Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Till startsidan
I takt med nedskärningar på förskola och skola blir det svårare för lärare att köpa in läromedel.
Bokmässan
Regeringens bokbidrag föll inte riktigt ut som väntat – huvudmän får betala tillbaka pengar och Sveriges Lärares vice ordförande Robin Smith vittnar om lärare som inte sett skymten av nya skolböcker.
– Satsningen möter inte upp nedskärningarna, säger han.
Robin Smith står på Lärarscenen på Bokmässan och förtydligar vikten av att lärare själva får välja läromedel, tillsammans med bland annat läroboksförfattaren och ordförande i Läromedelsförfattarna Per Kornhall.
– Det blir inte lättare för lärare att köpa läromedel. Det som hämmar lärare är att man inte har makt över budget, säger Robin Smith.
Nedskärningarna, som Vi Lärare rapporterar om, påverkar satsningen.
Men att lärare får för liten makt över läromedlen hänger också ihop med avprofessionaliseringen av lärare, säger Smith:
– Det är ett ställningskrig som lärare är inblandade i, som handlar om lärares status och professionella utveckling, säger han.
Kraven från lärarfacket är statligt ansvarstagande.
– Vi ropar vi på ett regelverk som stärker lärarna och lärarnas ställning, säger han.
Men säger också att det är viktigt att komma ihåg alla lärare i rörelsen från digitalt till tryckta böcker.
– Jag är vänligt inställd från skärm till pärm. Men vi får inte glömma lärare i praktisk-estetiska ämnen och yrkeslärare, de påverkas också av tajta ramar, säger Robin Smith.
Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Diskussionen om lärares makt över vilka läromedel som väljs är gammal.
– Man kommer inte undan som förlag med att göra en dålig produkt när det är professionen som väljer. Även om det digitala är en mer omogen marknad och det finns större kvalitetsproblem där, säger Per Kornhall.
Han nämner att skillnaderna är stora mellan olika lärare. En del har pengar till böcker – andra inte.
Han avslutar med en svordom:
– Är det inte jävligt självklart? Vi behöver titta på hur läromedel ska finnas på ett likvärdigt sätt så att alla lärare och alla elever får samma chans, säger Per Kornhall.
Expertrådet för läsning: Vi välkomnar det nya förslaget
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.