Källa: Försäkringskassan
Till startsidan
Coronaviruset Vabbandet har skjutit i höjden senaste två veckorna, enligt siffror Läraren har fått ta del av. I förra veckan hade nästan 148 000 personer ansökt om tillfällig föräldrapenning. Det är 75 procent fler än samma period i fjol. Se hur det ser ut i din region.
LÄS MER: Här saknas en tredjedel av personalen – så drabbas lärarna av vikariekaoset
Försäkringskassans färska siffror visar att ansökan om tillfällig föräldrapenning är uppe i högre siffror än vecka 11 i våras vilket var strax innan Folkhälsomyndigheten uppmanade anställda, som hade möjlighet, att börja arbeta hemifrån. Toppen i våras låg vecka 12.
Redan för två veckor sedan skedde en dramatisk ökning i ansökningarna av vab med 70 procent på en vecka. I jämförelse med samma vecka i fjol så var det en 65-procentig ökning och antalet ansökningar har nu ökat till 75 procent sedan i fjol.
– Vi har mycket högre nivåer än normalt på hösten. Följer man säsongsmönstret kommer ansökningarna öka ännu mer fram till första kvartalet. Jag tror ökningen beror på att föräldrarna är mer försiktiga att skicka iväg sina barn i kombination med en kultur på förskolor och skolor där det inte är accepterat att barnen kommer med symtom som hosta och snuva, säger Niklas Löfgren, familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.
LÄS OCKSÅ: Kraftig ökning av tester på barn: ”Halvkaotiskt läge”
Ökningen sker trots att Folkhälsomyndigheten gick ut med nya rekommendationer den 31 augusti där man lättade något på restriktionerna när det gäller barn och elevers återgång till förskola och skola.
Rekommendationerna innebär att barn i förskoleklass, årskurs 1-9 eller i gymnasieåldern får testas om de har symtom som kan tyda på covid-19. Tanken är att skolbarnen snabbare ska kunna återgå till skolan om de har ett negativt provsvar och deras allmäntillstånd i övrigt tillåter det.
Om barnen inte provtagits rekommenderas FHM att barn och unga stannar hemma så länge symtom finns samt ytterligare två dygn utan symtom. Om barnet har kvarvarande lindriga symtom, exempelvis torrhosta och lätt snuva, när det har gått sju dagar efter insjuknandet kan återgång till skola och annan verksamhet ske även om inget prov tagits.
Källa: Försäkringskassan
Samtidigt rekommenderar inte FHM att förskolebarn ska provtas.
– Har barnet ett längre sjukdomsförlopp så måste man se en tydlig förbättring hos barnet och det ska vara feberfri minst två dagar. Även om barnet har lite rinnsnuva och torrhosta kvar så kan man gå iväg till förskola och skola under förutsättning att barnet mår bra, men självklart kan det i praktiken vara svårt att göra det i förhållande till klasskamrater och personal, säger Anja Rosdahl, läkare smittskydd Örebro.
FHM rekommenderar inte att förskolebarn ska provtas. De ska i första hand stanna hemma när de är sjuka. I övrigt gäller samma rekommendationer för återgång. I en situation där man lokalt eller regionalt ser ett ökat antal fall kan det dock vara aktuellt med testning även av barn i förskoleåldern eller vid medicinsk indikation för behandling av svårt sjuka barn.
Ansökan om tillfällig föräldrapenning för vård av barn efter län vecka 37
|
Län |
Antal inkomna ansökningar |
|
Samtliga |
147 986 |
|
Stockholms län |
31 372 |
|
Uppsala län |
5 721 |
|
Södermanlands län |
4 287 |
|
Östergötlands län |
7 988 |
|
Jönköpings län |
5 642 |
|
Kronobergs län |
2 842 |
|
Kalmar län |
3 688 |
|
Gotlands län |
779 |
|
Blekinge län |
2 423 |
|
Skåne län |
18 863 |
|
Hallands län |
5 546 |
|
Västra Götalands län |
25 479 |
|
Värmlands län |
4 120 |
|
Örebro län |
4 914 |
|
Västmanlands län |
4 100 |
|
Dalarnas län |
3 989 |
|
Gävleborgs län |
4 059 |
|
Västernorrlands län |
3 209 |
|
Jämtlands län |
1 692 |
|
Västerbottens län |
4 064 |
|
Norrbottens län |
3 198 |
|
|
|
|
Källa: Försäkringskassan |
|
KRÖNIKA: Jag är lärare, inte snorpolis!
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.