Adam Östberg uppträder som DJ Özzi på en av sommarens festivaler.
Till startsidan
Adam Östberg utbildar sig till lärare – när han inte kliver upp på festivalscenerna som DJ Özzi.
Musik
På dagarna står han i klassrummet.
På kvällarna kliver han upp på de stora festivalscenerna.
Blivande läraren Adam Östberg är DJ Özzi.
I slutet av läsåret blev Adam Östberg – en 31-årig skolanställd som parallellt med sitt arbete på Innovitaskolan läser till behörig lärare i Falun – rikskänd när han den 29:e maj hoppade in som huvudattraktion i stället för mordhotade rapparen Yasin på Brännbollsyran i Umeå.
– Det hade ju kunnat sluta dåligt. Tusentals människor hade bestämt sig för att se Yasin som var tvungen att ställa in bara timmar innan spelningen. Det var dessutom regn och det var ganska kallt, men…
Adam Östberg är lite för blygsam för att avsluta meningen.
Men … det blev succé.
Under sommaren har DJ Özzi hittills uppträtt i tolv svenska städer och spelat i såväl Åland som Finland.
– Sommaren har varit bra, men hektisk. Tack vare att eleverna har sommarlov och jag semester, så har det gått att kombinera turnén med familjeliv, säger Adam Östberg.
Det låter som att du trivs?
– Just nu är jag i de bästa av världar. Jag alternerar mellan att vara med min familj, spela lite hockey, jobba i skolan och turnera med min musik. Det är en ynnest att få ha det så här i livet även om det kräver en del planering, säger Adam Östberg.
Adam Östberg uppträder som DJ Özzi på en av sommarens festivaler.
Att han är hockeykille från början syns nästan på frisyren på flera av artistbilderna.
– Jag lirade först i Gagnef, men vi flyttade till Leksand när jag började spela där som grabb. Numera spelar jag i en klubb längre ner i divisionerna bara för att det är kul.
Det andra stora intresset blev musiken.
– Jag har i och för sig alltid varit musikintresserad, men det var i gymnasiet som jag fick mina första uppdrag som dj. Sedan dess har musiken alltid funnits där. Ungefär som skolan, säger Adam Östberg.
Han började jobba med elever samma år som han fyllde 19.
– En kompis tipsade mig och jag bestämde mig för att testa – och jag kände mig som hemma på en gång. Så jag var fritidsledare och elevassistent i många år. Eftersom jag vet att älskar jobbet och att jag trivs med elever, så kändes det självklart att börja läsa till behörig lärare.
Jag ser fram emot min examen som lärare för årskurs fyra till sex.
– Jag är ungefär halvvägs igenom en utbildning för personer som är yrkesverksamma i skolan och ser fram emot min examen som lärare för årskurs fyra till sex, säger Adam Östberg.
Han har gjort samma resa inom musiken som i klassrummet på Innovitaskolan; från att vara en i gänget lite i bakgrunden till att stå längst fram.
– Jag hade min första större spelning när jag var 17. Men jag stod alltid gömd i mitt dj-bås. Det är först på senare tid som jag klivit fram och blivit mer av en artist som är lite mer i centrum. Det har ju varit lite av en dröm att sjunga själv, säger Adam Östberg som släppt egna låten ”Lemonad/Lemonade”.
Och mer egen musik är på gång.
– Jo, så är det ju. Jag har lite planer för framtiden. Men först har jag min turné att tänka på. Jag har spelningar i Arvika, Uppsala, Linköping, Göteborg och Stockholm efter skolstarten så arbetet med eleverna och musiken kommer vara intensivt.
Hur möts världen i skolan med ditt artisteri – vad gör du om eleverna är mer intresserade av Dj Özzi än av undervisningen?
– Haha, det är nog ingen risk! Men allvarligt talat, visst finns det barn som har koll på DJ Özzi och är nyfikna på musiken. Men skolan går först. Har vi lektion så är det den som gäller och inget annat. Sedan svarar jag självklart på frågor om DJ Özzi när det inte tar uppmärksamhet från undervisningen om någon elev är nyfiken, säger Adam Östberg.
LÄS MER:
Tidigare rockstjärnan byter jobb – blir lärare
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.