
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Estetiska ämnen
Andria Zafirakou är i Stockholm för konferensen Lärkraft. Från scenen på Waterfront Congress Centre talar hon till drygt 400 lärare från hela Sverige. Hon är sist ut denna fullspäckade dag och nu visar hon ett klipp på flugor i en glasburk.
– Har ni hört talas om pygmalioneffekten?
Nej, Andria Zafirakou gör sig inte lustig över platsen vi befinner oss på. Den surrande flugsvärmen ska visa oss något annat, nämligen hur viktigt det är att bryta invanda rutiner. Vad händer när du öppnar burken efter tre dygn? Flugorna hittar inte ut. De kommer aldrig flyga högre än gränsen där locket en gång satt och nu är de fast i ett mönster för resten av livet.
Pygmalioneffekten, eller Rosenthaleffekten som den också kallas, är troligen välbekant för åhörarna på konferensen. Experimentet från 1968 där socialpsykologen Robert Rosenthal visade hur höga förväntningar förbättrar elevers prestationer och resultat, har nog de flesta lärare stött på.
– Vi sviker ungdomarna om vi inte höjer förväntningarna på dem. Elever som inte blir sedda och får rätt stöd har inga förutsättningar att lyckas, säger Zafirakou.
Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.
– Den ska inte begränsa oss, tvärtom! säger Andria Zafirakou.
För henne och eleverna har konsten blivit just en sådan öppning.
– Det finns en enorm kommunikativ kraft i konst. Den kan berätta sådant vi inte kommer åt på andra sätt, säger hon.
Andria Zafirakou från Brent i utkanten av London är bildläraren som förra året vann det prestigefyllda Global Teacher Prize. Hon började på Alperton Community School när hon var nyexaminerad för 14 år sedan – och jobbar fortfarande kvar.
– Våra elever har inget annat än hemmet och skolan. Och de älskar skolan för där har de det bäst, tyvärr. De får frukost och stannar ofta kvar efter skoldagens slut, det vill säga de som inte måste hem och ta hand om småsyskon eller äldre släktingar.
Brent är ett av de fattigaste och mest utsatta områdena i Storbritannien. Den etniska blandningen är stor, många är nyanlända och för Andria Zafirakou är det inte ovanligt med klasser där de flesta är svaga i engelska. Genom att lära sig några ord på deras modersmål har hon vunnit elevernas förtroende och ibland har konsten varit enda kommunikationsmedlet. Under Andria Zafirakous tid som lärare har Alperton Community School höjt sina resultat markant och idag hör man till toppskiktet bland brittiska grundskolor.
Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt.
På Lärkraft återges flera solskenshistorier. En flickans tillrättalagda bilder ändrade plötsligt karaktär. Zafirakou fick ur henne att hon skulle giftas bort mot sin vilja. Skolan ryckte in och idag är hon framgångsrik läkare.
Autistiske Rafael var stum men sedan Andria Zafirakou fick honom att måla går det istället inte att få tyst på honom. Och Tom med adhd som hatade skolan fick en dag klassens uppmärksamhet för en målning och det vände hela hans skolgång.
I samtliga fall har konsten blivit en ingång till förståelse mellan lärare och elev.
– Relationen till eleven betyder allt. Om jag lär känna dem och förstår varför de är arga, ledsna eller galna så kan jag undervisa dem bättre. Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt, säger Andria Zafirakou.
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Hon är ingen forskare eller strateg utan en vanlig lärare vars magkänsla med åren blivit till beprövad erfarenhet. Att hon skulle få Global Teacher Prize kom som en överraskning. Och det var nära att hon aldrig blev aktuell för en nominering.
– Jag fick ett mejl kvällen före mitt bröllop. Utan min vetskap hade en kollega nominerat mig. Men för att ansökan skulle gillas behövde jag komplettera den själv. Så i sista stund kom jag med och var till slut en av tio kandidater.
För prissumman på en miljon dollar (nästa tio miljoner svenska kronor) har Andria Zafirakou startat programmet Artists in Residence som initierar samarbeten mellan konstnärer och skolor. Arbetet är ett led i att stärka de estetiska ämnena.
Inbjudningar har kommit från många håll efter utmärkelsen, bland annat från regeringen. Men Andria Zafirakou var inte intresserad.
– Jag fick höra att hela nationen kände stolthet över mig och att jag var den som skulle få lärare att stanna i yrket. Men vår regering stöttar inte den estetiska undervisningen och därför tackar jag nej till dem. Jag älskar det jag gör och kan inte tänka mig ett annat jobb, säger hon.
Global Teacher Prize delas ut årligen till en lärare som märkt ut sig på något särskilt sätt. Priset instiftades 2014 av The Varkey Foundation som jobbar för alla barns rätt till utbildning och för att höja lärares status.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.