
Källa: Skolinspektionen
Internationella skolor
Under det senaste decenniet har antalet skolor som fått tillstånd att bedriva stora delar av sin undervisning på engelska ökat kraftigt, visar en genomgång av Skolinspektionens statistik. En klar majoritet, men inte alla, av skolorna är privata.
Marknadens dominant är Internationella Engelska Skolan (IES) med 28 000 elever fördelade på 39 skolor runt om i Sverige samt 4 600 elever i sju skolor i Spanien. Nyligen gav Skolinspektionen IES tillstånd att öppna två nya grundskolor, en i Trelleborg och en i Vårby i Huddinge. Ytterligare ett antal står på tur.
Utbildningsminister Anna Ekström berättar för Skolvärlden att hon noga följer ökningen av antalet svenska skolor som undervisar på engelska.
– Skulle det vara så att detta ökar så mycket att vi behöver dra i någon slags nödbroms kommer vi att göra det. Jag vill markera att någonstans går en gräns.
– Huvudregeln är att svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum. Därutöver finns det en begränsad möjlighet att bedriva undervisning på engelska. Men tanken har aldrig varit att det ska bli en särskilt stor del av undervisningen i Sverige.
Varför ökar antalet engelska skolor i Sverige?
– Det finns säkert många olika orsaker till det. Men om en orsak till att man går över till undervisning på engelska är att man därmed lättare får elever som har välutbildade föräldrar är det på tvärs mot intentionen att alla skolor ska vara öppna för alla elever.
Är det så idag?
– Jag har inga studier som visar det. Men jag vill markera att det inte får vara ett skäl till att man övergår till undervisning på engelska.
Vilka konsekvenser får det om det blir ännu vanligare att skolor undervisar på engelska?
– Det får naturligtvis konsekvenser för det svenska språket. Det kan också få konsekvenser för elevers lärande om man inte får undervisning på sitt modersmål, det vill säga svenska. Ytterligare en konsekvens kan vara att den skola som har engelska som undervisningsspråk riskerar att inte få elever med föräldrar som har svag utbildningsbakgrund. Jag säger ”riskerar” med flit eftersom jag tycker att det är självklart att svensk skola ska vara öppen för alla barn.
Behövs det några regeländringar?
– Jag har i dagsläget inga aviserade regeländringar. Men vi följer utvecklingen mycket noga. Jag vill inte se en utveckling där engelska breder ut sig i skolan på svenskans bekostnad.
Försöker skolorna göra sig attraktiva genom att undervisa på engelska?
– Om man går över till engelska som undervisningsspråk av marknadsföringsskäl blir jag väldigt upprörd, oavsett om det är en fristående eller kommunal skola som gör det. Svensk skola ska inte lägga kraft och tid på att sälja in sig hos elever och föräldrar, utan på att vara en gemensam bildningsinstitution som samlar elever som lär sig mycket.
Källa: Skolinspektionen
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”