
Tabellerna till vänster visar andel elever som slutförde utbildningen inom tre år med examen 2019. Siffrorna i tabellerna till höger avser andelen elever på programmen läsåret 2019/20. Källa: Skolverket
Betygsglappet På yrkesprogrammen klarar sig killarna bäst på program där killar är i majoritet – och flickor bäst där flickor dominerar. Varför?
Könssammansättningen inom yrkesutbildningen har förvisso förbättrats på sina håll, exempelvis på fordons- och transportprogrammet. Men på andra program har den försämrats.
– Vi har den mest könssegregerade yrkesutbildningen i hela Norden, säger forskaren Alexandru Panican vid Socialhögskolan på Lunds universitet.
Alexandru Panican.
Värst är det på VVS- och fastighetsprogrammet där 97 procent av eleverna är killar. Det är också det program där högst andel pojkar når examen inom tre år: hela 82,9 procent av dem som gick ut 2019. Det är en högre siffra än för vartenda ett av de högskoleförberedande programmen, båda könen inräknade.
– Killar som går på program där killar dominerar trivs ofta med sina val, de känner sig hemma, blir bekräftade av varandra, menar Alexandru Panican.
För det lilla antalet tjejer som går på VVS- och fastighetsprogrammet är facit betydligt dystrare: endast 57,7 procent klarar utbildningen på tre år. Det är den lägsta andelen inom alla yrkesprogram, vare sig det gäller killar eller tjejer.
Per-Åke Rosvall på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet följde i flera år elever på några yrkesprogram med snäv könsfördelning:
– Att vara ensam tjej eller kanske en av två tjejer i en klass kan vara väldigt tungt.
Hans erfarenhet är att flickor i minoritet ofta har det tuffare än killar i minoritet.
– Killar som exempelvis går på vård- och omsorgsprogrammet behöver sällan motivera varför de valt den utbildningen. Men tjejer som siktar på typiskt manliga yrken måste oftare förklara sina val.
Tabellerna till vänster visar andel elever som slutförde utbildningen inom tre år med examen 2019. Siffrorna i tabellerna till höger avser andelen elever på programmen läsåret 2019/20. Källa: Skolverket
Orsakerna till att könssegregationen är så stor på yrkesprogrammen ska alltså inte i första hand sökas i skolorna eller bland eleverna, menar han. De ska sökas på den könssegregerade arbetsmarknaden.
– Skolan kan omöjligen kompensera för dessa trögrörliga normer i samhället,
normer som fortplantar sig i politiken, i familjen och inte minst i media. Var finns förebilderna? Hollywoodfilmerna om normbrytande beteenden?
Julia Roberts i huvudrollen som VVS-montör?
– Ja, ungefär!
I hans intervjuer med elever berättade främst flickor om incidenter under apl.
– Det kunde handla om sexistiska kommentarer. Eller nedlåtande attityder. Därmed ökar ju inte direkt chanserna att de vill fortsätta.
Per-Åke Rosvall
Men varför klarar sig det underrepresenterade könet rätt bra på vissa program? På hantverksprogrammet till exempel där killarna bara utgör sex procent av alla elever?
– Man måste titta på de enskilda inriktningarna. I det här fallet finns många av killarna inom finsnickeri, där de rentav utgör en majoritet.
Att många killar klarar sig så bra på vissa yrkesprogram beror inte bara på att de kan identifiera sig med det kommande yrket och med lärare och handledare av samma kön. Det beror också på att de går in i utbildningen med olika förutsättningar, understryker
Per-Åke Rosvall:
– På bygg- och anläggningsprogrammet och på el- och energiprogrammet har pojkarna högre meritvärden från grundskolan än på exempelvis fordons- och transportprogrammet. Och en högre andel av deras föräldrar har eftergymnasial utbildning.
Och det vet vi ju: föräldrarnas socioekonomiska ställning avgör i hög grad hur det går för barnen i skolan.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”