Ett tonårsrum på 60-talet innehöll i sällsynta fall en skivspelare, åtminstone på den östgöstska landsbygden. Foto: TT
Till startsidan
Krönika Dagen när musikläraren uppmanade klassen att ta med sina egna skivor blev ett minne för livet, för Lärarens kåsör Petter Karlsson.
Visserligen skakar jag klentroget på huvudet, när kidsen påstår att dagens musiklektioner varken rymmer ”Köp varm korv” på blockflöjt eller ”Morgon mellan fjällen” till orgeltramp, triangelplink och rasslet av käcka kastanjetter.
Herreminje ...
Å andra sidan kontrar jag då elegant med berättelser från förr, när pappa var ung, Håkan Hellström gick i sockiplast och det fanns något som hette grammofon.
Det måste vara hösten 1970 och det går som en stöt genom klassen, när musikfröken berättar att vi nästa lektion får ta med oss varsin favoritskiva och spela för klassen.
Det är bara ett problem:
Detta är östgötsk landsbygd, ett par tre ljusår från närmaste hifi-butik. Bondungar har inga skivspelare. Elgitarrer är lika sällsynta som vita älgar. Vi kan allesammans varenda textrad i ”Fröken Fräken”, men har aldrig hört talas om ”My generation”. Det är inte på skämt som Kenneth i Knutstorp uttalar ”pop” med exakt samma o som i ”dop”.
Det är inte på skämt som Kenneth i Knutstorp uttalar ”pop” med exakt samma o som i ”dop”.
Vi är efterblivna, helt enkelt.
Alla utom Michael Fundin, som är äldste son till speedwayföraren Ove Fundin och den ende som har rest utanför Norden.
Jag beundrar honom i smyg.
Michael Fundin har förstås en stereo, det inser vi alla. Fast det har å andra sidan jag också. Pappa saknar visserligen VM-guld, men spelar understundom jazz och fick grannen att en gång medkännande utbrista: ”Tänk att Inga-Lisa ska behöva vara hemma ensam med barnen, när Bernt är ute och spelar pop!”
Så visst har jag egna skivor. Jag behöver inte ens grubbla över vilken jag ska välja. Den är outstanding, helt enkelt. ”Kan musik bli bättre än så här?” brukar jag tänka. Ömt trycker jag skivan till mitt bröst och fraktar den stolt till skolan, följande vecka.
Men frökens idé är ingen succé, det märks direkt.
Ända sedan folkskolan blev obligatorisk 1842 har sång och musik funnits med på schemat ända från första klass.
Till en början handlade det mest om att ge eleven ”ett förråd av psalmer och sånger att sjunga inom och utom skolan”. Texterna skulle främst ha fostrande effekt. Elever som ansågs sakna sångröst fick dock i allmänhet syssla med annat.
1928 kom boken ”Vi ska leka och sjunga” av Inez Mallander som breddade repertoaren. I denna förekom för första gången ”lättare” material, som julsånger och barnvisor.
I läroplanen från 1980 betonades att musiken skulle vara en källa till gemenskap och ”bidra till personlig och social utveckling”. Eleverna skulle framför allt musicera tillsammans, men också ”göras medvetna om den påverkan de utsätts för, då det gäller livsstil, konsumtionsvanor, attityder och värderingar”.
Läroplanen 1994 slog ytterligare fast att musikundervisning är för alla, oavsett talang. De fyra ledorden blev ”musicerande, musiklyssnande, musikkunnande och musikskapande”.
En holländsk undersökning från 2018 hävdar att musiklektioner förbättrar elevernas resultat i andra ämnen. 147 undersökta elever uppvisade en större förmåga att hämta in ny kunskap, sedan musik införts på deras schema.
De flesta i klassen har på sin höjd en gammal trattgrammofon som står och skräpar i hönshuset. Ingen vet ett dyft om rock. Det är bara jag och Michael Fundin som gjort vår hemläxa.
”Skiver?!” mumlar bondungarna och sträcker på halsarna. ”Har ni riktiga skiver med er?”
”Javisst” säger fröken. ”Michael och Petter har tagit med sig var sin favoritskiva. Nu ska de spela dem för oss!”
Och Michael Fundin öppnar plastpåsen, ler tryggt och tar fram ”Cosmo’s factory” med Creedence Clearwater Revival.
Det går som en stöt genom klassrummet, när nålen först får det att knastra som stekt fläsk i högtalarna och en hes, skorrande röst plötsligt vrålar igång ”Up around the bend”.
Vilken rytm! Vilken musik! 22 par öron spetsas i bänkarna. Det är som om framtiden äntligen nått vår obygd. Det är större än någon av oss riktigt kan greppa. John Fogerty har kommit till Asby!
Sen är det min tur. Jag fingrar också i min påse, harklar mig tyst och drar fram ...”Ovan där” med Artur Eriksson.
Jag märker hur Michael Fundin hajar till, fröken blinkar förvånat och Kenneth i Knutstorp blixtsnabbt replikerar:
”Artur Eriksson? Är inte han religiös, den?”
”Jooo ...” säger jag tyst och inser plötsligt mitt misstag.
Ett tonårsrum på 60-talet innehöll i sällsynta fall en skivspelare, åtminstone på den östgöstska landsbygden. Foto: TT
”Ovan där” efter ”Up around the bend” – det är ju som att själv springa in på Camp Nou efter Leonil Messi.
Jag svettas och rodnar. Skammen rinner längs skolväggarna. Tafatt fumlar jag med skivan, får till slut ner den på tallriken och utbrister desperat:
”De ä min farsa som spelar gitarr på’n. Han har faktiskt vatt i folkparkera med Artur Eriksson!”
Varvid det, för att travestera i Uppenbarelseboken, uppstår en tystnad som varar vid pass en halv minut.
Kanske längre.
En farsa som spelat in en skiva?! En r i k t i g skiva?
Vad är väl en femfaldig världsmästare och en hes John Fogerty mot en sådan?
Jag minns att jag var skolans hjälte i flera veckor framöver; en grabb man ville hänga med och snacka banbrytande musik med.
Ett halvt sekel senare ler jag därför förstrött, när ungarna kommer hem från musiklektionen och stolt förkunnar att de i en app kallad Garageband, gjort en hip hop-låt som med ett enkelt handgrepp förpassats ut på nätet och nu kan höras av miljoner.
För de har ju ändå aldrig spelat in en riktig skiva.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.