Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Till startsidan
Estetiska ämnen
Andria Zafirakou är i Stockholm för konferensen Lärkraft. Från scenen på Waterfront Congress Centre talar hon till drygt 400 lärare från hela Sverige. Hon är sist ut denna fullspäckade dag och nu visar hon ett klipp på flugor i en glasburk.
– Har ni hört talas om pygmalioneffekten?
Nej, Andria Zafirakou gör sig inte lustig över platsen vi befinner oss på. Den surrande flugsvärmen ska visa oss något annat, nämligen hur viktigt det är att bryta invanda rutiner. Vad händer när du öppnar burken efter tre dygn? Flugorna hittar inte ut. De kommer aldrig flyga högre än gränsen där locket en gång satt och nu är de fast i ett mönster för resten av livet.
Pygmalioneffekten, eller Rosenthaleffekten som den också kallas, är troligen välbekant för åhörarna på konferensen. Experimentet från 1968 där socialpsykologen Robert Rosenthal visade hur höga förväntningar förbättrar elevers prestationer och resultat, har nog de flesta lärare stött på.
– Vi sviker ungdomarna om vi inte höjer förväntningarna på dem. Elever som inte blir sedda och får rätt stöd har inga förutsättningar att lyckas, säger Zafirakou.
Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.
– Den ska inte begränsa oss, tvärtom! säger Andria Zafirakou.
För henne och eleverna har konsten blivit just en sådan öppning.
– Det finns en enorm kommunikativ kraft i konst. Den kan berätta sådant vi inte kommer åt på andra sätt, säger hon.
Andria Zafirakou från Brent i utkanten av London är bildläraren som förra året vann det prestigefyllda Global Teacher Prize. Hon började på Alperton Community School när hon var nyexaminerad för 14 år sedan – och jobbar fortfarande kvar.
– Våra elever har inget annat än hemmet och skolan. Och de älskar skolan för där har de det bäst, tyvärr. De får frukost och stannar ofta kvar efter skoldagens slut, det vill säga de som inte måste hem och ta hand om småsyskon eller äldre släktingar.
Brent är ett av de fattigaste och mest utsatta områdena i Storbritannien. Den etniska blandningen är stor, många är nyanlända och för Andria Zafirakou är det inte ovanligt med klasser där de flesta är svaga i engelska. Genom att lära sig några ord på deras modersmål har hon vunnit elevernas förtroende och ibland har konsten varit enda kommunikationsmedlet. Under Andria Zafirakous tid som lärare har Alperton Community School höjt sina resultat markant och idag hör man till toppskiktet bland brittiska grundskolor.
Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt.
På Lärkraft återges flera solskenshistorier. En flickans tillrättalagda bilder ändrade plötsligt karaktär. Zafirakou fick ur henne att hon skulle giftas bort mot sin vilja. Skolan ryckte in och idag är hon framgångsrik läkare.
Autistiske Rafael var stum men sedan Andria Zafirakou fick honom att måla går det istället inte att få tyst på honom. Och Tom med adhd som hatade skolan fick en dag klassens uppmärksamhet för en målning och det vände hela hans skolgång.
I samtliga fall har konsten blivit en ingång till förståelse mellan lärare och elev.
– Relationen till eleven betyder allt. Om jag lär känna dem och förstår varför de är arga, ledsna eller galna så kan jag undervisa dem bättre. Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt, säger Andria Zafirakou.
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Hon är ingen forskare eller strateg utan en vanlig lärare vars magkänsla med åren blivit till beprövad erfarenhet. Att hon skulle få Global Teacher Prize kom som en överraskning. Och det var nära att hon aldrig blev aktuell för en nominering.
– Jag fick ett mejl kvällen före mitt bröllop. Utan min vetskap hade en kollega nominerat mig. Men för att ansökan skulle gillas behövde jag komplettera den själv. Så i sista stund kom jag med och var till slut en av tio kandidater.
För prissumman på en miljon dollar (nästa tio miljoner svenska kronor) har Andria Zafirakou startat programmet Artists in Residence som initierar samarbeten mellan konstnärer och skolor. Arbetet är ett led i att stärka de estetiska ämnena.
Inbjudningar har kommit från många håll efter utmärkelsen, bland annat från regeringen. Men Andria Zafirakou var inte intresserad.
– Jag fick höra att hela nationen kände stolthet över mig och att jag var den som skulle få lärare att stanna i yrket. Men vår regering stöttar inte den estetiska undervisningen och därför tackar jag nej till dem. Jag älskar det jag gör och kan inte tänka mig ett annat jobb, säger hon.
Global Teacher Prize delas ut årligen till en lärare som märkt ut sig på något särskilt sätt. Priset instiftades 2014 av The Varkey Foundation som jobbar för alla barns rätt till utbildning och för att höja lärares status.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.