutsättningarna på Lärarutbildningen, säger han.
Universiteten och högskolorna har tidigare, vid sidan om lönen, kunnat konkurrera med att deras anställda adjunkter och lektorer varit en del av en spännande forskningsmiljö. Det har också setts som lite fint att arbeta på ett lärosäte. Men många kommuner erbjuder nu förstelärare och kommunala lektorer möjligheter att arbeta med intressanta forsknings- och skolutvecklingsuppdrag i kombination med läraruppdraget vilket gör att de faktiska skillnaderna i arbetsuppgifterna blir allt mindre. Och då får löneskillnaderna en större betydelse.
Anders Linde- Laursen, dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet, säger att lärosätena har blivit eftersatta när det gäller statliga satsningar på lärarlöner.
Anders Linde-Laursen är dekan på fakulteten för Lärande och Samhälle på Malmö universitet där Lärarutbildningen huserar. Han pekar på att statliga satsningar, som olika karriärreformer och andra åtgärder, riktade till lärare på den kommunala skolsidan har lett till att kommunerna kunnat höja lärarnas löner.
– Samtidigt har vi blivit eftersatta. Det ställer till problem i vissa stycken. Vi vet att det finns bra lärare därute som vi inte får in till oss därför de erbjuds bättre förhållanden i den kommunala verksamheten, säger han.
Anders Linde-Laursen betonar att han fortfarande får in bra ansökningar från ”härliga, duktiga och engagerade människor”. Han är inte ute efter att bjuda över kommunerna men önskar att han åtminstone kunde matcha de kommunalanställda lärarna löner så hans sökande kan göra ett positivt val. Han efterlyser ökade statliga medel till lärarutbildningarna och nationella forskarskolor.
– Lärarutbildningen är Sveriges största utbildning samtidigt bedriver vi utbildningen på den lägsta prislappen som man har i systemet. Jag kan inte gå omkring och ha ont i magen och skämmas för att jag inte kan matcha löneanspråken när de sökande till en tjänst säger att de har 8 000 kronor mer i sin nuvarande lön. Jag kanske kan lägga på 5 000 kronor och hoppas att de ändå tackar ja och tycker att det är trevligt att få en annan typ av tjänst, säger han.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.