Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Till startsidan
Mellan 20 och 30 procent av lärarna uppger att de alltid har för mycket att göra.
Arbetsbelastning
Var femte lärare i förskola, fritidshem och grundskola uppger att de alltid har för hög arbetsbelastning. För högskolelärare är siffran ännu högre: 28 procent.
Det rapporterar Arbetsmiljöverket, som nu kräver åtgärder.
– Vi har länge påtalat de strukturella arbetsmiljöproblemen för arbetsgivarna inom välfärden, men trots det ser vi inget trendbrott, säger generaldirektören Lars Lööw.
Arbetsmiljöverket räknar 800 döda i förtid varje år, som en följd av för hög arbetsbelastning. Det är nästan fyra gånger så många som dör i trafiken – och den vanligaste orsaken till att dö i förtid på grund av jobbet.
I en ny rapport har Arbetsmiljöverket granskat just arbetsbelastningen, och kommit fram till att lärare tillhör de hårdast drabbade.
– Undersköterskor, lärare och andra som jobbar med sjuka, äldre och barn mår dåligt av sina jobb. Det krävs nya, konkreta åtgärder för att bryta det här mönstret, säger Arbetsmiljöverkets generaldirektör Lars Lööw, i ett pressmeddelande.
Rapporten baseras på resultat ur Arbetsmiljön 2024, och visar att:
Arbetsmiljöverket ser också att dessa yrkesgrupper i högre grad rapporterar besvär som orsakas av arbetet, som till exempel smärta och värk.
Det är också färre som kan tänka sig att arbeta fram till pension.
– Det är oacceptabelt att det är så många, framför allt inom välfärden, som mår dåligt och blir sjuka till följd av för hög arbetsbelastning. Först och främst för att arbetstagarna själva har rätt till en bra arbetsmiljö, men också för att arbetet de utför är så viktigt för vårt samhälle och för att de allt högre sjuktalen leder till stora kostnader, säger Lars Lööw.
Både han och Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog slår fast att arbetsgivarna måste prioritera det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Anna Olskog uppger att rektor ofta saknar mandat.
– Arbetsmiljöverkets generaldirektör har helt rätt i att det systematiska arbetsmiljöarbetet också måste bedrivas även högre upp i en stor organisation. Ofta har inte en rektor vare sig mandat eller resurser att kunna åtgärda till exempel ohälsosam arbetsbelastning när den identifieras. Det är då ett strukturellt problem som måste lyftas högre upp i organisationen, säger hon.
Sveriges Lärare kräver minskade barn- och elevgrupper, och tid för planering, för- och efterarbete.
– Vi arbetar också intensivt för att få till stånd nationella regleringar av lärares undervisnings- och planeringstid, så att vårt kärnuppdrag inte äts upp av andra arbetsuppgifter, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
Sex av tio lärare: Vi har för hög arbetsbelastning
Granskning: Lärare har högre sjuktal än andra yrken
Facket: Tänk på det här om du blir sjuk av jobbet
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!