Så här har andelen som inte var behöriga till nationellt gymnasieprogram utvecklats.
Till startsidan
Regeringens utredare Pontus Bäckström lämnade över sina förslag, bland annat om hur mer obligatorisk undervisning bör ges.
Inkludering
Krav på halvklassundervisning och obligatorisk undervisning för elever som inte klarar målen.
Det är huvudförslagen i utredningen som presenterades under fredagen.
– Vi föreslår tre försöksår för att se vad som funkar bäst, säger Pontus Bäckström, regeringens särskilda utredare.
På fredagen tog skolminister Lotta Edholm (L) emot den 358 sidor tjocka utredningen ”Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga lärare”. Den har gjorts av Pontus Bäckström, till vardags samhällspolitisk chef på Sveriges Lärare.
– Ett syfte med förslagen är att öka den kompensatoriska effekten, säger Pontus Bäckström.
Det tror han att man lyckas bäst med genom att utöka undervisningstiden på nya riktade sätt.
– Att bara lägga till ”mer av samma” inom ramen för ett befintligt skolsystem har oftast små eller inga positiva effekter. Vi föreslår därför att undervisningstiden som ska tillföras ges under andra förutsättningar än ordinarie undervisning. Det handlar till exempel om hur stora undervisningsgrupperna får vara.
I utredningen lyfts två olika huvudförslag fram om hur mer obligatorisk undervisning bör ges. De är:
Så här har andelen som inte var behöriga till nationellt gymnasieprogram utvecklats.
Pontus Bäckström kan inte säga om han föredrar halvklassundervisning eller så kallat elevurval. De är bra på olika sätt, menar han.
– Delar du en redan heterogent sammansatt klass i två delar får du två heterogent sammansatta grupper. Halvklass är inkluderande, inte stigmatiserande. Och du kan dra nytta av positiva kamrateffekter.
– Elevurval i små grupper har en mycket starkare kompensatorisk effekt än halvklassen. Men du får å andra sidan inte den draghjälp som de duktiga eleverna kan ge andra.
Utredningens förslag ska om de genomförs försöka bromsa behörighets-och läskrisen i skolan.
För att utröna vilket alternativ som är bäst föreslår Pontus Bäckström en treårig försöksperiod. 320 slumpvis utvalda skolor ska delta och omfatta 16 000 elever.
– Efter tre år finns ett beslutsunderlag. Men grundprincipen har vi hämtat från Läroplanen från 1969, Lgr 69.
Hur då?
– Då reglerades elevernas undervisningstid som veckoarbetstid per stadie och ämne. Alltså hur många lektioner per ämne och vecka de skulle få. Det styrde också hur många lärarveckotimmar som skulle finnas. I ett antal ämnen, främst svenska och matematik i lågstadiet fanns ett överskott av antalet lärarveckotimmar. Överskottet kallades resurstimmar och skulle främst användas för att dela gruppen i halvklass.
Då fanns det också allmän och särskild kurs i språk och matematik. Ingår det i förslaget?
– Nej, men vi för ett resonemang om nivågruppering. På ett sätt är ju elevurval en form av nivågruppering. Det är viktigt att det är lärarna som avgör vem som ska ha förstärkningsundervisning, säger Pontus Bäckström.
Pontus Bäckström lämnade över sin utredning till skolminister Lotta Edholm på en pressträff.
Utredningen har också undersökt lovskolans framtid. Den bör inte bli obligatorisk, menar Pontus Bäckström.
– Utredningen visar att lovskolan kan hjälpa vissa elever som inte klarar målen. Men långt ifrån alla. Dessutom är det sällan behöriga lärare i lovskolan. I våra förslag ska det alltid vara behöriga lärare.
Men finns det tillräckligt med behöriga lärare?
– Nej, det största problemet med utredningens förslag är att det ökar behovet av lärare. Men just nu minskar elevkullarna så läget att pröva och implementera är trots allt bra.
Om regeringen säger ja till utredningens förslag kan den treåriga försöksverksamheten börja 2026.
– Då är det klart 2029 och kan utvärderas och sedan måste en ny proposition komma. Så någon gång 2030 och framåt kan det bli verklighet.
Lotta Edholm gav vid pressträffen inga löften om förslagen kommer att bli verklighet. Men hon målade upp en bild av skolan med läskris och stora brister i det kompensatoriska uppdraget.
– För att vända det måste både lärare och skolor få bättre förutsättningar med att sätta in tidiga stödinsatser under ordinarie skoltid, sade Lotta Edholm.
Kostnaden för förslagen då?
Det beror på vilken inriktning man väljer. Dyrast, enligt utredningens beräkningar, är obligatoriska halvklasser som beräknas kosta fem miljarder kronor per år att genomföra i grundskolan. Väljer man elevurvalet hamnar prislappen på 1,6 miljarder. Väljer man en variant där man blandar de två metoderna hamnar de årliga kostnaderna på tre miljarder kronor.
– Men då ska man ha i beräkningen att Skolverkets förslag om en utökad timplan på lågstadiet kostar 1,8 miljarder kronor om året. Vi föreslår att den inte genomförs, säger Pontus Bäckström.
Hon ger tummen upp för utredningen: ”Efterfrågat”
Läraren hyllar förslagen: ”Jag får gåshud”
Skolministern: ”Vi har ett inkluderingshaveri”
Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”