Ej godkända betyg i åk 9 1997-2019 (procent). Källa: Skolverket (2020) / Sandström, T (2022)
Till startsidan
Debatt
Det finns en ideologisk tro inom den svenska vänstern att det är de fristående skolaktiebolagen som skapar de flesta problem som svensk skola lider av idag. Inget kunde vara mera felaktigt.
Men det stämmer att problemen är stora. 100 000-tals svenska ungdomar har sedan 1990-talet lämnat grundskolan utan avgångsbetyg. Svensk skola är ett av de allra sämsta skolsystemen i hela västvärlden. Stök och bråk präglar allt för ofta svensk skolvardag. Konsekvenserna för många unga är en framtid med utslagning, kriminalitet, drogmissbruk, arbetslöshet och social oro.Skolan har sedan kommunaliseringen i början på 1990-talet använts som ett ideologiskt slagfält där tyckanden och fromma förhoppningar regerat i stället för vetenskap och beprövad erfarenhet. Det har i grunden skadat den svenska skolan. Lärarens roll som ledare i klassrummet har underminerats och allt färre väljer att bli lärare.
Reformerna i skolan har avlöst varandra utan att det funnits en genomarbetad plan, reserverade resurser eller en vetenskaplig uppföljning. Särskolans planlösa avveckling, integrering av elever med neuropsykiatriska diagnoser i stora klassen eller stängningar av specialskolor och små grupper är bara några exempel på de felgrepp som gjorts. Priset har betalats av de allra svagaste i skolan, som många gånger inte haft resurser att säga ifrån.
En reform som däremot tydligt kan kopplas till det kunskapsfall som vi sett i svensk skola är kommunaliseringen, som genomfördes 1990. Det mest genomgripande beslutet i svensk skolhistoria under 1900-talet klubbades igenom i riksdagen den 8 december 1989 efter att Socialdemokraterna fått majoritet genom stöd från VPK (nuvarande Vänsterpartiet). Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot. Fram till den tidpunkten hade staten styrt skolväsendet.
”Studiero i den svenska skolan - En studie av lärares uppfattningar om studiero i årskurserna 6-9”, en studie som jag lagt fram i dagarna, visar att det är den kommunala skolan som har överlägset svårast att skapa studiero i skolan och därmed goda kunskapsresultat. Ovetenskaplighet och oförmåga att tillämpa skollagens bestämmelser om mjuka och hårda åtgärder för att skapa ordning och reda i skolan är slående. Ett skrämmande exempel ur högen är att Stockholms stad på sin hemsida gör reklam för den ovetenskapliga metoden lågaffektivt bemötande. Det är en metod som enligt föräldrarna på Hjulsta grundskola i Kista gjort om skolan till en ”krigszon”.
Ej godkända betyg i åk 9 1997-2019 (procent). Källa: Skolverket (2020) / Sandström, T (2022)
De vitesförelägganden som Skolinspektionen lagt emot stora skolhuvudmän är nästan uteslutande riktade emot kommuner. Vissa kommunala huvudmän har haft mer än tio förelägganden och många miljoner i utbetalda viten på grund av brister som inte åtgärdats trots upprepade påpekanden. Göteborgs stad och Borås kommun hamnar på en klar jumboplats.
85 procent av alla skolbränder sker i kommunala skolor men hänsyn tagen till den kommunala skolans omfattning. Sverige har ett tvivelaktigt världsrekord i skolbränder. Det kommunala misslyckandet kan inte bara skyllas på elevernas sociala sammansättning utan har större strukturella förklaringar.
Slutsatsen är att vi måste sluta att skylla på friskolekoncernerna för de omfattande problem som svensk skola har idag. Det stämmer helt enkelt inte med de fakta som ligger på bordet. Nu behövs en nationell samling över blockgränserna för att skapa studiero och ordning och reda i svensk skola.
Tommy Sandström, specialpedagog och skolutvecklare
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.