Vincent med pappa Dimosthenis, lillasyster Vienna och mamma Lilian. Båda Vincents föräldrar är lärare.
Till startsidan
Vincent Borghol Mpatsiaris är tio år och går i sjuan. ”Nu är det roligare att gå till skolan”, säger han.
Elevhälsa
Vincent Borghol Mpatsiaris, tio år, har precis börjat högstadiet.
Han är en vanlig tioåring men med en extrem begåvning.
– Skolan kändes som ett fängelse men nu är det roligare att gå till skolan. Helst hade jag velat gå med jämnåriga men det är ju inte möjligt.
I en undersökning gjord av Sveriges Lärare svarar majoriteten av lärarna att man inte kan tillgodose alla elevers behov i undervisningen på grund av för stora klasser och många elever med särskilda behov.
Åtta av tio lärare svarar att eleverna inte når så långt som de skulle kunna göra. Sju av tio lärare anser att duktiga elever inte får den stimulans de behöver.
I Sverige beräknas det finnas cirka en procent särskilt begåvade elever. En av dem är Vincent Borghol Mpatsiaris. Han har en IQ på 145, utan diagnos, vilket är en väldigt hög siffra eftersom bara två procent av befolkningen har över 130.
Som treåring lärde sig Vincent att både räkna och läsa.
Det är inte alltid lätt att känna sig inkluderad när man är extra begåvad och för Vincent som är mycket vetgirig och vill lära sig nya saker blev skolan en besvikelse. Han hade redan höga förkunskaper och blev uttråkad.
I dag går han på Hermodsdalsskolan i Malmö, dit han bytt efter en tid på Spångholmsskolan i Bara.
En gång hade Vincents mamma Lilian Borghol bett att få vara med under en lektion i engelska eftersom Vincent upplevdes som stökig. På lektionen spelade eleverna ordbingo och Vincent tittade på sin mamma och sa: ”Jag kan redan flytande engelska mamma, jag lär mig ingenting.”
– När jag frågade var han lärt sig det så fick jag svaret: ”På nätet.” Det visade sig stämma och han har dessutom ett perfekt uttal och rättar mig ibland på resor.
Vincent lärde sig att läsa och räkna redan vid tre års ålder och han ställde frågor som var ovanliga för hans ålder. Han lärde sig nya saker väldigt snabbt och även hans logiska tänkande var välutvecklat jämfört med andra barn i förskolan.
Hans föräldrar Lilian Borghol och Dimosthenis Mpatsiaris är båda lärare och väl insatta i skollagen. De stred för att få lärare, rektor och huvudman att förstå att Vincent måste få en stimulerande skolgång och undervisning på adekvat nivå för att må bra. Föräldrarna var medvetna om att denna målgrupp kan utveckla psykisk ohälsa om de inte får rätt förutsättningar, men deras framsteg var små och frustrationen stor.
– Vi försökte påtala hans behov för skolan redan i förskoleklass. Vi skickade Skolverkets handledning för undervisning av särskilt begåvade elever, men blev inte tagna på allvar.
Vincent med pappa Dimosthenis, lillasyster Vienna och mamma Lilian. Båda Vincents föräldrar är lärare.
Hemma var Vincent harmonisk och nyfiken men i skolan blev hans beteende utmanande och provocerande för att söka stimulans.
– Det var en förvirrande situation för oss som föräldrar. Den elev som skolan beskrev för oss var främmande och den son vi beskrev för skolan var lika främmande för lärarna.
I slutet av årskurs tre vägrade Vincent till och med att delta i lektionerna och hans föräldrar bekostade själva ett WISC-test som visade att Vincent hade ett IQ på 145.
Först efter WISC-testet kartlades Vincent, men endast i tre ämnen. Genom nationella prov i matematik, engelska och svenska för årskurs 6 visade han A-nivå i samtliga delar utan att få fram ett kunskapstak då han inte testades högre. Familjen fick hjälp av Stiftelsen för hög begåvning, som tog över som Vincents ombud och det började röra på sig.
Kreativiteten flödar i Vincent Borghol Mpatsiaris vardag.
Skolledningen tog beslut om att flytta upp Vincent tre årskurser. Vincents föräldrar märkte att han blev mycket gladare och mer engagerad i skolarbetet när han fick mer utmaning.
– Det var som att han äntligen fick använda hela sin potential och göra det han älskar – att lära sig nya saker och tänka på ett djupare plan. Närvaron i skolan ökade radikalt men vi måste understryka att det här är en ständigt pågående process med dessa barn. Deras snabba inlärning fortsätter även efter årskursuppflyttningen och de kommer snabbt ifatt.
För extremt begåvade elever kan det vara svårt, eller rent av omöjligt, att hitta jämnåriga att föra resonemang med. De har en kognitiv förmåga som motsvarar en ålder långt över deras kronologiska. Vincent konstaterades som nioåring ha en kognitiv förmåga som en 17-åring.
– Till vår fördel är vi lärare, maken förstelärare i matematik och jag yrkeslärare på försäljning- och serviceprogrammet. Trots det är det en utmaning att möta Vincents behov. En annan fördel är att vi har en stark familj, Vincents två äldre bröder och lillasyster finns aktivt med i Vincents liv, säger mamma Lilian Borghol.
Vincent följer börsen och har gett sina föräldrar vinstgivande tips.
De har gemensamma intressen såsom börshandel, matematik, piano, spel och träning. Vincent och hans pappa diskuterar ofta matematik och börshandel. Vincent sökte själv upp Avanza och började följa börsen. Han gav sina föräldrar börstips som visade sig vara riktigt vinstgivande och de fick så bra avkastning att de kunde renovera sitt kök.
Vincents medlemsbevis i Mensa.
– Vi fick tidigt introducera biblioteket, Google, appar och andra lärprogram, allt för att träna upp hans förmågor att till exempel söka kunskap och information på egen hand. I dag är han väldigt duktig på informationssökning och är dessutom källkritisk, säger Dimosthenis Mpatsiaris.
Vincent följer med intresse vad som händer i världen och har bland annat blivit mini-redaktör för Mensas tidning Legatus Mensae och ska sitta med i ungdomsrådet tillsammans med forskare och experter i Stiftelsen för hög begåvning.
Vincent själv har redan planer på vad han ska syssla med i framtiden.
– Jag vill bli matematiker och forskare, samtidigt vill jag fortsätta med min konst och ha utställningar, men även satsa på min skådespelarkarriär och fortsätta hjälpa barn med hög begåvning.
Lärarna utbildas för att stötta särskilt begåvade elever
”Särskilt begåvade elever behöver också stöd”
Satsning för särskilt begåvade elever – så gick det sen
Han är lärare med fokus på särskilt begåvade elever
Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus
”Varför pratar vi om särskilt begåvade elever som små vandrande explosioner?”
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Skolbudget Ygemans besked till lärarna: ”Klart det går att reglera”.
Skolverket Nu är det klart vilka de tio medlemmarna blir.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Bokmässan Specialläraren och läraren i förskolan prisades på Bokmässan.
Lärarlön Snittålder, medellön, kvinnor, män och månadslöner: ”Ett systemfel”.