
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Estetiska ämnen
Andria Zafirakou är i Stockholm för konferensen Lärkraft. Från scenen på Waterfront Congress Centre talar hon till drygt 400 lärare från hela Sverige. Hon är sist ut denna fullspäckade dag och nu visar hon ett klipp på flugor i en glasburk.
– Har ni hört talas om pygmalioneffekten?
Nej, Andria Zafirakou gör sig inte lustig över platsen vi befinner oss på. Den surrande flugsvärmen ska visa oss något annat, nämligen hur viktigt det är att bryta invanda rutiner. Vad händer när du öppnar burken efter tre dygn? Flugorna hittar inte ut. De kommer aldrig flyga högre än gränsen där locket en gång satt och nu är de fast i ett mönster för resten av livet.
Pygmalioneffekten, eller Rosenthaleffekten som den också kallas, är troligen välbekant för åhörarna på konferensen. Experimentet från 1968 där socialpsykologen Robert Rosenthal visade hur höga förväntningar förbättrar elevers prestationer och resultat, har nog de flesta lärare stött på.
– Vi sviker ungdomarna om vi inte höjer förväntningarna på dem. Elever som inte blir sedda och får rätt stöd har inga förutsättningar att lyckas, säger Zafirakou.
Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.
– Den ska inte begränsa oss, tvärtom! säger Andria Zafirakou.
För henne och eleverna har konsten blivit just en sådan öppning.
– Det finns en enorm kommunikativ kraft i konst. Den kan berätta sådant vi inte kommer åt på andra sätt, säger hon.
Andria Zafirakou från Brent i utkanten av London är bildläraren som förra året vann det prestigefyllda Global Teacher Prize. Hon började på Alperton Community School när hon var nyexaminerad för 14 år sedan – och jobbar fortfarande kvar.
– Våra elever har inget annat än hemmet och skolan. Och de älskar skolan för där har de det bäst, tyvärr. De får frukost och stannar ofta kvar efter skoldagens slut, det vill säga de som inte måste hem och ta hand om småsyskon eller äldre släktingar.
Brent är ett av de fattigaste och mest utsatta områdena i Storbritannien. Den etniska blandningen är stor, många är nyanlända och för Andria Zafirakou är det inte ovanligt med klasser där de flesta är svaga i engelska. Genom att lära sig några ord på deras modersmål har hon vunnit elevernas förtroende och ibland har konsten varit enda kommunikationsmedlet. Under Andria Zafirakous tid som lärare har Alperton Community School höjt sina resultat markant och idag hör man till toppskiktet bland brittiska grundskolor.
Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt.
På Lärkraft återges flera solskenshistorier. En flickans tillrättalagda bilder ändrade plötsligt karaktär. Zafirakou fick ur henne att hon skulle giftas bort mot sin vilja. Skolan ryckte in och idag är hon framgångsrik läkare.
Autistiske Rafael var stum men sedan Andria Zafirakou fick honom att måla går det istället inte att få tyst på honom. Och Tom med adhd som hatade skolan fick en dag klassens uppmärksamhet för en målning och det vände hela hans skolgång.
I samtliga fall har konsten blivit en ingång till förståelse mellan lärare och elev.
– Relationen till eleven betyder allt. Om jag lär känna dem och förstår varför de är arga, ledsna eller galna så kan jag undervisa dem bättre. Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt, säger Andria Zafirakou.
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Hon är ingen forskare eller strateg utan en vanlig lärare vars magkänsla med åren blivit till beprövad erfarenhet. Att hon skulle få Global Teacher Prize kom som en överraskning. Och det var nära att hon aldrig blev aktuell för en nominering.
– Jag fick ett mejl kvällen före mitt bröllop. Utan min vetskap hade en kollega nominerat mig. Men för att ansökan skulle gillas behövde jag komplettera den själv. Så i sista stund kom jag med och var till slut en av tio kandidater.
För prissumman på en miljon dollar (nästa tio miljoner svenska kronor) har Andria Zafirakou startat programmet Artists in Residence som initierar samarbeten mellan konstnärer och skolor. Arbetet är ett led i att stärka de estetiska ämnena.
Inbjudningar har kommit från många håll efter utmärkelsen, bland annat från regeringen. Men Andria Zafirakou var inte intresserad.
– Jag fick höra att hela nationen kände stolthet över mig och att jag var den som skulle få lärare att stanna i yrket. Men vår regering stöttar inte den estetiska undervisningen och därför tackar jag nej till dem. Jag älskar det jag gör och kan inte tänka mig ett annat jobb, säger hon.
Global Teacher Prize delas ut årligen till en lärare som märkt ut sig på något särskilt sätt. Priset instiftades 2014 av The Varkey Foundation som jobbar för alla barns rätt till utbildning och för att höja lärares status.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.