Elza Dunkels är docent i pedagogik vid Umeå universitet. Ämneslärare i matematik, samhällskunskap och geografi. Har en forskningsblogg på kulturer.net (Nätkulturer) Foto: Lasse Burell
Till startsidan
Digital skola
Tiden är inne att sluta förfasa oss över ungdomars skärmtid. Elza Dunkels menar att de ofta är bättre på att hantera information på nätet än vuxna.
– I mina studier har jag stött på mycket kritiskt tänkande bland unga, säger hon.
Elza Dunkels, docent i pedagogik vid Umeå universitet, tar en klunk ur sin tekopp.
De sista två åren har det blivit en digital backlash.
– Jag trodde jag skulle få uppleva dagen när den här paniken lagt sig, men nu är jag tveksam, säger hon och suckar.
I många år har Elza Dunkels deltagit aktivt i debatten om internet och digitaliseringen i skolan. För många är Elza Dunkels forskaren som är för digitalisering, som inte ser några problem med utvecklingen.
Det går utmärkt att prata om digitaliseringens roll i samhället utan att köpa in en massa grejer.
Så enkelt är det naturligtvis inte.
I en fråga som har blivit så infekterad som skärmanvändande försvinner nyanserna lätt. Elza Dunkels har funderat mycket på varför det blivit så. Hon menar att historien går igen, att människor varje gång en ny teknik introduceras drabbas av en slags panik.
Elza Dunkels är docent i pedagogik vid Umeå universitet. Ämneslärare i matematik, samhällskunskap och geografi. Har en forskningsblogg på kulturer.net (Nätkulturer) Foto: Lasse Burell
Skolverkets riktlinjer handlar väldigt lite om enheter, plattor nämns till exempel inte. Det går utmärkt att prata om digitaliseringens roll i samhället utan att köpa in en massa grejer. Vi vet dessutom inte vad som gäller om två år.
Umeåforskaren debatterar och föreläser om digitalisering vecka efter vecka. I en tid då många känner en oro för vad skärmanvändande och sociala medier leder till, vänder hon på perspektiven. Och provocerar.
Hon tycker till exempel inte det är mycket att bråka om att barn läser mindre böcker.
– Jag älskar att läsa och läser bara på papper. Det är för att jag är fostrad i det. Det finns ingen värdeskillnad i att se ett barn läsa i en pappersbok eller se ett barn läsa på en skärm. Det känns bara annorlunda. Då tycker jag att man får utmana sina egna fördomar.
Likadant är det med barns stillasittande. Där har skärmarna, åtminstone delvis, blivit en syndabock för att hela samhället gått mot mer stillasittande.
– Vi har under lång tid byggt bort all naturlig rörelse. Det är lättare att säga att barnen inte ska sitta med skärmar än att förändra vår egen livsstil, säger Elza Dunkels.
Åsikterna om skärmar har gett henne egna erfarenheter av näthat. Efter en radiodebatt för några år sedan om barns skärmtid fick hon en rad hatiska mejl. Elza Dunkels blev rejält omskakad och var sedan sjukskriven i tre månader. Än i dag ransonerar hon sina medieframträdanden, i synnerhet i P1 som lockar mången ”vän av ordning” att höra av sig.
– Är jag med i radio vill jag helst vara hemma när det sänds. Är jag bortrest försöker jag ta en fika med någon vän, som sedan kan få kolla mejlen åt mig, säger hon.
Trots de egna upplevelserna fortsätter Elza Dunkels att forska och debattera. Det egna engagemanget är obrutet:
– Det är maktfrågor som ligger i grunden. Jag tycker att barn och unga förminskas så mycket, vi håller tillbaka deras möjligheter. Det tycker jag är djupt odemokratiskt.
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”