
Fredrik Lindmark i arbetet med videofilmerna. Foto: Jonas Bilberg
Digitalt
Det är kvällstid i villaområdet i Lindesberg. Tisdagens arbetsdag har sedan länge avslutats för de alla flesta. Men inte för läraren Fredrik Lindmark. Det är nu det roligaste med yrket börjar.
I arbetsrummet på övervåningen står teknikutrustningen noggrant uppställd och redo. En mikrofon, ett headset, en kamera och en ritplatta. I kväll ska det spelas in en ny genomgång i matematik.
Här, hemma i huset hos Fredrik Lindmark, ser yrkeslivet lite annorlunda ut jämfört med den generella lärarkollegan.
Varje vecka hjälper han nämligen tusentals gymnasieungdomar över hela Sverige att lösa hundratusentals uppgifter i ämnena matematik, fysik och kemi i vad som är ett av Sveriges största klassrum – ”Fredriks filmer” på Youtube.
Men så här har det inte alltid sett ut i Fredriks undervisning.
Precis som många andra lärare ägnade han en stor del av lektionen åt muntliga föredrag för sina elever i klassrummet på Lindeskolan i Lindesberg, där han förklarade teoretiska begrepp och visade exempel på problemlösning.
När eleverna själva skulle börja ta itu med uppgifterna var lektionen i princip slut, och det blev hemläxa.
Då eleverna skulle studera vidare på egen hand hemma var risken stor att de körde fast på någon av de krångligare skoluppgifterna. Eftersom många ungdomar inte har någon vuxen som kan hjälpa dem blev uppgifterna sällan avklarade och genomförda – och nästa skoldag var det nya uppgifter som stod på agendan.
– Kör man fast i matematik är man oftast kvar på samma ställe tills läraren eller någon annan kan hjälpa en. Så eleverna kom tillbaka till skolan och sa att de inte kunde lösa uppgifterna hemma, säger Fredrik Lindmark.
Det var så hans idé uppstod.
För att kunna hjälpa alla elever bättre startade Fredrik Lindmark 2014 en egen Youtube-kanal där han förklarar och löser hundratusentals matte- och fysikuppgifter som elever har tilldelats i skolan.
Under de här åren har hans egenproducerade filmer visats över 19 miljoner gånger och under en vecka kan klippen ha närmare 300 000 visningar
– Min drivkraft har alltid varit att få eleverna att nå så goda resultat som möjligt. Jag gör det här på min fritid som en hobby
”Videofilmerna är ett perfekt sätt för att repetera”Förutom Lindeskolans elever, även kallade de mest trogna tittarna, är visningsantalet stort runtom i hela landet där man titt som tätt besöker hans digitala klassrum.
– Det är väldigt många elever som skickar meddelanden till mig och tackar för att jag har hjälpt dem att få det betyget man strävats mot. Det får en att vilja fortsätta.
Även lärare brukar höra av sig med positiva tillrop och tacka för filmerna.
– Det är många lärare som använder mina filmer som ett komplement i sin undervisning vilket jag tycker är glädjande, säger han och tillägger:
– De är också nyfikna på hur jag får tid till allt. Hemligheten är att jag gör detta periodvis, så det känns faktiskt inte som att jag jobbar extra mycket.
Catharina Block-Fredricson, lärare i matematik och biolog, har använt Fredriks filmer frekvent som komplement i sin undervisning under ett antal år, dels på den kommunala Jenny Nyströmskolan i Kalmar och nu på Korrespondensgymnasiet i Torsås med elever på distans.
– Vi använder ett digitalt läromedel där eleverna har möjlighet att se lösningarna på uppgifterna i skriven form, vilket inte alltid räcker till. Då brukar jag rekommendera just Fredriks filmer eftersom eleverna lätt kan hitta den uppgift de behöver hjälp med. Det är korta filmer och Fredrik går igenom och förklarar snabbt hur man kan göra uppgiften. Det gillar eleverna, det får inte vara för omständlig förklaring.
Fredrik Lindmark i arbetet med videofilmerna. Foto: Jonas Bilberg
– Men jag brukar också säga till eleverna att det inte fungerar att bara titta på filmerna. Det är viktigt att de försöker själva först, de behöver göra fel för att testa igen. Det pågår ju en process också när man arbetar med en uppgift och det får inte vara för lätt heller för att eleven ska få möjlighet att utvecklas i sitt matematiska tänkande.
Sedan Fredrik Lindmark började med Youtube-kanalen ser han att hans egna elever genom åren fått en djupare förståelse för matematiken och därmed en bättre måluppfyllelse.
– Elever lär sig mer, det är jag säker på. Videofilmerna är ett perfekt sätt för att repetera.
Hur påverkar filmerna din egen arbetsmiljö i förlängningen och studieron i skolan?
– Arbetsmiljön och studieron blir bättre. Eleverna kan vara förberedda på ett helt annat sätt om de kan titta på mattegenomgångar innan den fysiska lektionen. Då får de mer tid till att arbeta med uppgifter.
Sedan ser han att det under lektionen tittas en del på problemlösningar om man har kört fast.
– Det leder till att jag slipper springa runt mellan borden och hjälpa alla elever samtidigt. Det ger mig, och eleverna, en avlastning. Vi har egentligen mobilförbud, men vid sådana tillfällen kan jag göra undantag och tillåta telefoner. Det är en balansgång som man ska hantera noggrant.
Fredrik Lindmark undervisar inte bara på Youtube. På Lindeskolan i Lindesberg möter han eleverna fysiskt när han undervisar i matematik, kemi, fysik och naturkunskap. Foto: Jonas Bilberg
– Jag har ett helt rum på övervåningen hemma i huset som jag bara använder till att spela in mina mattefilmer. All teknik är uppställd och redo för inspelning när jag kommer hem. När jag kliver in i inspelningsrummet hemma känns det lite som att jag ska gå in och hålla en vanlig lektion. Rummet har gjort det enklare att hålla isär arbetet och privatlivet. När jag stänger dörren till rummet är arbetsdagen slut.
Just den funktionen har blivit en viktig detalj i hemmaarbetet, menar han.
– Annars finns det en risk att allting flyter in i varandra. Det tror jag att många lärare har känt under coronakrisen med distansundervisningen. Det är svårt ibland att förstå vad som är jobb och vad som är hemma.
Sedan handlar det mycket om god planering för att producera så bra innehåll som möjligt.
– Den tar ganska mycket tid. Om man ska spela in en genomgång krävs det en gedigen planering och manusskrivande. Sedan spelar man in och testar sig runt med olika tagningar.
Sedan Fredrik Lindmark startade sin Youtube-kanal har hans filmer visats över 19 miljoner gånger. Foto: Jonas Bilberg
– Jag tror många lärare skulle fixa videoinspelandet galant. Det handlar bara om att våga och avsätta tid till det.
För den som är intresserad av att bli en ”Youtube-lärare”, vilka är de vanligaste fallgroparna?
– Att inte satsa på ljudet vid inspelningen. Det är jätteviktigt med ett bra ljud för att eleverna faktiskt ska ta till sig av det som sägs och orka lyssna. En kameramikrofon kan vara ganska ansträngd och tråkig att lyssna på en hel genomgång. Så A och O är att investera i en mikrofon.
– Klart man kommer stöta på problem under resans gång. Första filmen jag gjorde tog sex timmar att göra. Från det att jag satte mig ner i arbetsstolen till det att filmen var utlagd, då minns jag att jag tänkte: ”aldrig mer”. Men jag reste mig och nu tycker jag det här är bland det roligaste som finns!
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.