Att jobba med verbala kränkningar har ökat tryggheten. Foto: Therése Ny
Till startsidan
Fula ord I läraren Anna Evjens klassrum på Björkbackaskolan, F-5, har de grova orden minskat. Hon har även fått mer tid för förberedelse, undervisning och återhämtning. En av anledningarna är skolgårdslärarna som omedelbart tar tag i verbala kränkningar och nedsättande ord.
”Hora”, ”bög”, könsord och en rad rasistiska tillmälen. Sådana nedsättande ord hördes ofta bland Björkbackaskolans närmare 200 elever.
Konflikter på rasterna spillde också ofta över på lektionerna, orsakade oro och tog dyrbar undervisningstid att lösa.
– I dag är det stor skillnad. Det förekommer betydligt mindre verbala kränkningar än tidigare. All personal har dessutom en större samsyn kring nedsättande ord och vi stämmer av värdegrunden regelbundet för att påminna oss. Vi undervisande lärare samarbetar tätt med de fritidspedagoger som också är skolgårdslärare och är ute bland eleverna på rasterna, säger Anna Evjen, svensk- och SO-lärare samt klasslärare för årskurs 4–5 på Björkbackaskolan i Ånge i Västernorrland.
Hon har arbetat som lärare i 20 år och tycker att språket i skolan har blivit allt råare och grövre. För tre år sedan gjorde Björkbackaskolans kurator ett antal enkäter som styrkte det. Språkbruket hade förvärrats och dessutom allt längre ned i åldrarna. Elever kände sig otrygga på grund av verbala kränkningar.
Vi markerar på en gång att vi hör och ser när det händer. Och förklarar att det inte är okej.
Det fick skolledningen att agera. En omorganisation gjordes. Fritidsledare och fritidspedagoger blev så kallade skolgårdslärare med uppgift att vistas ute bland eleverna på rasterna. Dessutom fick skolgårdslärarna ansvar för en årskurs vardera.
Björkbackaskolan arbetar sedan tidigare med äventyrspedagogik, vilket bland annat innebär fokus på rörelse och fysiska aktiviteter. Omorganisationen ledde till ännu fler organiserade aktiviteter på rasterna. Exempelvis byggdes en parkourbana och en så kallad rastbod med olika möjligheter till sysselsättning för eleverna.
– Vi ser rasterna som en viktig del av skolans verksamhet. Att jobba proaktivt mot verbala kränkningar har verkligen gett resultat. Enligt både elever och personal är tryggheten och trivseln hög, konstaterar Björkbackaskolans rektor Lena Bjelkström.
Anna Evjen menar att de aktiva rasterna innebär ett större lugn i klassrummet, vilket underlättar undervisning och inlärning.
Förändringarna som gjorts under tre år har också medfört påtagliga förbättringar av hennes arbetsmiljö.
– I stället för att själv vara rastvakt kan jag nu ägna tiden åt att förbereda hur jag ska lägga upp mina lektioner. Ibland hinner jag till och med dricka en kopp kaffe och slappna av en stund, säger hon.
Att jobba med verbala kränkningar har ökat tryggheten. Foto: Therése Ny
Både skolgårdslärarna och de undervisande lärarna jobbar efter samma modell för att komma till rätta med verbala kränkningar.
– Vi markerar på en gång att vi hör och ser när det händer. Och förklarar att det inte är okej. Samtidigt är det viktigt att inte skuldbelägga och attackera den som säger något nedsättande. I undervisningen försöker jag fånga
upp ordet eller tillmälet på en gång och diskutera vad det betyder. Många gånger är eleverna inte riktigt medvetna om innebörden, berättar Anna Evjen.
Hon och hennes kollegor talar också enskilt med den elev som sagt något nedsättande och diskuterar ur olika synvinklar. Hur ser eleven själv på det hela? De pratar om vad som kan göras för att förhindra att det upprepas. Tillsammans sätter de upp mål med täta avstämningar. Ibland flera gånger om dagen. Det händer också att vårdnadshavare kopplas in.
Anna Evjen arbetar på olika sätt för att öka sammanhållningen och vi-känslan i sin klass och därmed elevernas respekt för varandra. Exempelvis med olika övningar för att de ska förstå hur det kan kännas att bli utsatt för nedsättande ord.
– Vi har också haft en mental tränare i klassen några gånger. Då har eleverna tränat avslappning och även att sätta ord på känslor. Det har stärkt gruppen, säger hon.
Skulle då Björkbackaskolans metoder gå att överföra till äldre elever?
– Absolut. Det kanske inte fungerar att leka ”Under hökens vingar” men det finns andra sätt att ha aktiva raster med närvarande vuxna. Vi för just nu diskussioner med en högstadieskola om att arbeta på liknande sätt, säger rektor Lena Bjelkström.
Källa: Skolpsykologen Jenny Klefbom.
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.