Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Till startsidan
I takt med nedskärningar på förskola och skola blir det svårare för lärare att köpa in läromedel.
Bokmässan
Regeringens bokbidrag föll inte riktigt ut som väntat – huvudmän får betala tillbaka pengar och Sveriges Lärares vice ordförande Robin Smith vittnar om lärare som inte sett skymten av nya skolböcker.
– Satsningen möter inte upp nedskärningarna, säger han.
Robin Smith står på Lärarscenen på Bokmässan och förtydligar vikten av att lärare själva får välja läromedel, tillsammans med bland annat läroboksförfattaren och ordförande i Läromedelsförfattarna Per Kornhall.
– Det blir inte lättare för lärare att köpa läromedel. Det som hämmar lärare är att man inte har makt över budget, säger Robin Smith.
Nedskärningarna, som Vi Lärare rapporterar om, påverkar satsningen.
Men att lärare får för liten makt över läromedlen hänger också ihop med avprofessionaliseringen av lärare, säger Smith:
– Det är ett ställningskrig som lärare är inblandade i, som handlar om lärares status och professionella utveckling, säger han.
Kraven från lärarfacket är statligt ansvarstagande.
– Vi ropar vi på ett regelverk som stärker lärarna och lärarnas ställning, säger han.
Men säger också att det är viktigt att komma ihåg alla lärare i rörelsen från digitalt till tryckta böcker.
– Jag är vänligt inställd från skärm till pärm. Men vi får inte glömma lärare i praktisk-estetiska ämnen och yrkeslärare, de påverkas också av tajta ramar, säger Robin Smith.
Per Kornhall, läromedelsförfattare och ordförande för Läromedelsförfattarna, och Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, diskuterar lärares rätt att välja läromedel.
Diskussionen om lärares makt över vilka läromedel som väljs är gammal.
– Man kommer inte undan som förlag med att göra en dålig produkt när det är professionen som väljer. Även om det digitala är en mer omogen marknad och det finns större kvalitetsproblem där, säger Per Kornhall.
Han nämner att skillnaderna är stora mellan olika lärare. En del har pengar till böcker – andra inte.
Han avslutar med en svordom:
– Är det inte jävligt självklart? Vi behöver titta på hur läromedel ska finnas på ett likvärdigt sätt så att alla lärare och alla elever får samma chans, säger Per Kornhall.
Expertrådet för läsning: Vi välkomnar det nya förslaget
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.