
| Foto: Riksdagsförvaltningen
Samhällskunskap
Det är riksdagen som uppmärksammar och högtidlighåller beslutet som innebar att allmän och lika rösträtt infördes 1921. På webbplatsen firademokratin.riksdagen.se finns studie- och fördjupningsmaterial med lärarhandledningar för att arbeta med demokratifrågor.
Syftet är att väcka engagemang för demokrati, att öka kunskapen om rösträttens genombrott, och hur demokratin fortsatt att utvecklas sedan det historiska beslutet. Studiematerialen följer kursplanen i historia och samhällskunskap för att komplettera undervisningen.
Gymnasieläraren Joan Lindberg undervisar i båda ämnena och har använt materialet sedan förra hösten. Hon liknar det vid ett smörgåsbord.
Fördel att allt finns på webben.
– Till en början hade jag en broschyr att utgå ifrån, därefter har det byggts ut på webben. I samhällskunskap ingår ju alltid riksdag och demokrati men i historia har jag inriktat mig mer på hur Sverige blev en demokrati och hur det var på 1800-talet. Jag har tagit ett ganska stort avsnitt om det och försöker koppla med hur fattigt det var och bristen på mänskliga rättigheter, att Sverige förlorade Finland, och tiden fram till rösträtten.
Hon berättar vidare om avdelningen ”Tittskåpet” där man klickar fram bilder och illustrationer med tillhörande speakerröster, frågeställningar som utgör diskussionsunderlag, en lättöverskådlig tidslinje, och ett quiz där eleverna kan testa sig själva.
– Det är också en fördel att allt finns på webben med tanke på distansundervisning. Vi har växelvis undervisning, det vill säga att årskurs ett är hemma en vecka, medan tvåorna och treorna är på skolan för att därefter skifta veckan efter. Distansundervisningen har fungerat förvånansvärt väl.
Joan Lindberg har noterat hur aktiva och intresserade eleverna är i ämnet och de har haft både prov och tester i demokrati med goda resultat.
– De vill gärna veta hur allt har gått till och att rösträtten infördes så sent förvånar många.
| Foto: Riksdagsförvaltningen
Här finns studie- och fördjupningsmaterial för arbetet med demokratifrågor och demokratins utveckling i Sverige.
Affischutställning
Affischutställningen "Ja, må den leva" berättar historien bakom beslutet om allmän och lika rösträtt. En reform som innebar demokratins genombrott i vårt land.
Antologi: Demokratins framtid
I antologin Demokratins framtid ger ledande forskare sin syn på demokrati och demokratiska processer.
Magasin: Demokratin står aldrig stilla
Skolmaterial i magasinform om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Det avgörande klubbslaget
I filmen Det avgörande klubbslaget berättar historiker, statsvetare och riksdagens talman om Sveriges utveckling från att vara ett ståndssamhälle till att bli en demokrati.
Fördjupning: Temasidor om demokrati
Hur fick vi allmän och lika rösträtt? Hur fungerar vår demokrati idag? Vilken betydelse hade folkrörelserna för den demokratiska kampen. Här finns fördjupande teman om demokrati och demokratiska värderingar.
Riksdagens pysselbok
Hitta rätt, rita, färglägg, para ihop, finn fem fel, gissa, labyrint, frågesport och korsord.
Utforska demokratin förr, nu och i framtiden
Ett studiematerial om demokratins genombrott, utveckling och framtid.
Tidslinje
Utforska den interaktiva tidslinjen från 1809 till i dag. Den innehåller viktiga rörelser, skeenden och demokratikämpar som påverkat demokratin framåt till våra dagar.
Tittskåp
Tittskåpen är virtuella utställningar med dramatiserade berättelser från demokratins genombrott. Här kan du lära dig mer om kampen för rösträtt, våra folkrörelser och de första kvinnorna i riksdagen.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.