Att jobba med verbala kränkningar har ökat tryggheten. Foto: Therése Ny
Till startsidan
Fula ord I läraren Anna Evjens klassrum på Björkbackaskolan, F-5, har de grova orden minskat. Hon har även fått mer tid för förberedelse, undervisning och återhämtning. En av anledningarna är skolgårdslärarna som omedelbart tar tag i verbala kränkningar och nedsättande ord.
”Hora”, ”bög”, könsord och en rad rasistiska tillmälen. Sådana nedsättande ord hördes ofta bland Björkbackaskolans närmare 200 elever.
Konflikter på rasterna spillde också ofta över på lektionerna, orsakade oro och tog dyrbar undervisningstid att lösa.
– I dag är det stor skillnad. Det förekommer betydligt mindre verbala kränkningar än tidigare. All personal har dessutom en större samsyn kring nedsättande ord och vi stämmer av värdegrunden regelbundet för att påminna oss. Vi undervisande lärare samarbetar tätt med de fritidspedagoger som också är skolgårdslärare och är ute bland eleverna på rasterna, säger Anna Evjen, svensk- och SO-lärare samt klasslärare för årskurs 4–5 på Björkbackaskolan i Ånge i Västernorrland.
Hon har arbetat som lärare i 20 år och tycker att språket i skolan har blivit allt råare och grövre. För tre år sedan gjorde Björkbackaskolans kurator ett antal enkäter som styrkte det. Språkbruket hade förvärrats och dessutom allt längre ned i åldrarna. Elever kände sig otrygga på grund av verbala kränkningar.
Vi markerar på en gång att vi hör och ser när det händer. Och förklarar att det inte är okej.
Det fick skolledningen att agera. En omorganisation gjordes. Fritidsledare och fritidspedagoger blev så kallade skolgårdslärare med uppgift att vistas ute bland eleverna på rasterna. Dessutom fick skolgårdslärarna ansvar för en årskurs vardera.
Björkbackaskolan arbetar sedan tidigare med äventyrspedagogik, vilket bland annat innebär fokus på rörelse och fysiska aktiviteter. Omorganisationen ledde till ännu fler organiserade aktiviteter på rasterna. Exempelvis byggdes en parkourbana och en så kallad rastbod med olika möjligheter till sysselsättning för eleverna.
– Vi ser rasterna som en viktig del av skolans verksamhet. Att jobba proaktivt mot verbala kränkningar har verkligen gett resultat. Enligt både elever och personal är tryggheten och trivseln hög, konstaterar Björkbackaskolans rektor Lena Bjelkström.
Anna Evjen menar att de aktiva rasterna innebär ett större lugn i klassrummet, vilket underlättar undervisning och inlärning.
Förändringarna som gjorts under tre år har också medfört påtagliga förbättringar av hennes arbetsmiljö.
– I stället för att själv vara rastvakt kan jag nu ägna tiden åt att förbereda hur jag ska lägga upp mina lektioner. Ibland hinner jag till och med dricka en kopp kaffe och slappna av en stund, säger hon.
Att jobba med verbala kränkningar har ökat tryggheten. Foto: Therése Ny
Både skolgårdslärarna och de undervisande lärarna jobbar efter samma modell för att komma till rätta med verbala kränkningar.
– Vi markerar på en gång att vi hör och ser när det händer. Och förklarar att det inte är okej. Samtidigt är det viktigt att inte skuldbelägga och attackera den som säger något nedsättande. I undervisningen försöker jag fånga
upp ordet eller tillmälet på en gång och diskutera vad det betyder. Många gånger är eleverna inte riktigt medvetna om innebörden, berättar Anna Evjen.
Hon och hennes kollegor talar också enskilt med den elev som sagt något nedsättande och diskuterar ur olika synvinklar. Hur ser eleven själv på det hela? De pratar om vad som kan göras för att förhindra att det upprepas. Tillsammans sätter de upp mål med täta avstämningar. Ibland flera gånger om dagen. Det händer också att vårdnadshavare kopplas in.
Anna Evjen arbetar på olika sätt för att öka sammanhållningen och vi-känslan i sin klass och därmed elevernas respekt för varandra. Exempelvis med olika övningar för att de ska förstå hur det kan kännas att bli utsatt för nedsättande ord.
– Vi har också haft en mental tränare i klassen några gånger. Då har eleverna tränat avslappning och även att sätta ord på känslor. Det har stärkt gruppen, säger hon.
Skulle då Björkbackaskolans metoder gå att överföra till äldre elever?
– Absolut. Det kanske inte fungerar att leka ”Under hökens vingar” men det finns andra sätt att ha aktiva raster med närvarande vuxna. Vi för just nu diskussioner med en högstadieskola om att arbeta på liknande sätt, säger rektor Lena Bjelkström.
Källa: Skolpsykologen Jenny Klefbom.
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”