Källa: SCB, avser 2016/17. Skolgårdsyta kallas i SCB:s rapport friyta. Det är den del av skolgården som är avsedd för lek. Parkeringsytor ingår inte.
Till startsidan
Skolgårdar Barnen blir förlorare när städer förtätas. Skolgårdarna krymper. Trots allt tal om vikten av lek och lärande utomhus för att orka en hel skoldag. Läraren listar kommunerna med störst och minst skolgårdar.
En viktig plats för vila, rekreation, lek och lärande. Så brukar det heta i högtidstalen över skolgården.
I verkligheten ser det annorlunda ut.
Skolgårdarna blir mindre och mindre. Det visar en granskning från SCB av närmare 5 000 skolgårdar i Sveriges grundskolor.
Barn i förskoleklass och på lågstadiet tillbringar 30 till 40 procent av tiden på skolgården.
Ytan per elev har minskat med åtta procent mellan läsåret 2014/15 och 2016/17. Från 48,5 kvadratmeter per elev i genomsnitt till 44,8 kvadrat.
– Minskningen har förmodligen fortsatt de senaste åren beroende på en ökning av antalet elever och mindre utrymmen. Befintliga skolor byggs ut och då ofta på skolgården. Nya skolor byggs med ganska små gårdar, säger Ulrika Åkerlund, landskapsarkitek på Boverket som låg bakom SCB:s rapport ”Grundskolor och friytor”, som ligger till grund för den här artikeln.
Enligt SCB har elevantalet ökat med 83 000 under den undersökta perioden, samtidigt som 36 fotbollsplaner – 196 000 kvadratmeter – skolgård försvunnit.
Källa: SCB, avser 2016/17. Skolgårdsyta kallas i SCB:s rapport friyta. Det är den del av skolgården som är avsedd för lek. Parkeringsytor ingår inte.
Skillnaden mellan olika skolor och landsdelar är mycket stor. Förenklat kan man säga att ju större kommun, desto mindre skolgårdsyta per elev. Av de 1 400 skolor med närmare 500 000 elever som har mindre yta än Boverkets rekommendation – 30 kvadrat per elev – ligger en majoritet i storstadsområdena.
Lena Jungmark, landskapsarkitekt och nationell samordnare för barns och ungas utemiljö på Tankesmedjan Movium vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, är inte förvånad över att skolgårdarna krymper.
– Barns ytor minskar överallt, i bostadsområden, i parker och på skol- och förskolegårdar. Barns ytor ställs ofta mot behovet av bostäder, trafikytor och andra samhällsintressen. Barns makt och möjlighet att påverka är liten i jämförelse med andra intressen, säger Lena Jungmark, som tycker att skolgården är viktigare än någonsin.
Gustav Sundh, lärare i fritidshem.
– För många barn är det den enda platsen där de får leka fritt. Föräldrar är mer oroliga i dag och släpper inte ut barn att leka som tidigare. Därför är skolgården ännu viktigare nu. Barn behöver vara ute, få solljus och hitta andra roller än i klassrummet.
En tredje orsak till att skolgårdarna krymper är att det inte finns någon lagstiftning som säger hur stor en skolgård ska vara. Det är kommunerna som bestämmer.
Boverket rekommenderar att de tar fram egna riktlinjer och lämpligen bör skolgården vara minst 3 000 kvadratmeter och ge varje grundskoleelev minst 30 kvadratmeter skolgårdsyta. För förskolan är riktlinjen 40 kvadratmeter per barn.
– Det enda som reglerar skolgårdar är plan- och bygglagen, säger Ulrika Åkerlund.
I kapitel 8, paragraf nio står det om obebyggd tomt:
”Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse.”
Enligt SCB:s undersökning har de flesta skolor med små skolgårdar nära till grönområden. I de 37 största kommunerna är det endast 5 000 elever som saknar grönområden inom 300 meter från skolgården.
Men 300 meter är långt för många elever. Dessutom kan inte en park ersätta en skolgård, menar flera av de experter som vi har talat med.
Källa: SCB
– Det blir inte samma sak. Parkytor slits och där konkurrerar man med andra användare. Dessutom har lärarna ett tillsynsansvar. Är det en väg mellan skolan och parken kan inte barn från mellanstadiet och neråt gå dit utan personal, säger Hans Flygare, ombudsman på Lärarförbundet.
Att skolgården inte fått den plats, i vare sig undervisningen eller på rasterna, som den förtjänar har en historisk förklaring. Det menar Gustav Sundh, förstelärare i fritidspedagogik på Glömstaskolan i Huddinge, och känd inspiratör under namnet ”skolgårdsläraren”.
– Traditionellt har man sagt ”ut och lek”. Sedan har man fått lösa konflikter som uppstår efter rasten, säger Gustav Sundh.
– Barn i förskoleklass och på lågstadiet tillbringar 30 till 40 procent av tiden på skolgården, därför måste man erbjuda ett tydligt innehåll och satsa på skolgården och rasterna.
Gustav Sundh anser att rektorns inställning är av stor vikt.
– Det gäller att få lärare att inte se det som straffkommendering att vara ute på rasterna och att gården också kan användas i undervisningen. Det gäller att vara lite trollkarl för att få skolgården att fungera för alla.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall