Tabellerna till vänster visar andel elever som slutförde utbildningen inom tre år med examen 2019. Siffrorna i tabellerna till höger avser andelen elever på programmen läsåret 2019/20. Källa: Skolverket
Till startsidan
Betygsglappet På yrkesprogrammen klarar sig killarna bäst på program där killar är i majoritet – och flickor bäst där flickor dominerar. Varför?
Könssammansättningen inom yrkesutbildningen har förvisso förbättrats på sina håll, exempelvis på fordons- och transportprogrammet. Men på andra program har den försämrats.
– Vi har den mest könssegregerade yrkesutbildningen i hela Norden, säger forskaren Alexandru Panican vid Socialhögskolan på Lunds universitet.
Alexandru Panican.
Värst är det på VVS- och fastighetsprogrammet där 97 procent av eleverna är killar. Det är också det program där högst andel pojkar når examen inom tre år: hela 82,9 procent av dem som gick ut 2019. Det är en högre siffra än för vartenda ett av de högskoleförberedande programmen, båda könen inräknade.
– Killar som går på program där killar dominerar trivs ofta med sina val, de känner sig hemma, blir bekräftade av varandra, menar Alexandru Panican.
För det lilla antalet tjejer som går på VVS- och fastighetsprogrammet är facit betydligt dystrare: endast 57,7 procent klarar utbildningen på tre år. Det är den lägsta andelen inom alla yrkesprogram, vare sig det gäller killar eller tjejer.
Per-Åke Rosvall på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet följde i flera år elever på några yrkesprogram med snäv könsfördelning:
– Att vara ensam tjej eller kanske en av två tjejer i en klass kan vara väldigt tungt.
Hans erfarenhet är att flickor i minoritet ofta har det tuffare än killar i minoritet.
– Killar som exempelvis går på vård- och omsorgsprogrammet behöver sällan motivera varför de valt den utbildningen. Men tjejer som siktar på typiskt manliga yrken måste oftare förklara sina val.
Tabellerna till vänster visar andel elever som slutförde utbildningen inom tre år med examen 2019. Siffrorna i tabellerna till höger avser andelen elever på programmen läsåret 2019/20. Källa: Skolverket
Orsakerna till att könssegregationen är så stor på yrkesprogrammen ska alltså inte i första hand sökas i skolorna eller bland eleverna, menar han. De ska sökas på den könssegregerade arbetsmarknaden.
– Skolan kan omöjligen kompensera för dessa trögrörliga normer i samhället,
normer som fortplantar sig i politiken, i familjen och inte minst i media. Var finns förebilderna? Hollywoodfilmerna om normbrytande beteenden?
Julia Roberts i huvudrollen som VVS-montör?
– Ja, ungefär!
I hans intervjuer med elever berättade främst flickor om incidenter under apl.
– Det kunde handla om sexistiska kommentarer. Eller nedlåtande attityder. Därmed ökar ju inte direkt chanserna att de vill fortsätta.
Per-Åke Rosvall
Men varför klarar sig det underrepresenterade könet rätt bra på vissa program? På hantverksprogrammet till exempel där killarna bara utgör sex procent av alla elever?
– Man måste titta på de enskilda inriktningarna. I det här fallet finns många av killarna inom finsnickeri, där de rentav utgör en majoritet.
Att många killar klarar sig så bra på vissa yrkesprogram beror inte bara på att de kan identifiera sig med det kommande yrket och med lärare och handledare av samma kön. Det beror också på att de går in i utbildningen med olika förutsättningar, understryker
Per-Åke Rosvall:
– På bygg- och anläggningsprogrammet och på el- och energiprogrammet har pojkarna högre meritvärden från grundskolan än på exempelvis fordons- och transportprogrammet. Och en högre andel av deras föräldrar har eftergymnasial utbildning.
Och det vet vi ju: föräldrarnas socioekonomiska ställning avgör i hög grad hur det går för barnen i skolan.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.